Gjest noen tanker i kveld Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 En venninne jeg kjenner veldig godt har vært sykemeldt i over et halvt år. Jeg mener hun burde jobbet litt, men nå trives hun hjemme alene. Da kan hun slappe av, trene og shoppe. Hun hadde grunn til å bli sykemeldt, men nå skylder hun på psyken. Hun går hjemme og tenker på hverdagsting og det går hele tiden i det samme, og de har begge blitt slik at de skyr arbeid og heller vil være hjemme om de kan det. Han jobber da, men er et barn sykt kan han være hjemme selv om samboeren også er der. Jeg håper det er vanskelig å få uføretrygd, for hun er ung og hun kunne godt vært i arbeid. (Det er selvsagt ikke min business.) 0 Siter
punky brewster Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Kanskje hun er redd for å bli syk igjen om hun går tilbake på jobb? Kanskje hun trenger en ny jobb, bare noen tanker fra 0 Siter
Jølsen Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Kanskje hun er redd for å bli syk igjen om hun går tilbake på jobb? Kanskje hun trenger en ny jobb, bare noen tanker fra Uenig med deg. Jeg tror hun bare er jævlig lat. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Snylting på samfunnet i form av misbruk av tryg har litt en utbredt måte å finansiere tilværelsen på. Det er lenge siden slik var en skam. Kanskje ikke så rart. For 2/3 av den lønna man har i 2008, har man større kjøpekraft og lever bedre enn man gjorde med full lønn for 15-20 år siden. Bare ta en tur på et større kjøpesenter en vanlig tirsdag formiddag. Fullt av biler og mange yngre folk ivrig opptatt med å bruke opp pengene som andre har tjent. 0 Siter
Gjest deternåminmening Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Nei, selvsagt er ikke dette din business. Og ikke forstår jeg hvorfor du snakker om ufør, når vedkommende har vært sykemeldt i 6 mnd? Men du vet kanskje i liten grad hva som må til for og bli uføretrygdet. At du som en venn reagerer på hennes holdninger til arbeid og mener at det er relatert til at hun bedre trives med og ikke jobbe og at det slettes ikke feiler henne, er jo en annen greie. Det kan du jo nevne for henne. Mener hun at hun er psykisk syk er det jo legen hennes som vurderer hvorvidt hun skal fortsatt være sykemeldt eller ikke. Det finnes jo dessverre dem som utnytter systemet, uten at jeg kan uttale meg om din venninne. Og igjen rammer det selvsagt de som faktisk er syke, slik som holdningene til morsk under her bekrefter. 0 Siter
Gjest ??????????? Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Snylting på samfunnet i form av misbruk av tryg har litt en utbredt måte å finansiere tilværelsen på. Det er lenge siden slik var en skam. Kanskje ikke så rart. For 2/3 av den lønna man har i 2008, har man større kjøpekraft og lever bedre enn man gjorde med full lønn for 15-20 år siden. Bare ta en tur på et større kjøpesenter en vanlig tirsdag formiddag. Fullt av biler og mange yngre folk ivrig opptatt med å bruke opp pengene som andre har tjent. Jeg er enig med deg i at det finnes snyltere. De finnes også i fullt arbeid rundt omkring. At man derimot som mottager av nevnet ytelser lever som et luksusdyr som flyr rundt og shopper i tide og utide på kjøpesentre dag ut og dag inn, faller på sin egen urimelighet. Du kan jo trekke i fra ca 35 % av din nåværende inntekt og se om du selv kunne levd som en greve Betal din skatt og disse pengene kommer sikkert til og tilfalle deg selv den dagen du har behov for helsevesenet i en eller annen form. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Det er ikke bare bare og få uføretrygd. Når en person er sykemeldt i ett år, så skal den over på rehabilitering, dvs at h*n må være under behandling med utsikt til bedring, eller attføring, enten omskolering eller yrkesrettet attføring. Så om ikke dette fører noen sted, rehabilitering er vanligvis noe man kan ha i 3 år, men kan utvides, så er ufør aktuelt. Da er det sjelden at varig ufør blir gitt. Tidsbegrenset er det som gies i stor grad, og det blir innvilget i noen år i slengen, opp til 4 år. Det kreves legeerklæringer hele veien, og i ufør spørsmålet må de være gode. Det finnes noen diagnoser som gir ufør relativt lett, men det er alvorlige diagnoser. Nå vet jeg ingenting om venninna di, men jeg synes det er så trist at noen skal ødelegge inntrykket samfunnet har, for dem av oss som virkelig trenger det ordningene NAV har. 0 Siter
