Gjest ønsker gode rutiner og fornuftige grenser Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Hvis en 4-åring spiser bra til middag. Middag er rett før barnetv. Etter barnetv skal hun egentlig (med litt hjelp) kle av seg, vaske seg, pusse tenner og legge seg. Men hver gang etter barnetv sier hun at hun er sulten, og da føler jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke gir henne et knekkebrød eller brødskive. Enda det er vel litt rart at hun er sulten bare 1-1,5 timer etter middag? Eller kan jeg med god samvittighet si nei ikke mer mat nå, og legge henne? Hun må tidlig i seng (må være i seng senest 19-19.15 pga vi står så tidlig opp), men hun bruker alltid lang tid på å spise, så hvis hun har et ekstra måltid etter barnetv, så kommer hun altfor sent i seng. Spørsmålet er altså, om jeg med god samvittighet kan droppe å gi henne mat etter barntv, når hun har spist middag 1-1,5 timer før, selv om hun påstår at hun er sulten. 0 Siter
Gjest Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg pleier å gi sønn min kveldsmat selv om det bare er 1-1,5 time siden middag. Da lager jeg til slik at maten er klar når barne-tv er ferdi, så sitter jeg sammens med han mens han spiser, slik at hvis han begynner å drømme seg bort og er ekstremt treg, så kan jeg si fra. Han spiser skjeldent i lenger enn i 5 minutter, er ikke så mye mat som skal til før at sult-følelsen er borte, og man bør jo ikke legge seg med verken sult-følelse eller mett-følelse. Så om du da gir en brødskive og passer på at hun ikke "somler", så vil jeg tro at hun klarer å få i seg nok biter til å ikke føle sult ila 5 minutter. Da har du 15 minutter på å kle av gå på toalettet osv. så er hun fort i seng kl 19. anbefaler brød fremfor knekkebrød, da knekkebrød som regel tar lenger tid å spise. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Vi har alltid hatt kveldsmat vi også, selv om det er kort tid siden middag. Men det går ofte i en yoghurt, altså grei mat å få i seg. Eventuelt litt frukt, kanskje til barnetv? De har nok lett for å drøye tida litt, så det er greit å sitte sammen med henne, så hun ikke somler mer enn nødvendig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.