Gå til innhold

fiskeolje

Gjest guggen

Anbefalte innlegg

Gjest guggen

Har kjøpt noe ultra omega 3-6-9

Hver tablett inneholder 1,2 g fiskeolje

Har hørt det er ok og ta 5-10 gram om dagen

Hvis jeg tar 4 får jeg i meg 4,8 gram fiskeolje

Kan jeg ta alt dette på likt eller skal jeg fordele det utover dagen?

Enklest å ta alle de frokost synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk tran i steden, det smaker slett ikke så jævlig nå lenger som det gjorde før.

Kasus -Har slett ikke latt seg imponere av overprisete gelatinkapsler, som ofte ikke holder hva de lover mtp innhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk tran i steden, det smaker slett ikke så jævlig nå lenger som det gjorde før.

Kasus -Har slett ikke latt seg imponere av overprisete gelatinkapsler, som ofte ikke holder hva de lover mtp innhold!

Linfrøolje = 50% omega-3. 50-60kr for 2,5 dl. Er nok det billigste alternativet. Men smaker drit uten riktig drikketeknikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linfrøolje = 50% omega-3. 50-60kr for 2,5 dl. Er nok det billigste alternativet. Men smaker drit uten riktig drikketeknikk:)

Kan huske å ha blandet børst, tran og nyco en gang. Stort verre kan det vel neppe bli! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

det er som regel alltid å anbefale at du fordeler inntaket utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Anonymous)

Men tran i større doser vil gi vit.A/D forgiftning. Det _er_ forskjell på omega 3 og tran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tran i større doser vil gi vit.A/D forgiftning. Det _er_ forskjell på omega 3 og tran!

Du må drikke 1 flaske om dagen for å få vitamin forgiftning. Det går an å trøkke i seg 100 mg retinol (A-vitaminsyre) daglig uten å bli forgifta. Det tilsvarer 2 flasker om jeg husker riktig. Også D-vitamin tåles det betydelige mengder av før helsen streiker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Du må drikke 1 flaske om dagen for å få vitamin forgiftning. Det går an å trøkke i seg 100 mg retinol (A-vitaminsyre) daglig uten å bli forgifta. Det tilsvarer 2 flasker om jeg husker riktig. Også D-vitamin tåles det betydelige mengder av før helsen streiker!

Tja, mulig at en frisk og _ugravid_ person tåler såpass med vitamin A. Men en gravid bør ikke innta mer enn 3000 mcg. Det kan gi alvorlig fosterskade!

Når det gjelder vitamin D, frarådes det doser over 25 mcg. Doser over 100 mcg er direkte skadelig! (Jfr. dr. Knut Flytlie)

Dvs at en gravid max bør innta 6 x anbefalt dose tran (= 30 ml). Og vi andre tåler max mellom 25-100 mcg vitamin D, og det tilsvarer 12,5-50 ml tran!

Dette er snakk om doseringer over tid (kronisk forgiftning) ikke engangstilfeller. Du må nok drikke et par flasker på styrten, for å risikere _akutt_ forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mulig at en frisk og _ugravid_ person tåler såpass med vitamin A. Men en gravid bør ikke innta mer enn 3000 mcg. Det kan gi alvorlig fosterskade!

Når det gjelder vitamin D, frarådes det doser over 25 mcg. Doser over 100 mcg er direkte skadelig! (Jfr. dr. Knut Flytlie)

Dvs at en gravid max bør innta 6 x anbefalt dose tran (= 30 ml). Og vi andre tåler max mellom 25-100 mcg vitamin D, og det tilsvarer 12,5-50 ml tran!

Dette er snakk om doseringer over tid (kronisk forgiftning) ikke engangstilfeller. Du må nok drikke et par flasker på styrten, for å risikere _akutt_ forgiftning.

Selvsagt er det andre tåleransenivåer for gravide. Gravide er langt mer sensitive enn andre på mange ulike stoffer. Men så var da heller ikke spørsmålet relatert til graviditet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Selvsagt er det andre tåleransenivåer for gravide. Gravide er langt mer sensitive enn andre på mange ulike stoffer. Men så var da heller ikke spørsmålet relatert til graviditet!

Jeg gjentar: -vitamin D-forgiftningsfaren gjelder ALLE! Ikke bare gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: -vitamin D-forgiftningsfaren gjelder ALLE! Ikke bare gravide.

Oppfordrer deg herved til å holde deg inne på solrike dager p.g.a

D-vitaminforgiftningsfare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Oppfordrer deg herved til å holde deg inne på solrike dager p.g.a

D-vitaminforgiftningsfare!

Nå er du bare tåpelig.

Kan du ikke innrømme det når du tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er du bare tåpelig.

Kan du ikke innrømme det når du tar feil?

Øvre toleransegrense for vitamin-D 50 mcg.

Anbefalt dose 5 mcg. Kilde Chris Suggart testosterone magazine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Øvre toleransegrense for vitamin-D 50 mcg.

Anbefalt dose 5 mcg. Kilde Chris Suggart testosterone magazine.

Hvis max-inntak er 50 mcg, bør man max innta 25 ml tran. (5 ml tran= 10 mcg vitamin D)

Da er vi kanskje enig i at man ikke kan drikke MASSE tran, for å få i seg omega 3?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis max-inntak er 50 mcg, bør man max innta 25 ml tran. (5 ml tran= 10 mcg vitamin D)

Da er vi kanskje enig i at man ikke kan drikke MASSE tran, for å få i seg omega 3?!

5 slurker for dagen er masse tran. Men hvis man er skikkelig tørst kan man heller drikke melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

5 slurker for dagen er masse tran. Men hvis man er skikkelig tørst kan man heller drikke melk!

*ler*

Vi gir oss her, hva?

*smiler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...