lissi67 Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Uenig med deg. Jeg tror hun bare er jævlig lat. Veldig uskalig svart må jeg si,det er nå en ting, men den andre er jo at dette skal dere bare drite i hele gjengen. Dette er kun mellom henne og legen,den som isåfall bør taes er legen,de bør være såpass oppegående at de ser hvem som er syk og hvem som ikke er syk ellers har de vel ingenting som lege å gjøre. Ingen går sykemeldt i månedsvis uten en god årsak er min mening. Har selv vært sykemeldt i halvannet år på 50 % men det er en annen sak,blir bare litt provosert av sånne tåpelige ytringer. 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Det er vel akkurat sånne venninner som deg...man ikke forteller alt! Mye som ikke syns utenpå...vet du! 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Det er vel akkurat sånne venninner som deg...man ikke forteller alt! Mye som ikke syns utenpå...vet du! Tenkte det samme. For å se det fra en annen vinkel så mener jeg at helsevesenet og samfunnet generelt har noe å gjøre for sykemeldte. Det må legges mer til rette for dem som ikke klarer å gi 110%. Og folk sliter med å få behandlingen de trenger, dermed blir arbeidsuføre lenger enn nødvendig, og dermed har de enda mindre sjans for å komme seg tilbake. Psykisk syke bør få et variert tilbud, og om en pasient går til psykolog over lang tid uten at noe bedring synes, bør noe gjøres. Kvalitetssikring eller noe, pasienten bør tilbys flere muligheter, men det er ikke alltid tilfelle. 0 Siter
Gjest vity Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1202550102' post='3801350] Det er ikke bare bare og få uføretrygd. Når en person er sykemeldt i ett år, så skal den over på rehabilitering, dvs at h*n må være under behandling med utsikt til bedring, eller attføring, enten omskolering eller yrkesrettet attføring. Så om ikke dette fører noen sted, rehabilitering er vanligvis noe man kan ha i 3 år, men kan utvides, så er ufør aktuelt. Da er det sjelden at varig ufør blir gitt. Tidsbegrenset er det som gies i stor grad, og det blir innvilget i noen år i slengen, opp til 4 år. Det kreves legeerklæringer hele veien, og i ufør spørsmålet må de være gode. Det finnes noen diagnoser som gir ufør relativt lett, men det er alvorlige diagnoser. Nå vet jeg ingenting om venninna di, men jeg synes det er så trist at noen skal ødelegge inntrykket samfunnet har, for dem av oss som virkelig trenger det ordningene NAV har. ''Nå vet jeg ingenting om venninna di, men jeg synes det er så trist at noen skal ødelegge inntrykket samfunnet har, for dem av oss som virkelig trenger det ordningene NAV har.'' Helt enig med deg, men det er utvilsomt mange som misbruker disse ordningene. Pågår en lang diskusjon om det på psykiatriforum nå. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 ''Nå vet jeg ingenting om venninna di, men jeg synes det er så trist at noen skal ødelegge inntrykket samfunnet har, for dem av oss som virkelig trenger det ordningene NAV har.'' Helt enig med deg, men det er utvilsomt mange som misbruker disse ordningene. Pågår en lang diskusjon om det på psykiatriforum nå. Jeg følger litt med i den tråden. Det er trist at noen misbruker ja, men samtidig skal vi være forsiktig med å dømme, for i mange situasjoner er nok folk syke, men vi ser det ikke. 0 Siter
Gjest vity Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1202553574' post='3801370] Jeg følger litt med i den tråden. Det er trist at noen misbruker ja, men samtidig skal vi være forsiktig med å dømme, for i mange situasjoner er nok folk syke, men vi ser det ikke. Det er jeg også helt enig i men det er jo stadig oppslag i mediene om trygdesvindel, og selv har jeg trygdede naboer som uten problemer jobber svart. Så må det jo bli opp til samfunnet å definere grad av lidelse som skal ligge til grunn for en uføreytelse. 0 Siter
