Gå til innhold

Trening under påvirkning av sentralstimulerende midler??

Gjest 1somlurer

Anbefalte innlegg

Gjest 1somlurer

Hei! Jeg er en mann på 29år som har diagnose ADHD, og går på det sentralstimulerende middlet Concerta. jeg har en dose på 54mg per dag. Jeg trener hver dag, og lurer i den sammenheng på en sak: En av mine favoritter treningsmessig er spinning, og denne foregår oftest med en pulsklokke, hvor man idielt sett skal ligge på 80-90% av maxpuls. Saken er den at jeg merker atskillig forskjell om jeg har tatt medisin eller ikke! Når jeg har inntatt concerta er det mye lettere å opprettholde høy puls under hele treningen! Det er akkurat som jeg ikke trenger jobbe så hardt når jeg er medisinert. Uten medisin blir jeg etterhvert helt pumpa om jeg prøver å opprettholde 85-90% puls, pusten følger ikke med, men medisinert er dette ikke noe problem! Får jeg totalt sett dårligere effekt, både form og fettforbrenningsmessig, når jeg har tatt medisiner ettersom jeg "sliter" mindre? Noe annet jeg bør vite om dette??? mvh en som lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg burde jo egentlig ha kommentert dette tidligere, sorry, men her er noen tanker.

Sentral-stimulerende midler som f.eks- Concerta som brukes ved ADHD fører til at de vanlige signalene som tretthet og slitenhet ikke merkes så godt som ellers. Vi orker mao. mer enn ellers. Treningen din har god effekt ,så det bør du ikke tenke på . Men når pulsen blir svært høy og du føler at du kan bare presse på videre, synes jeg du skal bremse litt for at den totale belastning ikke skal bli for stor. Lykke til med litt mer forsiktighet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...