Gå til innhold

hva brukes tiden til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært sykmeldt ganske lenge nå, og alle dager er jo relativt like..

Hva finner dere på for at tiden skal gå??

Gjest hilsen sykemeldt
Skrevet

Tja. Jeg finner meg selv ofte i tanker om alt som _må_ gjøres. Joda litt blir gjort, men da er det husarbeid. Det blir aldri tomt for ting å gjøre når en har familie. De dagene jeg har bilen hjemme så er jeg på handletur og en sjelden gang på vennebesøk. Formen avgjør gjøremål.

random1365380890
Skrevet

Kanskje du kan fikse litt opp der du bor, et nytt lag maling? Alltid noe man kan gjøre

Trening?

Lese bøker og kanskje lære et nytt språk

Skrevet

Kanskje du kan fikse litt opp der du bor, et nytt lag maling? Alltid noe man kan gjøre

Trening?

Lese bøker og kanskje lære et nytt språk

Takker for tipsene :-)

Jeg har en litt kompelisert situasjon, så det er litt vanskelig å gjøre så mye husarb. ol. tar selvfølgelig en del, men er lite jeg greier på en gang. er forøvrig nylig flyttet inn i en helt nybygd leilighet, så malingsstøkene er utført. :-)

jeg bruker mye av tiden min på å spille musikk, piano, gitar, trompet, så litt pc inn i mellom, men er ikke så lenge om gangen, da jeg blir utslitt. Så finner jeg på noe gøy sammen med min sønn når han er fri fra skole frem til han legger seg. Så bruker jeg tid på å besøke venner, og få besøk av venner.

Så jeg har igrunn mye å fylle dagene med, men hadde vært litt gøy å høre hva andre som gjerne sitter i samme situasjon fyller dagene med. :-)

Gjest deternåminmening
Skrevet

Jeg er syk - altså ikke i stand til og fly rundt og oppføre meg som om jeg var frisk. Da hadde jeg vært i arbeid.

Nå finnes det selvsagt ulike grunner til at man er sykemeldt, og graden av hva man kan gjøre som syk er ulik.

Men noen ganger lurer jeg litt på hvor syke folk faktisk er når man er i stand til og ha en slik aktiv hverdag. Og om man ikke kunne vært litt ute i arbeid, for og fylle dagene med noe om det skulle være manko på det.

Og ja jeg blir provosert av denne type innlegg hvor det nesten høres ut som om man har fritidsproblemer under sykemelding.

Med andre ord min hverdag som syk er syk, altså gjøres kun nødvendige ting som og ta best mulig vare på seg selv under sykdommen, som egenhygiene, få i seg mat, vaske litt klær, noe husarbeid på gode dager og hvile.

Skrevet

Jeg er syk - altså ikke i stand til og fly rundt og oppføre meg som om jeg var frisk. Da hadde jeg vært i arbeid.

Nå finnes det selvsagt ulike grunner til at man er sykemeldt, og graden av hva man kan gjøre som syk er ulik.

Men noen ganger lurer jeg litt på hvor syke folk faktisk er når man er i stand til og ha en slik aktiv hverdag. Og om man ikke kunne vært litt ute i arbeid, for og fylle dagene med noe om det skulle være manko på det.

Og ja jeg blir provosert av denne type innlegg hvor det nesten høres ut som om man har fritidsproblemer under sykemelding.

Med andre ord min hverdag som syk er syk, altså gjøres kun nødvendige ting som og ta best mulig vare på seg selv under sykdommen, som egenhygiene, få i seg mat, vaske litt klær, noe husarbeid på gode dager og hvile.

Nå er det så mangt som kan føre til sykemelding da. Har man en fysisk skade (som f.eks en brukket arm) er nok terskelen for å kjede seg/gå på veggen ikke særlig høy kan jeg forestille meg.

Gjest Snart friskmeldt, håper jeg.
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i en halvt år nå, og jeg kjeder meg ikke. Jeg er ikke syk i kategorien sengeliggende, men jeg tåler ikke å utføre arbeidet mitt, så jeg går og venter på en operasjon som skal gjøre meg arbeidsfør igjen (ble først feildiagnostisert, derfor har ting tatt veldig lang tid).

Dagene fyller jeg med litt husarbeid (ikke mye om gangen, det går ikke), trening, besøk hos venner, leser bøker, snakker i telefonen, kikker litt på TV. Synes ikke det er vanskelig å få tiden til å gå, nei.

