Gå til innhold

Hvilke skiklær er best?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har Norheim-jakke, Burton-bukse, Missing Link-bukse - og har nå nettopp kjøpt Bergans-bukse og -jakke...

(http://www.bergans.no/images/bekledning/6131_large_sort.jpg og http://www.bergans.no/images/bekledning/9641_large_sort.jpg)

Skal ha litt å velge i :)

Men; hvilke skiklær er egentlig kjent som de beste? Både Bergans, Missing Link, Norheim og Norrøna er jo kjente merker som selger godt - og gjør det bra på sine områder i de forskjellige testene.

Det blir ikke ekstremvarianten på meg, men de skal holde vann & vind ute, være funksjonelle, vaskbare, holdbare og se litt ok ut.

Persille1365381127
Skrevet

Av de du nevner: Smak og behag.

Ja, det er det det ender i til slutt vil jeg tro....

Gjest Astroide
Skrevet

Det kommer vel an på hva du skal gjøre. Skal du bare utfor døra en halvtime så duger det meste.

Skal du imidlertid på en topptur, vare i alpinløypa en hel dag eller gå fra hytte til hytte i påskeferien, så betaler du også for kvalitet.

Persille1365381127
Skrevet

Det kommer vel an på hva du skal gjøre. Skal du bare utfor døra en halvtime så duger det meste.

Skal du imidlertid på en topptur, vare i alpinløypa en hel dag eller gå fra hytte til hytte i påskeferien, så betaler du også for kvalitet.

Ja, men nå tenkte jeg på av de kvalitetsmerkene vi kjenner til (blant annet de jeg nevnte) - er det noen som er kjent for å være bedre enn de andre?

Skrevet

Norrøna anses for være best, iallefall i de miljøene jeg har diskutert dette :-)

Persille1365381127
Skrevet

Norrøna anses for være best, iallefall i de miljøene jeg har diskutert dette :-)

Vet du hvorfor?

Ser jo at både Bergans og Norrøna er sterkt representert på steder man bruker sånne klær :)

Persille1365381127
Skrevet

De jeg kjenner sier Arteryx og Icebreaker(ull)

Men det er vel innerklær?

Skrevet

Vet du hvorfor?

Ser jo at både Bergans og Norrøna er sterkt representert på steder man bruker sånne klær :)

Forhåpentligvis er årsaken at Norrøna sine klær har kommet best ut i kvalitetstester. Muligens skyldes det like mye at Norrøna er dyrest :-) Jeg har fått noen lange forklaringer fra tid til annen, men husker de ikke helt i farten. En del av de butikkene som er mest opptatt av kvalitet, har valgt å ikke selge Bergans, sier de... (men det kan selvfølgelig også primært ha med innkjøpsbetingelsene å gjøre).

Du glemte forøvrig en del merker som er ansett for å være veldig bra, som f.eks. Arcteryx, phenix (husker ikke helt om det er sånn det staves) etc.

Skrevet

Men det er vel innerklær?

Nei, Arcteryx produserer masse kvalitet i blant annet jakker.

Skrevet

*Hehe* Jeg har skikkelig ullundertøy fra Devold og Norheim. Utenpå har jeg en ullgenser + lue fra SparKjøp, Alpina skisko kjøpt brukt på Fretex, Norrøna gamasjer, Stormberg skibukse kjøpt på tilbud på G-sport for 299,-, skivotter fra Prix og min elskedes gamle fjellanorakk fra rundt 1980! :o)))) Alt fungerer ypperlig (bortsett fra vottene som jeg ikke er helt fornøyd med) og jeg storkoser meg på ski! :o)

Skrevet

Forhåpentligvis er årsaken at Norrøna sine klær har kommet best ut i kvalitetstester. Muligens skyldes det like mye at Norrøna er dyrest :-) Jeg har fått noen lange forklaringer fra tid til annen, men husker de ikke helt i farten. En del av de butikkene som er mest opptatt av kvalitet, har valgt å ikke selge Bergans, sier de... (men det kan selvfølgelig også primært ha med innkjøpsbetingelsene å gjøre).

Du glemte forøvrig en del merker som er ansett for å være veldig bra, som f.eks. Arcteryx, phenix (husker ikke helt om det er sånn det staves) etc.

Kjenner du til Karimoor?

http://www.karrimor.com/

Har ei knallbra goretexjakke derfra.

