Gå til innhold

Gravid og kvalm(sykemelding)

Anbefalte innlegg

Gjest kate-74-
Skrevet

Jeg har nettopp testet positivt og er 6 uker på vei.Men jeg er allerede kvalm.Trodde ikke at det kom så tildlig.Kan ikke huske at jeg ble så tidlig kvalm når jeg var gravid for 7 år siden.Det kommer i bølger og er ille når det står på.Jeg lurer på hvordan legene forholder seg til å sykemelde pga kvalme?.Jeg har fått ny fastlege og har hørt at han er veldig streng på å skrive ut sykemelding.Gruer med til spørre han om det vist kvalmen forsetter.Det er umulig å jobbe sånn.Har en jobb der jeg går hele dagen og kan ikke bare sette meg ned når det passer

Skrevet

Snakk med ham, da vel! Du får jo ikke noe verre enn et nei, og da er du der du er i dag.

Skrevet

Snakk med ham, da vel! Du får jo ikke noe verre enn et nei, og da er du der du er i dag.

Hvis din fastlege er ekstra streng med slikt, ville jeg heller byttet til en annen fastlege. Du har rett til det, vet du.

Lykke til!

Gjest kate-74-
Skrevet

Hvis din fastlege er ekstra streng med slikt, ville jeg heller byttet til en annen fastlege. Du har rett til det, vet du.

Lykke til!

Det er bare noe jeg hør hørt.Han skal få en sjanse først

Gjest og gratulerer
Skrevet

Gi beskjed på arbeidsplassen slik at du kan sette deg når du trenger det. Du er ikke syk - "bare" gravid. ;-)

Skrevet

Jeg var kvalm før jeg tok test to av tre ganger. Hehe, ikke kult å være kvalm da, men den gangen jeg ikke var kvalm var jeg ikke kvalm i det hele tatt.

Spis når du føler kvalmen komme, men ta deg i akt, jeg la på meg 35 kg i det ene svangerskapet nettopp av den grunn.

Gratulerer og lykke til.

Gjest kate-74-
Skrevet

Jeg var kvalm før jeg tok test to av tre ganger. Hehe, ikke kult å være kvalm da, men den gangen jeg ikke var kvalm var jeg ikke kvalm i det hele tatt.

Spis når du føler kvalmen komme, men ta deg i akt, jeg la på meg 35 kg i det ene svangerskapet nettopp av den grunn.

Gratulerer og lykke til.

Jeg klarer ikke å spise når jeg kjenner at jeg er kvalm.Gikk ned nesten 10 kilo de første 3 mnd sist jeg var gravid pga jeg klarte ikke å spise og vist jeg spiste litt kom det opp med en gang

Skrevet

Gi beskjed på arbeidsplassen slik at du kan sette deg når du trenger det. Du er ikke syk - "bare" gravid. ;-)

"Du er ikke syk - "bare" gravid."

Denne frasen er ikke noe særlig til oppmuntring til en som er gravid og virkelig sliter med kvalme og oppkast. Jeg var kvalm døgnet rundt og spydde mange ganger for dagen i 5 mnd da jeg var gravid, har aldri følt meg mer syk enn da. Ingenting irriterte meg mer enn "du er jo ikke syk, bare gravid". Selv kunne disse personene klage høylydt hvis de fikk omgangssyke og spydde i 2-3 dager. De var jamen syk de. Greit nok at det skyldes en infeksjon, men jeg må si at en slik omgangssyke er peanuts i forhold til å spy daglig i flere mnd.

Skrevet

Denne frasen er ikke noe særlig til oppmuntring til en som er gravid og virkelig sliter med kvalme og oppkast. Jeg var kvalm døgnet rundt og spydde mange ganger for dagen i 5 mnd da jeg var gravid, har aldri følt meg mer syk enn da. Ingenting irriterte meg mer enn "du er jo ikke syk, bare gravid". Selv kunne disse personene klage høylydt hvis de fikk omgangssyke og spydde i 2-3 dager. De var jamen syk de. Greit nok at det skyldes en infeksjon, men jeg må si at en slik omgangssyke er peanuts i forhold til å spy daglig i flere mnd.

Det er enorm forskjell på å være litt kvalm i begynnelsen og spy flere ganger i døgnet i 5 mnd! :)

Skrevet

Det er enorm forskjell på å være litt kvalm i begynnelsen og spy flere ganger i døgnet i 5 mnd! :)

Det er sant, men det er ikke godt å vite hvor lenge sånt varer da. Jeg trodde også at kvalme hørte til om morgenen og at det ville hjelpe å spise litt før man sto opp. Men der tok jeg grundig feil gitt :-)

Skrevet

Jeg klarer ikke å spise når jeg kjenner at jeg er kvalm.Gikk ned nesten 10 kilo de første 3 mnd sist jeg var gravid pga jeg klarte ikke å spise og vist jeg spiste litt kom det opp med en gang

Hva med hvis du småspiser nesten hele tiden nesten da? Ikke godis men kanskje frukt og grønnsaker. Jeg spiste som en gal den ene gangen jeg var gravid.

