Lotte :o) Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Hva vil nominasjonsvalg si? Er det en runde rundt i alle stater for å sjekke ståa, eller har det innflytelse på det endelige resultatet? Hvor høy valgdeltakelse er det i USA? Valget med stor V er 4. november, det har jeg fått med meg ;o) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 I nominasjonsvalgene bestemmer de i hvert parti hvem som skal være presidentkandidaten for det partiet. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 I nominasjonsvalgene bestemmer de i hvert parti hvem som skal være presidentkandidaten for det partiet. Ja, det har jeg skjønt. Men hvis Barack vinner nominasjonsvalget i 22 stater, Hillary i 15 og John i de resterende - blir det Barack mot en republikaner i valget 4. nov, da? Når er siste nominasjonsvalg? Telles nominasjonsvalgene kun stat for stat, uke for uke framover? Eller vil antall stemmer til de forskjellige kandidatene ha noe å si totalt? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1201425351' post='3789855] Ja, det har jeg skjønt. Men hvis Barack vinner nominasjonsvalget i 22 stater, Hillary i 15 og John i de resterende - blir det Barack mot en republikaner i valget 4. nov, da? Når er siste nominasjonsvalg? Telles nominasjonsvalgene kun stat for stat, uke for uke framover? Eller vil antall stemmer til de forskjellige kandidatene ha noe å si totalt? Det er litt forskjellig opplegg fra stat til stat, men i korte trekk er det slik at nominasjonsvalgene velger deltakere til et stort partimøte. Presidentkandidaten velges på partimøtet. I noen stater er det slik at hvis Barack vinner, så er det bare hans deltakere fra den staten som reiser til partimøtet. I andre stater er det slik at hvis Barack får 70 prosent av stemmene og Hillary får 30 prosent, så drar f.eks 7 Barack-tilhengere og 3 Hillary-tilhengere fra den staten til partimøtet. Antallet delegater per stat varierer også. Det går dermed ikke an å bare telle hvor mange stater en kandidat vinner i for å vite hvem som blir presidentkandidaten, men i praksis blir det som regel slik at den med flest antall seire vinner. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Skrevet 27. januar 2008 Det er litt forskjellig opplegg fra stat til stat, men i korte trekk er det slik at nominasjonsvalgene velger deltakere til et stort partimøte. Presidentkandidaten velges på partimøtet. I noen stater er det slik at hvis Barack vinner, så er det bare hans deltakere fra den staten som reiser til partimøtet. I andre stater er det slik at hvis Barack får 70 prosent av stemmene og Hillary får 30 prosent, så drar f.eks 7 Barack-tilhengere og 3 Hillary-tilhengere fra den staten til partimøtet. Antallet delegater per stat varierer også. Det går dermed ikke an å bare telle hvor mange stater en kandidat vinner i for å vite hvem som blir presidentkandidaten, men i praksis blir det som regel slik at den med flest antall seire vinner. Takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.