Gå til innhold

Er det tabu å ha kreft?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg leste overskriften på et blad: " kreft fortsatt tabu!!

jeg ante ikke at kreft var tabu. Er det virkelig det? Da Bengt Eidem sto frem i media var det folk som roste han fordi han sto frem med noe som var tabubelagt.

Men altså: hæ? Hvorfor er kreft tabu?

Skrevet

En kamerats mor har kreft, hun vil ikke snakke så mye omk det, for hun vil ikke at folk skal synes synd på henne.

Samme med moren til en vennine (hun døde) hun ville nesten ikke vise seg utendørs, heller ikke ha besøk.Pga hun ville folk skulle huske henne som frisk og sprek.Og hun ville heller ikke at folk skulle synes synd på henne.

Forferdelig sykdom...Kanskje nettop derfor, at jo mer man snakker om det, jo virkeligere blir det? Hmm..

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hæ sier jeg også. Jeg synes ikke det og ha kreft er tabu, ikke i min omgangskrets iallefall. Kjendiser står jo også frem hvis de får kreft.

Jeg treffer endel folk som har hatt/har kreft når jeg er innlagt, og de snakker ikke om det som et var tabubelagt iallefall.

Skrevet

Kreft er ikke tabu for meg. Jeg har hatt det selv og er fortsatt ikke helt ferdig med behandling. Jeg er helt åpen om kreften, viser meg uten hår osv. Men, jeg orker ikke prate med alle og om kreften hele tiden, rett og slett fordi kreften tok så stor del av hverdagen min da det sto på som verst. Tiden sammen med andre ville jeg helst bruke til helt andre ting enn å "pleie kreften".

Jeg har stor respekt for folk som står fram med kreften sin for å bedre forhold for kreftpasienter, og jeg kan gjerne gi et bidrag til det, men jeg er for egen del opptatt av at hverdagen skal være noe annet enn kreft.

Skrevet

Det var vel tabu med kreft før, men nå kommer det seg. Hadde en venninne med kreft, og hun snakket åpent om sykdommen hele tiden. Og hun hadde i tillegg mange morsomme historier fra behandlingen, som hun underholdt med i klubben.

Skrevet

Det burde ikke være tabu, men jeg tror mange vet lite om kreft og at det virker skremmende å snakke om.

Kjenner en som arbeidet på kreftavdeling. Hun var av og til på besøk på skoler for å fortelle om kreft, pga at enten en elev eller noen i familien til en elev hadde kreft og mange rykter begynte å svirre. Flere tok avstand fra den som var syk for de var redde for å bli smittet(!) Ikke rart at det kan bli vanskelig å snakke om kreft da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...