Skrevet

Hør med en helsekostforretning om de anbefaler gravide å ta ingefær. Det er fint mot kvalme mener jeg å huske....

Skrevet

gulrøtter gir magen litt å jobbe med. Virker bra mot bilsyke hvertfall.

AneM1365380603
Skrevet

Hver gang jeg er skikkelig kvalm og har oppkast pleier jeg å tenke på ei jeg kjenner som hadde det slik gjennom hele svangerskapet. *Grøss*. Selv slapp jeg unna den verste svangerskapskvalmen.

Skrevet

Jeg synes den frasen er uheldig. Det handler om hva man klarer. Jeg blir ikke hjemme fra jobb fordi jeg er småforkjølet og ingen gravide trenger sykemelding fordi de er litt småkvalme.

Men når man kaster opp hele dagen, så klarer man faktisk ikke jobbe. Og når man er så utslitt at man knapt har krefter til å sette seg opp i senga, eller sovner stående (det skjedde meg), så klarer man faktisk ikke å jobbe.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis i tre svangerskap, og jeg må ærlig si at jeg virkelig har slitt med å få sykmelding pga det. Særlig i svangerskap nr to var det ille, vekta bare raste ned og jeg spydde blod. Legen sa "Nå syns jeg du skal ta deg sammen og slutte med det her (oppkast)!"

Ikke for å ta motet fra deg, men vær forberedt på at det kan bli vanskelig. Mange leger har også holdningen "svangerskap er ingen sykdom". Så gi ham en sjanse, men bytt lege hvis du må.

tzatziki1365380058
Skrevet

Hvis man kaster opp hele tiden, så er man faktisk syk - ikke bare gravid. HVorfor er det lov å være hjemme med omgangssyke, men ikke med skikkelig sangerskapskvalme som for meg var MINST like ille? Er det bare fordi det første kan smitte, altså, og ikke fordi det er vanskelig å klare jobben sin når man er kjempekvalm og kaster opp stadig vekk?

Jeg hadde heldigvis fornuftige leger da jeg var gravid!

Gjest kate-74-
Skrevet

Hvis man kaster opp hele tiden, så er man faktisk syk - ikke bare gravid. HVorfor er det lov å være hjemme med omgangssyke, men ikke med skikkelig sangerskapskvalme som for meg var MINST like ille? Er det bare fordi det første kan smitte, altså, og ikke fordi det er vanskelig å klare jobben sin når man er kjempekvalm og kaster opp stadig vekk?

Jeg hadde heldigvis fornuftige leger da jeg var gravid!

Var du sykemeldt hele tiden imens kvalmen stod på?

tzatziki1365380058
Skrevet

Var du sykemeldt hele tiden imens kvalmen stod på?

Ja, var sykemeldt i 3 - 5 mnd alle gangene. Kvalmen begynte veldig tidlig alle gangene, før forventet mens, så svangerskapskvalmen i kombinasjon med ekkel "metallsmak" i munnen var måten jeg skjønte at jeg var gravid på - hver gang.

Jeg hadde dødd hvis noen hadde presset meg på jobb på det verste! Når du må av bussen for å spy 2 ganger på en 20 minutters tur, er det bare ikke festlig!

Gjest kate-74-
Skrevet

Ja, var sykemeldt i 3 - 5 mnd alle gangene. Kvalmen begynte veldig tidlig alle gangene, før forventet mens, så svangerskapskvalmen i kombinasjon med ekkel "metallsmak" i munnen var måten jeg skjønte at jeg var gravid på - hver gang.

Jeg hadde dødd hvis noen hadde presset meg på jobb på det verste! Når du må av bussen for å spy 2 ganger på en 20 minutters tur, er det bare ikke festlig!

Ble sykemedlt i 3 uker i første omgang.Skal tilbake da.Skal bli godt å slappe av nå.Heldigvis har jeg en snill mann som gjør alt inn i huset og lager mat og passer sønnen vår.Uten han hadde det ikke gått,,men uten han så¨hadde jeg ikke vært i denne situasjonen heller :-)Han sa som en spøk i stad:jeg hadde ønsket at jeg kunne vært gravid og kunne vært sykemeldt i mange måneder.Han skyndet seg og si at det var en spøk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...