Peak

www.peakperformance.com

Er veldig fornøyd med mine Peakklær. Mest alpintklær jeg har da.

Norrøna har fått en del pepper pga at fargen på klærne ikke holder seg så godt. Mulig det har bedret seg i forhold til noen år tilbake...

Persille1365381127
Skrevet

*Hehe* Jeg har skikkelig ullundertøy fra Devold og Norheim. Utenpå har jeg en ullgenser + lue fra SparKjøp, Alpina skisko kjøpt brukt på Fretex, Norrøna gamasjer, Stormberg skibukse kjøpt på tilbud på G-sport for 299,-, skivotter fra Prix og min elskedes gamle fjellanorakk fra rundt 1980! :o)))) Alt fungerer ypperlig (bortsett fra vottene som jeg ikke er helt fornøyd med) og jeg storkoser meg på ski! :o)

''Alt fungerer ypperlig (bortsett fra vottene som jeg ikke er helt fornøyd med) og jeg storkoser meg på ski! :o)''

Og det er det viktigste!! :)

Persille1365381127
Skrevet

Nei, Arcteryx produserer masse kvalitet i blant annet jakker.

Hm, kan ikke huske å ha sett det...

Skrevet

Hm, kan ikke huske å ha sett det...

Da har du mye til gode på dette området :-) (Eller du kan foreløpig muligens sies å ha spart en del penger på å ikke kjøpe altfor mange jakker til å ha på seg når man kjører nedover på ski med...)

Persille1365381127
Skrevet

Ja, jeg vet at jeg ikke tok med alle merkene - men det er så mye å velge i at det blir umulig å huske alle :)

Jeg har snakket med litt forskjellige butikker i dag - og de sier at eneste forskjellen på Norrøna og Bergans er at Norrøna bruker GoreTex, og Bergans Dermizax - ellers handler det om smak og behag. Men Norrøna er ganske mye dyrere da... Hva med North Face? De er vel også relativt anerkjent?

Skrevet

Ja, jeg vet at jeg ikke tok med alle merkene - men det er så mye å velge i at det blir umulig å huske alle :)

Jeg har snakket med litt forskjellige butikker i dag - og de sier at eneste forskjellen på Norrøna og Bergans er at Norrøna bruker GoreTex, og Bergans Dermizax - ellers handler det om smak og behag. Men Norrøna er ganske mye dyrere da... Hva med North Face? De er vel også relativt anerkjent?

Min erfaring er at dermizax er vesentlig mindre vanntett enn goretex, men hvis du ikke trenger jakke som også er helt vanntett, så betyr jo det mindre. NorthFace sine goretex jakker sies å ha samme egenskaper som Norrøna sine mht membrankvalitet.

Tror kanskje det er et poeng å først ta stilling til hva jakka skal brukes til, og etter dette se på comfort og utseende.

I Osloområdet mener jeg at enkelte butikker er bedre på å gi gode råd enn andre, og mine favoritter er Oslo Sportslager, Anton i Rådhuspassasjen og i Bogstadvn, samt Christiania sport i Grensen :-) .... også liker jeg sportsnett som ligger i Parkvn, og sikkert noen andre som jeg har glemt i farten

Skrevet

En ting til; jeg har bukser fra Bergans med dermizax som er utrolig gode. Så selv om jeg mener at Norrøna og en del andre er bedre på jakker, så synes jeg bukser med dermizax er bra :-)

...også har Patagonia noen gode softshellbukser.

Ennå har vi kun snakket om nedoverbakke-klær, dersom vi nå også skal ta noen runder på langrennsklær, så kan det bli en laaaaang tråd!

Persille1365381127
Skrevet

En ting til; jeg har bukser fra Bergans med dermizax som er utrolig gode. Så selv om jeg mener at Norrøna og en del andre er bedre på jakker, så synes jeg bukser med dermizax er bra :-)

...også har Patagonia noen gode softshellbukser.

Ennå har vi kun snakket om nedoverbakke-klær, dersom vi nå også skal ta noen runder på langrennsklær, så kan det bli en laaaaang tråd!

Nope - det er bare nedoverbakke-klær jeg er på jakt etter :)

Mao skal de holde vind og vann ute - men ikke være til ekstrem-vær, og de skal holde meg varm og tørr en dag - men ikke i pøsende regn, eller flere døgn i strekk.

Samtidig hadde det vært greit om jeg kunne bruke de samme klærne de fem gangene jeg går på langrenn i året, og da på fjellet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...