Gå til innhold

ekstremt tynn!

Gjest flippy

Anbefalte innlegg

Gjest flippy

Jeg er en gutt på 22 år, 178 cm og 57 kg. Jeg begynte å bli tynn for mange år siden, og det har bare ballet på seg. Jeg er nå så tynn at jeg vekker oppsikt, jeg har smalere skuldre enn lillebroren min på 12! (helt sant) Gjelder også armer, bein og midtlinje.

Har av naturlige årsaker ikke noe lyst til å gå i helsestudio, jeg holder meg inne hele døgnet for å slippe å bli sett.

Har ett sett vekter m/ 40 kg tilsammen, og det er alt jeg har. Er dette nok til å bygge opp en 'normal' kropp igjen? Er det, når det nå har kommet så langt (tynnere enn en fjortisjente på 145 cm!), MULIG å bygge opp kroppen igjen? -Jeg hadde ikke hatt noe problem med å være 'tynn' - så lenge det var snakk om innenfor 'normale' grenser?

Bør jeg i tillegg bruke kosttilskudd? Hvor mye bør jeg trene? Hvor mye bør jeg spise? (Vet endel av dette har blitt forklart før, men jeg er et ekstremt tilfelle!

-flippy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskeldamen

Du bør stille spørsmålet ditt i gruppa for Idrett og trening, skal du få se det vil renne på av svar.

Ikke vær redd for å gå i treningsstudio, folk der er ikke opptatt av å synes noe om andre, vi tenker mest på oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei flippy

Din BMI er 17,9 kg/m2, dvs at du er litt slankere enn det vi definerer som normalområdet for vekt i forhold til høyde. Det er fra 18,5 tom 25 kg/m2. Du er ikke ekstremt tynn! Folk er ulike, og noen er naturlig tynne, mens andre er naturlig kraftige.

Dersom du ønsker å legge på deg vil jeg anbefale at du først ser litt på hva du spiser nå. Ut i fra det øker du mengden mat til hvert måltid med ca 1 brødskive med myk margarin og et godt lag pålegg (eller tilsvarende av andre matvarer), samt at du øker mengden middagsmat noe.

Du skal alltid drikke lettmelk eller juice til maten. Vann er en bra tørstedrikk.

Ved å øke matinntaket øker du energiinntaket. Samtidig økes inntaket av ulike vitaminer, mineraler og sporstoffer. Ved å spise variert kornprodukter, melkeprodukter, fisk, kjøtt, egg, belgvekster, grønnsaker og frukt) sikrer du et tilfredsstillende inntak av alle næringsstoffer. Du vil da ikke ha bruk for å spise kosttilskudd.

Styrketrening er effektivt med og uten vekter. Det er ikke et poeng at vektene skal veie mest mulig for at du skal ha effekt. Det viktigste er at du bruker kroppen og de ulike muskelgruppene. En fysioterapeut eller treningsinstruktør ved et helsestudio vil kunne gi deg et tilpasset treningsprogram, og du får god veiledning i hvordan du skal utføre de ulike øvelsen. Husk at alle typer folk trener slike steder, og du vil nok ikke bli lagt merke til på den måten du er redd for.

Dersom du sliter mye med å omgås andre er muligens en psykolog riktig person å få hjelp av. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei flippy

Din BMI er 17,9 kg/m2, dvs at du er litt slankere enn det vi definerer som normalområdet for vekt i forhold til høyde. Det er fra 18,5 tom 25 kg/m2. Du er ikke ekstremt tynn! Folk er ulike, og noen er naturlig tynne, mens andre er naturlig kraftige.

Dersom du ønsker å legge på deg vil jeg anbefale at du først ser litt på hva du spiser nå. Ut i fra det øker du mengden mat til hvert måltid med ca 1 brødskive med myk margarin og et godt lag pålegg (eller tilsvarende av andre matvarer), samt at du øker mengden middagsmat noe.

Du skal alltid drikke lettmelk eller juice til maten. Vann er en bra tørstedrikk.

Ved å øke matinntaket øker du energiinntaket. Samtidig økes inntaket av ulike vitaminer, mineraler og sporstoffer. Ved å spise variert kornprodukter, melkeprodukter, fisk, kjøtt, egg, belgvekster, grønnsaker og frukt) sikrer du et tilfredsstillende inntak av alle næringsstoffer. Du vil da ikke ha bruk for å spise kosttilskudd.

Styrketrening er effektivt med og uten vekter. Det er ikke et poeng at vektene skal veie mest mulig for at du skal ha effekt. Det viktigste er at du bruker kroppen og de ulike muskelgruppene. En fysioterapeut eller treningsinstruktør ved et helsestudio vil kunne gi deg et tilpasset treningsprogram, og du får god veiledning i hvordan du skal utføre de ulike øvelsen. Husk at alle typer folk trener slike steder, og du vil nok ikke bli lagt merke til på den måten du er redd for.

Dersom du sliter mye med å omgås andre er muligens en psykolog riktig person å få hjelp av. Lykke til!

Jeg har samme problem, og lurer på en ting: Er skulderbredden (skjelettet) "fastlagt", eller blir man bredere ved å legge på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...