Gå til innhold

Edderkopp-fobi

Anbefalte innlegg

Håpløst liv
Skrevet

Vis jeg ser et bilde av en edderkopp blir jeg helt lam i kroppen og klarer ikke å røre meg. Jeg begynner å lure på om det er en på skikkelig i rommet. Detter er forferdelig ubehagelig.

Skrevet

Jeg er enig med -lykke til. Jeg har sett med egne øyne at det hjalp ei venninne med å bli fri for den fobien. Det er vondt å ha den!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Edderkoppfobi hører til diagnosegruppen "enkel fobi". Det er en medfødt fobi hos mange.

Enkle fobier kureres effektivt med noen timer terapi av typen "gradvis eksponering". Det er den eneste diagnosegruppen hvor en kan garantere helbredelse.

Gjest cerruti 1881
Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 9.2.2008 den 16.39):

Edderkoppfobi hører til diagnosegruppen "enkel fobi". Det er en medfødt fobi hos mange.

Enkle fobier kureres effektivt med noen timer terapi av typen "gradvis eksponering". Det er den eneste diagnosegruppen hvor en kan garantere helbredelse.

Ok! Men hvem sitter med en haug med edderkopper på kontoret da??

Skrevet

Jeg har aldri hatt fobi for _bilde_, men har hatt skikkelig forbi for de ekte edderkoppene. Fobien utviklet seg da jeg bodde i en kjip kjellerhybel i Oslo, som ble invadert av store, ekle edderkopper - 20 ganger så store som de største på stedet der jeg vokste opp! :-(

Jeg hadde mareritt om edderkoppene i årevis etterpå, og skremte nesten livskiten ut av mannen min første gangen han erfarte at jeg løp ut av senga midt på natta og hylte - fortsatt i søvne - for å komme meg "bort" fra edderkoppene.

Men jeg kan i dag si at jeg er kurert! :-) Ikke slik at jeg vil la dem f eks tråkke på meg eller noe slikt, jeg synes fortsatt de er ekle, men jeg synes ikke det lenger kan karakteriseres som en fobi.

Det store vendepunktet kom faktisk da jeg fikk barn. Jeg hadde ikke lyst til å overføre min fobi til ham, så jeg tok meg mer og mer sammen for å dempe meg når jeg oppdaget edderkopper.

Først kanskje ved å på en meget diskret måte få husbonden til å fjerne dem, senere også at jeg fjernet dem selv (NB MYE papir i hånda! *lol*)

Og over tid så har det gått veldig bra.

Mulig du er sterkere angrepet enn meg, og at du derfor ikke kan kurere deg selv, men jeg har stor tro på det som NHD skriver om gradvis eksponering, hva enten du gjør dette selv eller får hjelp til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...