Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Sterke medisiner er jo også egentlig narkotika (A-preparater), så jeg ser heller ikke de store problemene. Narkomane får jo metadon i doseutlevering under kontroll (noen ihvertfall)...! Mange narkomane kjøper både metadon og subutex illegalt på gata. En av grunnene til at de skal observeres mens de inntar stoffet, er nettopp for å unngå svart videresalg. I noen tilfeller lurer de narkomane observatørene ved inntak av subutex. Subutex legges for å smelte på tunga, så det skjer at den narkomane manipulerer observatøren til å tro at subutexen er smeltet ferdig og inntatt, for at de så selger resten av subutexen på gata etterpå. Det er egentlig ganske kvalmt å tenke på, men det illegale markedet kjenner ingen grenser. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Nei, men det skader jo ikke lungene på samme måte som vanlig tobakk... Litt skeptisk til tablettformen jeg, det er jo en tørka plante vi snakker om! De klarte det jo med morfin, men den er kanskje kunstig fremstilt? Er alle opiater det, mon tro? 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Nei, men det skader jo ikke lungene på samme måte som vanlig tobakk... Litt skeptisk til tablettformen jeg, det er jo en tørka plante vi snakker om! Men dersom man tar utgangspunkt i at cannabisen skal røykes, så blander jo de fleste ut med vanlig tobakk, ellers blir det for seigt. Da må man jo begynne å røyke da, og det er jo ikke akkurat særlig gunstig det heller. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Mange narkomane kjøper både metadon og subutex illegalt på gata. En av grunnene til at de skal observeres mens de inntar stoffet, er nettopp for å unngå svart videresalg. I noen tilfeller lurer de narkomane observatørene ved inntak av subutex. Subutex legges for å smelte på tunga, så det skjer at den narkomane manipulerer observatøren til å tro at subutexen er smeltet ferdig og inntatt, for at de så selger resten av subutexen på gata etterpå. Det er egentlig ganske kvalmt å tenke på, men det illegale markedet kjenner ingen grenser. Uff, det må være en fryktelig skjebne å være narkoman. 0 Siter
ilaria Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 De klarte det jo med morfin, men den er kanskje kunstig fremstilt? Er alle opiater det, mon tro? Aner ikke! Jeg bare vet at dette er et relativt uskyldig rusmiddel, som blant mye annet har god effekt på revmatiske plager (som jeg lider av selv). Avkriminalisering hadde vært fint:) 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 De klarte det jo med morfin, men den er kanskje kunstig fremstilt? Er alle opiater det, mon tro? Opiater er kjemisk nært beslektede forbindelser (opioider) som finnes i eller er syntetisert fra morfinlignende plantealkaloider i opiumsvalmuen. Altså er det opiumsvalmuen alt hentes fra i første omgang. Disse plantene vokser ute, helst i varme strøk. Referranse: http://no.wikipedia.org/wiki/Opiater 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 De klarte det jo med morfin, men den er kanskje kunstig fremstilt? Er alle opiater det, mon tro? Opiater er kjemisk nært beslektede forbindelser (opioider) som finnes i eller er syntetisert fra morfinlignende plantealkaloider i opiumsvalmuen. Altså er det opiumsvalmuen alt hentes fra i første omgang. Disse plantene vokser ute, helst i varme strøk. Referranse: http://no.wikipedia.org/wiki/Opiater 0 Siter
ilaria Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Men dersom man tar utgangspunkt i at cannabisen skal røykes, så blander jo de fleste ut med vanlig tobakk, ellers blir det for seigt. Da må man jo begynne å røyke da, og det er jo ikke akkurat særlig gunstig det heller. Jepp, men mengden tobakk holdes jo til det minimale, og om man røyker bare til medisinsk bruk f.eks, vil man klare seg med en joint om dagen, det kan da ikke være så ille? 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Uff, det må være en fryktelig skjebne å være narkoman. Ja, det må være grusomt å være så avhengig av noe at man kjøper diverse stoffer "halvt slikket" :-/ 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Aner ikke! Jeg bare vet at dette er et relativt uskyldig rusmiddel, som blant mye annet har god effekt på revmatiske plager (som jeg lider av selv). Avkriminalisering hadde vært fint:) Jeg mener å huske at NHD sier at det ikke er bra for psyken....? Det er vel litt skummelt. Selv ønsker jeg at alle kan leve noenlunde smertefritt, slik at vi kan holde oss i aktivitet 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Ja, det må være grusomt å være så avhengig av noe at man kjøper diverse stoffer "halvt slikket" :-/ Halvt slikket....;( De tenker ikke mye på HIV-smitte da? 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jepp, men mengden tobakk holdes jo til det minimale, og om man røyker bare til medisinsk bruk f.eks, vil man klare seg med en joint om dagen, det kan da ikke være så ille? Nei, jeg vet ikke jeg. Hvis man tenker på grunnelementene i tobakksrøyking, så blir det jo uansett to onder. De som spiser cannabis (strør det over mat som krydder etc) unngår jo selve tobakksrøykingen. 0 Siter
