Gjest ChrisO Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Heisann! Jeg har i endel år nå(iallefall siden 2004) vært plaget av noe jeg har blitt fortalt er "tibialis posterior syndrom" i venstre ankel, rett under "kulen" på innsiden. Avhengig av fysisk aktivitet, har jeg fått sterke smerter som umuliggjør annet enn bruk av krykker ca. 2-3 ganger i året, og har etterhvert lært at det er gjentatte "støt" av typen hoppetau, jogging, rask gange i lengre tid på asfalt, etc. som har en tendens til å utløse betennelse i ankelen. Første gang jeg fikk det jobbet jeg, mens jeg studerte, relativt mye på en bensinstasjon, der jeg gjerne sto rett opp og ned bak en kasse i over sju timer i strekk fire-fem ganger i uka, og gikk veldig kjapt de to kilometrene til og fra jobb hver gang jeg jobbet. Etter at jeg fikk det første gang, ser det ut til at jeg får nye betennelser igjen mye lettere, og siden har jeg somsagt hatt betennelser i ankelen 2-3 ganger i året. Problemet er at selv om betennelsen, med bruk av riktig betennelsesdempende, for det meste er borte etter rundt to uker, er ankelen vond i opptil to måneder etter, og jeg har derfor vært avhengig av bruk av zon/orudis gel og støttebandasje for å kunne gå normal. Da jeg tidligere har vært veldig aktiv innen idrett, har jeg nå blitt tvunget til å holde meg til styrketrening, da alle former for gjentatte støt mot ankelen potensiellt kan utløse nye betennelser. Jeg har vært hos flere leger med dette, og det eneste de gjør, er å gi meg støttebandasjer, samt skrive ut betennelsesdempende. Jeg har spurt hva jeg kan gjøre for å ikke få det igjen, men jeg føler ikke at de er interessert i, og ikke har tid til å høre på meg eller gi meg mer informasjon. Finnes det virkelig ikke noe annet som kan gjøres enn å begrense aktivitet og pøse på med betennelsesdempende når jeg har "utbrudd"? Er forøvrig tverrplattfot på venstrebeinet, og har litt lavere beveglighet i venstre ankel enn i høyre ankel, men har somsagt ikke hatt problemer med dette i løpet av 7-8 år med idrett tidligere, samt kom meg gjennom hard millitærtjeneste uten problemer. Finnes det noe man kan gjøre for å permanent minske sjangsen for å få nye betennelser i ankelen? Savner sterkt både joggeturer og organisert idrett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.