Gå til innhold

Trening etter influensa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er aktiv utøver og hadde i slutten av desember/begynnelsen av januar vanlig influensa. Nå har jeg prøvd å begynne å ta opp igjen treningen to ganger, men får det tilbake igjen så å si med en gang. Tror jeg har hatt to økter denne måneden a ca. 45min varighet med lav intensitet. Altså, det burde ikke være noe problem. I mellomtiden har jeg tatt det med ro. Nå begynner jeg å bli litt småfrustrert iom at det har gått en måned siden de første symptomene. Så spørsmålet mitt er hvor lenge kan man forvente at et slikt virus sitter i kroppen? Er det noe man kan gjøre for at man fortere skal bli bedre? Kan det være noe annet? Jeg føler meg generelt ikke sliten til daglig, det er bare etter trening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297866-trening-etter-influensa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Er litt tvilende til at det er influensa du har hatt, epidemien er ventet til Norge i løpet av neste uke. De fleste virus-sykdommer arter seg ganske likt; allmenne symptomer som feber, hodepine, muskelverk, og enten hovedvekt på luftveisplager ELLER mage-symptomer. Ofte er man sykest på dag 3-4, før man gradvis blir bedre. Jo mer hvile, jo raskere kommer man seg. Noen er imidlertid uheldig å få flere infeksjoner etter hverandre, eller man kan få sekundære bakterielle infeksjoner; bihulebetennelse, bronkitt og øreverk er vanligst. Dersom man ikke har tatt hensyn de første ukene, kan man få affeksjon av hjertemuskelen; myositt, og dette kan gi betydelig slitenhet ved anstrengelser i lang tid etterpå. Enkelte virus-infeksjoner krever lenger restitusjonstid enn andre; særlig virus beslektet med kyssesyke-virus.

Synes du kan kontakte fastlegen din for en blodprøvesjekk. Vanlige årsaker som jernmangel, lavt stoffskifte og glukose-intoleranse bør utelukkes. Legen din kan sende inn en prøve for å se etter antistoffer mot parvo-virus, CMV, EBV og andre som kan gi langvarig slitenhet. Behandlingen er hvile, dvs meget lett trening/restitusjonstrening der pulsen ikke overstiger ca 65% av max-puls inntil videre. Rikelig væske-inntak, mer kalorier enn du er vant med og mye antioksydanter er viktig. Dersom du ikke har klar bedring i løpet av neste 4 uker, kan det bli aktuelt å henvise deg til et arbeids-EKG; da kan eventuell virus-affeksjon av hjertemuskel sees direkte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...