ilaria Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 De klarte det jo med morfin, men den er kanskje kunstig fremstilt? Er alle opiater det, mon tro? Jeg synes det blir feil å sammenligne cannabis med morfin...de er jo to ytterpunkter på skalaen og to helt forskjellige midler. 0 Siter
ilaria Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Nei, jeg vet ikke jeg. Hvis man tenker på grunnelementene i tobakksrøyking, så blir det jo uansett to onder. De som spiser cannabis (strør det over mat som krydder etc) unngår jo selve tobakksrøykingen. Jepp. Som krydder er vel kanskje ikke å anbefale, men det kan blandes fint ut med melk og smør f.eks...så for den som ikke vil røyke det, finnes det muligheter. Tror likevel det er forskjell på rusen/effekten da, om man spiser eller røyker, uten at jeg kan uttale meg noe om det:) 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Halvt slikket....;( De tenker ikke mye på HIV-smitte da? Jeg tror dessverre ikke det er den første tanken de narkomane har, når de våkner syke om morgenen og kun har øyne for neste "friskmelding" (som de kaller det, når de får narkotika for at kroppen skal fungere). De er jo "friske" når de er rusa, det er greit å vite. Nå finnes det ulike måter å opprettholde en viss hygiene (sprøytebusser etc) men dersom en person er så sløv og dårlig, kan de ikke være mange av dem som setter dette som hovedfokus, tror jeg. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Jeg synes det blir feil å sammenligne cannabis med morfin...de er jo to ytterpunkter på skalaen og to helt forskjellige midler. Jeg har rett og slett ikke peiling. Men er det ikke bedre å bruke marihuana enn medisiner som inneholder morfin...? 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jepp. Som krydder er vel kanskje ikke å anbefale, men det kan blandes fint ut med melk og smør f.eks...så for den som ikke vil røyke det, finnes det muligheter. Tror likevel det er forskjell på rusen/effekten da, om man spiser eller røyker, uten at jeg kan uttale meg noe om det:) Det har jeg ingen viten om. Man skulle vel tro at de som røyker cannabis, får en raskere virkning enn de som spiser det? Tenker da på at røyken går rett i systemet. Nei, det er sikkert greit at vi ikke vet alt heller, men absolutt et interessant spørsmål :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Jeg mener å huske at NHD sier at det ikke er bra for psyken....? Det er vel litt skummelt. Selv ønsker jeg at alle kan leve noenlunde smertefritt, slik at vi kan holde oss i aktivitet Det er riktig at cannabis kan gi arr på psyken, for å si det sånn. Slik er det jo i grunn for de fleste rusmidler og A-preparater som benyttes over tid. Cannabis kan blant annet gi hallusinasjoner og vrangforestillinger. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Jeg tror dessverre ikke det er den første tanken de narkomane har, når de våkner syke om morgenen og kun har øyne for neste "friskmelding" (som de kaller det, når de får narkotika for at kroppen skal fungere). De er jo "friske" når de er rusa, det er greit å vite. Nå finnes det ulike måter å opprettholde en viss hygiene (sprøytebusser etc) men dersom en person er så sløv og dårlig, kan de ikke være mange av dem som setter dette som hovedfokus, tror jeg. Nei, det er klart. Skulle ønske de fikk bedre hjelp og støtte, og i myyye lengre perioder! De er mennesker, som har familie og venner, som også lider av misbruket ,( 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Det er riktig at cannabis kan gi arr på psyken, for å si det sånn. Slik er det jo i grunn for de fleste rusmidler og A-preparater som benyttes over tid. Cannabis kan blant annet gi hallusinasjoner og vrangforestillinger. Her må man virkelig tenke nøye over hva man gir mennesker med smerter...! Tror ikke det er mange som har lyst til å hallusinare litt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.