Gjest atlet Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei, jeg er aktiv utøver og hadde i slutten av desember/begynnelsen av januar vanlig influensa. Nå har jeg prøvd å begynne å ta opp igjen treningen to ganger, men får det tilbake igjen så å si med en gang. Tror jeg har hatt to økter denne måneden a ca. 45min varighet med lav intensitet. Altså, det burde ikke være noe problem. I mellomtiden har jeg tatt det med ro. Nå begynner jeg å bli litt småfrustrert iom at det har gått en måned siden de første symptomene. Så spørsmålet mitt er hvor lenge kan man forvente at et slikt virus sitter i kroppen? Er det noe man kan gjøre for at man fortere skal bli bedre? Kan det være noe annet? Jeg føler meg generelt ikke sliten til daglig, det er bare etter trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297866-trening-etter-influensa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Er litt tvilende til at det er influensa du har hatt, epidemien er ventet til Norge i løpet av neste uke. De fleste virus-sykdommer arter seg ganske likt; allmenne symptomer som feber, hodepine, muskelverk, og enten hovedvekt på luftveisplager ELLER mage-symptomer. Ofte er man sykest på dag 3-4, før man gradvis blir bedre. Jo mer hvile, jo raskere kommer man seg. Noen er imidlertid uheldig å få flere infeksjoner etter hverandre, eller man kan få sekundære bakterielle infeksjoner; bihulebetennelse, bronkitt og øreverk er vanligst. Dersom man ikke har tatt hensyn de første ukene, kan man få affeksjon av hjertemuskelen; myositt, og dette kan gi betydelig slitenhet ved anstrengelser i lang tid etterpå. Enkelte virus-infeksjoner krever lenger restitusjonstid enn andre; særlig virus beslektet med kyssesyke-virus. Synes du kan kontakte fastlegen din for en blodprøvesjekk. Vanlige årsaker som jernmangel, lavt stoffskifte og glukose-intoleranse bør utelukkes. Legen din kan sende inn en prøve for å se etter antistoffer mot parvo-virus, CMV, EBV og andre som kan gi langvarig slitenhet. Behandlingen er hvile, dvs meget lett trening/restitusjonstrening der pulsen ikke overstiger ca 65% av max-puls inntil videre. Rikelig væske-inntak, mer kalorier enn du er vant med og mye antioksydanter er viktig. Dersom du ikke har klar bedring i løpet av neste 4 uker, kan det bli aktuelt å henvise deg til et arbeids-EKG; da kan eventuell virus-affeksjon av hjertemuskel sees direkte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297866-trening-etter-influensa/#findComment-2409736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.