Skrevet

Det kommer jo an på hva du er sykemeldt for.

Er du gangbar kan du jo gå turer - det er av den beste medisinen for det meste både fysisk og psykisk.

Ellers kan du lese bøker, lage kort, ordne fotoalbum, lage hjemmeside på internett, lære et nytt språk, se på gamle filmer, binde blomster, kjøre turer til steder du aldri har vært før. Gå på ski. lage snømann, svømme, passe hunden til naboen, ha tupperware-party eller annet homeparty.

Alt avhenger jo av hvorfor du er sykemeldt.

Skrevet

Jeg ble en gang sykemeldt i to uker i strekk på grunn av migrene som kom flere ganger i uka. Det var fordi legen ville jeg skulle prøve ut nye medisiner, ha noen konsultasjoner og undersøkelser på sykehus og rett og slett stresse ned. Før det var jeg borte hjemmefra minst ti timer hver dag.

Jeg husker jeg fikk panikk og visste ikke hvordan jeg skulle fylle tiden.

Gjest deternåminmening
Skrevet

Jeg ble en gang sykemeldt i to uker i strekk på grunn av migrene som kom flere ganger i uka. Det var fordi legen ville jeg skulle prøve ut nye medisiner, ha noen konsultasjoner og undersøkelser på sykehus og rett og slett stresse ned. Før det var jeg borte hjemmefra minst ti timer hver dag.

Jeg husker jeg fikk panikk og visste ikke hvordan jeg skulle fylle tiden.

Jeg forstår, enkelte sliter jo hvis de får influensa og blir liggende i 14 dager.

Jeg ble nok bare litt personlig opprørt - fordi jeg selv har vært syk og sengeliggende så lenge, at jeg nesten ser på det som et luksusproblem når man er såpass "frisk" at man er i stand til og kunne gjøre ting og da ikke klarer og finne på noe. Selv ligger jeg kun og venter på og kunne klare selv den minste hverdagslige ting.

Gjest deternåminmening
Skrevet

Nå er det så mangt som kan føre til sykemelding da. Har man en fysisk skade (som f.eks en brukket arm) er nok terskelen for å kjede seg/gå på veggen ikke særlig høy kan jeg forestille meg.

Det kan jeg forstå :)

Ble nok bare litt opprørt over min egen hjelpesløse situasjon en stund der, så burde vel egentlig latt være og svare.

Når man har vært syk lenge og ikke i stand til og gjøre selv den minste ting på egenhånd er det fort gjort og se på dette som et luksusproblem. Man ligger selv og drømmer om og igjen bli i stand til og gjøre de små hverdagslige tingene - og blir litt oppgitt over at de som er såpass friske at de faktisk kan gjøre noe - ikke klarer og fylle tiden sin med noe.

Nå er jo trådstarter her relativt aktiv med sine begrensninger virker det som - så det var vel et spørsmål av ren nysgjerrighet - og som jeg reagerte på.

Beklager

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg går tur. Det er med i vedlikeholdsbehandlingen min, men det gir dagene mine mening. Får luftet hodet og tankene, og det gjør godt både fysisk og psykisk. Nå vet jeg jo ikke om det er mulig for deg da.

Så leser jeg mye, har ett fag jeg tar nå, slik at jeg får brukt hodet litt. Her er jo utfordringen og ikke ta på meg for mye, men det jeg mesterer, det er vel heller kanskje ikke aktuelt hvis du ikke skal være sykemeldt så lenge.

Dol brukes jo mye ;o)

Så er det husarbeid i litt grad. Stort mer klarer jeg ikke.

Men som sagt, lese bøker gir meg mye.

God bedring :o)

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg forstår, enkelte sliter jo hvis de får influensa og blir liggende i 14 dager.

Jeg ble nok bare litt personlig opprørt - fordi jeg selv har vært syk og sengeliggende så lenge, at jeg nesten ser på det som et luksusproblem når man er såpass "frisk" at man er i stand til og kunne gjøre ting og da ikke klarer og finne på noe. Selv ligger jeg kun og venter på og kunne klare selv den minste hverdagslige ting.

