Gjest vask & gå Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Min samboer er fanatisk opptatt av at klærene barna bruker skal vaskes når de tas av hver kveld. Dette til tross for at det i mange tilfeller ikke en gang er flekker e.l. på dem. Nå i helgen ble barna passet av besteforeldrene(min side) og hun var overrasket over at de bare hadde brukt et skift på tre dager. Underbukser og sokker er jeg selvfølgelig med på at skal vaskes hver dag, t-shirts og lange underbukser annenhver, men en bukse eller genser da? Jeg mener så lenge den ikke er synelig møkkete eller lukter så kan den brukes i flere dager. Når vi har vår ukentlige vaskedag så fyller vi minst 10 standardmaskiner(av dette har undertegnede forårsaket kanskje en maskin). Hvordan er det hjemme hos dere, gjenbruk eller nytt tøy hver dag? 0 Siter
Gjest unger trenger ikke alt rent hver dag Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Her vasker undertøy (truser,sokker og t-shorter)hver dag. Bukser og gensere brukes i 2 dager så sant det ikke er synlige flekker. Nå som det er kaldt har ungene ull innerst, og longs og trøye brukes i 2 dager før vask. Bruker de strømpebukse vaskes den etter en dag. Att alt blir vasket etter 2 ager er kanskje for att mine tar alt rent morran etter dusjing, og da kastes alt til vask. Buksen kunne sikkert vært brukt en dag ekstra :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Vi vasker tøyet når det er svart..Rent tøy blir brukt om igjen. 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Jeg vasker ikke klærne jeg har brukt for hver gang nei. Jeg bytter selvfølgelig det under, pluss sokker og alt sånt, men jeg gidder ikke vaske klær som både ser greie ut og lukter godt. Hvis klærne lukter vondt, så bruker jeg jo ikke de klærne igjen før de er vasket. 0 Siter
tonie Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Bukser og gensere som er rene brukes selvsagt igjen. Det får da være måte på vaskehysteri. Undertøy og sokker legges i skittentøyskurven hver dag. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Begge ungene skifter undertøy, strømpebukse og sokker hver dag. Dersom det ikke er flekker el.l på bukse og genser, kan det godt brukes en dag til. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Vi gjenbruker klærne så mye som mulig, dvs. barna kan godt bruke gensere og bukser flere dager. Nå som de er store (4 og 6) blir ikke klærne fullt så skitne som for et par år siden, i hvertfall ikke på vinterstid. Skjønner godt at det ikke er praktisk mulig å rekke all klesvasken på en kveld i uken om barna skal bytte alt hver dag! Vi gjenbruker som sagt i stor grad, likevel går det minst 2-3 maskiner med vanlig 40-gradersvask i uka (mest barneklær og noe annet). 0 Siter
Mirabell Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Vi gjør som de fleste andre her, vasker klærne når de er synlig flekkete eller lukter. En barnebukse kan være skitten etter en dag, men som oftest kan en dongeribukse lett brukes i 3 dager. Jeg prøver å ikke sløse med strøm, tid og vaskepulver... 0 Siter
Gjest GA Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Gjenbruk helt til klærne er flekkete, eller har vært brukt 3-4-5 dager. (bukser og gensere) 8-åringen vil helst aldri skifte, så hvis jeg glemmer å følge med kan det gå flere dager før han skifter. 6-åringen skifter oftere, fordi hun liker å pynte seg. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Underbukser og sokker tas nye hver dag, alt annet tøy vasket når det blir flekker. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Undertoey og sokker skiftes hver dag, skjorte etter et par dager, og gensere og bukser etter 2-3 dager. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Undertoey og sokker skiftes hver dag, skjorte etter et par dager, og gensere og bukser etter 2-3 dager. Hva er forskjellen mellom et par dager og 2-3 dager? 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Her vaskes eller skiftes ikke klær uten at de er skitne. Selvfølgelig truser og sokker daglig, men ikke det andre. Syns det høres helt hårreisende ut at klærne må vaskes hver dag... Hva med å spare miljøet? 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Hva er forskjellen mellom et par dager og 2-3 dager? Et par dager er 2 dager, og 2-3 dager er : 2-3 dager :-D 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Stusser litt over at de fleste her ser ut til å gjøre som vi - bytte når klærne er skitne. Har ellers inntrykk av at svært mange både i guttens førseklasse og i minsteguttens barnehagen bytter hver dag, og synes det er en selvfølge. Men de svarer kanskje ikke her? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Et par dager er 2 dager, og 2-3 dager er : 2-3 dager :-D Hehe, her har du mitt vokabular: 1-2 dager: "En dag eller to". 2 dager: "To dager". 2-3 dager: "Et par dager", evt. "et par-tre dager", "et par dager" er altså en circa-betegnelse. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Hehe, her har du mitt vokabular: 1-2 dager: "En dag eller to". 2 dager: "To dager". 2-3 dager: "Et par dager", evt. "et par-tre dager", "et par dager" er altså en circa-betegnelse. Hehe:-) Men er enig i at 2-3 dager er: To tre dager. Et par dager er altsaa bare 2 dager...Hjeelp....hihi:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Hehe:-) Men er enig i at 2-3 dager er: To tre dager. Et par dager er altsaa bare 2 dager...Hjeelp....hihi:-) Nei, i mitt vokabular vil "et par dager", alltid være et anslag, og aldri henvise til eksakt to dager :-). 0 Siter
Morning Glory Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Nei, i mitt vokabular vil "et par dager", alltid være et anslag, og aldri henvise til eksakt to dager :-). Du er tydeligvis ingen matematiker? For meg er "et par" helt definitivt TO. 0 Siter
Gjest ligger på vent.. Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Stusser litt over at de fleste her ser ut til å gjøre som vi - bytte når klærne er skitne. Har ellers inntrykk av at svært mange både i guttens førseklasse og i minsteguttens barnehagen bytter hver dag, og synes det er en selvfølge. Men de svarer kanskje ikke her? Jeg har aldri på meg det samme to dager på rad, og det smitter nok litt over på barna, de får som regel nytt antrekk på hver dag, men det betyr ikke at en barnebukse eller -genser som ikke har flekker går i skittentøyet, men at det ligger på krakken på badet noen dager før det brukes på nytt.. Toåringen er nesten aldri flekkfri om kvelden uansett, men ullundertøyet brukes 2 evt 3 dager etterhverandre hvis det ser (og lukter) rent ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.