Gå til innhold

Festesonen på ski

Gjest Sukkkkkkk

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkkkkkk

Skal festesonen på skiene begynne fra nesten tuppen på skoene og ut??????

Alle steder står det at den begynner fra hælen og utover, men de som målte opp festesonen satte et strek ved ovenfor der bindingen begynner...

Skjønner ikke hvorfor jeg har fått en så kort festesone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Festesonen er fra helen og fremover til ca. 5-10 cm foran skotuppen. Der du legger vekta på skien når du står på en fot, men som helst ikke skal ta nedi noe særlig når du står med lik vekt på begge skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle steder står det at den begynner fra hælen og utover, men de som målte opp festesonen satte et strek ved ovenfor der bindingen begynner...''

*Hehe* Det er sluttstreken for festesonen det, den begynner ved helen og går slett ikke helt frem til tuppen på skien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkkkkkkkk

''Alle steder står det at den begynner fra hælen og utover, men de som målte opp festesonen satte et strek ved ovenfor der bindingen begynner...''

*Hehe* Det er sluttstreken for festesonen det, den begynner ved helen og går slett ikke helt frem til tuppen på skien!

Nei, nå skjønner jeg ingenting. De har helt klart merket av den øvre delen av festesonen med to strek ved siden av hverandre.

Hva mener du nå, er festesonen bare noen få cm? Skal den ikke være minimum 65 cm? Hvis dette er en ski:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå skjønner jeg ingenting. De har helt klart merket av den øvre delen av festesonen med to strek ved siden av hverandre.

Hva mener du nå, er festesonen bare noen få cm? Skal den ikke være minimum 65 cm? Hvis dette er en ski:

Det er glidesonen.

Glidesone 1 - fra bakerst på skien og frem til helen, her skal du ikke ha festesmøring, men glidesmøring

Festesone - fra helen og frem til 5-10 cm foran bindingen, her skal du ha festesmøring

Glidesone 2 - fra foran festesonen og frem til skiens tupp, glidesmøring også her.

Se her:

http://www.g-sport.no/gs/templates/Artikkel.aspx?id=2447

Her opererer de riktignok med mye lengre festesone enn det jeg har på mine ski, vil tro du skal ha temmelig god spenst i skiene for å kunne ha så lang festesone som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er glidesonen.

Glidesone 1 - fra bakerst på skien og frem til helen, her skal du ikke ha festesmøring, men glidesmøring

Festesone - fra helen og frem til 5-10 cm foran bindingen, her skal du ha festesmøring

Glidesone 2 - fra foran festesonen og frem til skiens tupp, glidesmøring også her.

Se her:

Her opererer de riktignok med mye lengre festesone enn det jeg har på mine ski, vil tro du skal ha temmelig god spenst i skiene for å kunne ha så lang festesone som dette!

Nettopp! :)

Kan du skjønne hvorfor jeg kommer til å kjøpe Fischer smørefrie? ;o) Jeg gidder ikke det griseriet smøring medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1202406486' post='3800325]

Nettopp! :)

Kan du skjønne hvorfor jeg kommer til å kjøpe Fischer smørefrie? ;o) Jeg gidder ikke det griseriet smøring medfører.

Vel... Vi har nå vært nødt til å smøre ungene smørefrie Fischer-ski på grunn av dårlig gli og dårlig feste. Hadde på litt glider foran og bak og en dæsj festesmøring under bindingen og turen ble noe helt annet enn dagen før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkkkk

Det er glidesonen.

Se her:

Ok. Takk:-) Misforståelsen har blitt oppklart. Tok feil av hva som var festesonen, men nå har jeg _endelig_ skjønt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Vi har nå vært nødt til å smøre ungene smørefrie Fischer-ski på grunn av dårlig gli og dårlig feste. Hadde på litt glider foran og bak og en dæsj festesmøring under bindingen og turen ble noe helt annet enn dagen før!

Oki. Da er vel poenget med smørefritt litt borte, da.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...