Ved psykisk sykdom kan man, fysisk sett klare de samme aktivitetene som friske bortsett fra at om man tar på seg for mye av gangen så kan det gjøre vondt værre. For mennesker som opplever det som en stor belastning å kjøre offentlig kommmunikasjon eller gå i butikken kan hverdagen bli lang og kjedelig. Men du kan ikke mene at psykisk sykdom er et luksusproblem? Flere som er arbeidsufør uten å være sengeliggende må i tillegg til sykdommen, takle det å ha en tabubelagt sykdom, som ikke synes utenpå. Man forsøker kanskje å skjule at man er sykemeldt, for å slippe å bli satt i bås med snylterne. Hvilken rett har vi til å vurdere hvem som er syke nok til å være hjemme?

Skrevet

Beklager at du oppfattet det slik at man har fritidsproblemer. Var ikke det jeg mente. Men, noe må man jo bruke tiden på, når man er sykmeldt, ufør osv. Jeg skulle gjerne vært i arb. Men, nå har det seg slik at jeg har bare ett ben som virker, og får ikke kjøre bil, kan ikke gå turer osv. osv. Mye utslitt. Har nevrologiske plager. Ikke psykiske. Leser jeg bøker får jeg fort migrene. Jeg har måttet snu hverdagen min fra å være veldig aktiv både i arbeid og fritid, og mistet den friheten man har ved å kunne kjøre bil. Så det er ikke engang en selvfølge å komme seg til butikken lenger.. Jeg syns selv jeg har greid å tilpasse situasjonen ganske godt, og bruker tiden (som jeg skriver i et annet innlegg) til sønn min, musikk, pc i liten grad, og husarb i liten grad. Liten grad er det jeg kan klare (sette i oppvaskmaskinen og ta ut) rydde bort litt papirer som ligger å slenger, sette på en vaskemaskin, og evt tørke litt støv. Har en som kommer å vasker og støvsuger gulv til meg.

Grunnen til jeg la inn denne tråden er at det er sikkert mange som sitter i en situasjon hvor de er sykemeldt, ufør osv. Og da er jo det som regel en grunn til man er det. Da tenkte jeg det kunne jo være greit at man kunne skrive inn litt om hva man fordriver tiden med, for selv om man er syk, så har jo døgnet 24 timer, og hvis man da skal sitte å gjøre ingenting, så går jo det på psyken.. Man, får iallefall se litt hva andre gjør, å da kan man kanskje oppdage noe man ikke har tenkt på selv, som kanskje kan bidra til å få tiden til å gå litt fortere.

For meg så tenker jeg på det å male hus og sånn, hvis man klarer det, burde man jo kunne klare å arbeide, men nå har vi forskjellige grunner til at vi er syk, og ikke minst forskjellig arbeid. Så det kan være at for en så er det ok å male hus, men kan dessverre ikke være i arb. en viss tid, men for andre kan det være utenkelig å spille gitar, mens for andre er det helt greit. Vi er forskjellige, så vær så vennelig å ikke bli provosert, og døm andre uten å vite hva grunnen er. Jeg ønsker gjerne positive innslag her, da det er tøft nok å måtte være syk.

Skrevet

Det kan jeg forstå :)

Ble nok bare litt opprørt over min egen hjelpesløse situasjon en stund der, så burde vel egentlig latt være og svare.

Når man har vært syk lenge og ikke i stand til og gjøre selv den minste ting på egenhånd er det fort gjort og se på dette som et luksusproblem. Man ligger selv og drømmer om og igjen bli i stand til og gjøre de små hverdagslige tingene - og blir litt oppgitt over at de som er såpass friske at de faktisk kan gjøre noe - ikke klarer og fylle tiden sin med noe.

Nå er jo trådstarter her relativt aktiv med sine begrensninger virker det som - så det var vel et spørsmål av ren nysgjerrighet - og som jeg reagerte på.

Beklager

Det var jo mest for å hjelpe andre også. For der kan jo faktisk være ting man rett og slett ikke kommer på, som en kanskje kan klare.. Ja kanskje man til og med får tips på hva man kan foreta seg i sengeliggende tilstand,, som gjør at tiden går.. Jeg er ofte senge liggende selv jeg. Da pleier jeg å ha pc på fanget og høre musikk legge kabal se film osv... Men, kunne jp gjerne tenkt meg noen flere tips på hva man kan finne på når man er sengeliggende, for man kan jo bli litt lei av å legge kabal dag ut og dag inn... Der er jo helt sikkert noe jeg ikke har kommet på som jeg kanskje kan klare, i sengeliggende tilstand.. Da er jo jeg forberedt til en ny runde med dette..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...