Gjest vity Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Veldig uskalig svart må jeg si,det er nå en ting, men den andre er jo at dette skal dere bare drite i hele gjengen. Dette er kun mellom henne og legen,den som isåfall bør taes er legen,de bør være såpass oppegående at de ser hvem som er syk og hvem som ikke er syk ellers har de vel ingenting som lege å gjøre. Ingen går sykemeldt i månedsvis uten en god årsak er min mening. Har selv vært sykemeldt i halvannet år på 50 % men det er en annen sak,blir bare litt provosert av sånne tåpelige ytringer. ''Dette er kun mellom henne og legen,den som isåfall bør taes er legen,de bør være såpass oppegående at de ser hvem som er syk og hvem som ikke er syk ellers har de vel ingenting som lege å gjøre.'' Denne saken vet jeg ikke noe om men mener du at alt ansvar skal ligge på legen ? At vi ikke har et selvstendig ansvar for å bidra til samfunnet ? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Det er jeg også helt enig i men det er jo stadig oppslag i mediene om trygdesvindel, og selv har jeg trygdede naboer som uten problemer jobber svart. Så må det jo bli opp til samfunnet å definere grad av lidelse som skal ligge til grunn for en uføreytelse. Det er skremmendes hvor mange som svindler, både trygd og andre ting, uten at de har noen kvaler med det. Jeg kan ikke forstå det, for jeg hadde ikke kunnet gjort noe slikt. 0 Siter
Gjest vity Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1202555704' post='3801385] Det er skremmendes hvor mange som svindler, både trygd og andre ting, uten at de har noen kvaler med det. Jeg kan ikke forstå det, for jeg hadde ikke kunnet gjort noe slikt. Ja det er mye dårlige holdninger, det er i hvert fall jeg ikke i tvil om. Spørsmålet er hva samfunnet kan gjøre med det. I forhold til syketrygden er det jo egentlig strenge regler men alikevel glipper det ganske mange gjennom. Og skal man ha enda strenggere kontroller går det ut over de som har et reellt behov for stønad. 0 Siter
Gjest noen tanker i kveld Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Tenkte det samme. For å se det fra en annen vinkel så mener jeg at helsevesenet og samfunnet generelt har noe å gjøre for sykemeldte. Det må legges mer til rette for dem som ikke klarer å gi 110%. Og folk sliter med å få behandlingen de trenger, dermed blir arbeidsuføre lenger enn nødvendig, og dermed har de enda mindre sjans for å komme seg tilbake. Psykisk syke bør få et variert tilbud, og om en pasient går til psykolog over lang tid uten at noe bedring synes, bør noe gjøres. Kvalitetssikring eller noe, pasienten bør tilbys flere muligheter, men det er ikke alltid tilfelle. Hun sier alt til meg, og hun er ikke så mye "psykisk syk" bare så det er sagt. Problemet hennes er at hun synes det er travelt å ha barn og en hverdag som krever husarbeid og leksehjelp med mer. 0 Siter
Gjest noen tanker i kveld Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Veldig uskalig svart må jeg si,det er nå en ting, men den andre er jo at dette skal dere bare drite i hele gjengen. Dette er kun mellom henne og legen,den som isåfall bør taes er legen,de bør være såpass oppegående at de ser hvem som er syk og hvem som ikke er syk ellers har de vel ingenting som lege å gjøre. Ingen går sykemeldt i månedsvis uten en god årsak er min mening. Har selv vært sykemeldt i halvannet år på 50 % men det er en annen sak,blir bare litt provosert av sånne tåpelige ytringer. Jeg har da lov å lufte tankene mine? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Ja det er mye dårlige holdninger, det er i hvert fall jeg ikke i tvil om. Spørsmålet er hva samfunnet kan gjøre med det. I forhold til syketrygden er det jo egentlig strenge regler men alikevel glipper det ganske mange gjennom. Og skal man ha enda strenggere kontroller går det ut over de som har et reellt behov for stønad. ''Og skal man ha enda strenggere kontroller går det ut over de som har et reellt behov for stønad.'' Det er nettopp det. De som virkelig trenger det er ofte også så syke at de orker eller klarer ikke "forsvare" seg, og dermed ikke alltid blir tatt alvorlig. Det kan ikke være enkelt for dem som sitter og skal vurdere heller. 0 Siter
Gjest lefsa Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Det er jeg også helt enig i men det er jo stadig oppslag i mediene om trygdesvindel, og selv har jeg trygdede naboer som uten problemer jobber svart. Så må det jo bli opp til samfunnet å definere grad av lidelse som skal ligge til grunn for en uføreytelse. Har de fortalt deg...at de jobber svart? Du er vel klar over...at uførstrygdede,etter ett år ,har lov å tjene 1 G ( 66.000.- KR? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.