Gå til innhold

Oppussing av hus

Anbefalte innlegg

Gjest noensomhargreie?
Skrevet

Har kjøpt et eldre hus og skal pusse opp "litt". Skal blant annet totalfornye et bad, dvs rive vekk alt, skal ha fliser, nytt toalett, dusj og servant med skap.

Vil ha dette gjort av proffer. Men hvem skal jeg involvere? Er det noe firma som tar alt? Eller må jeg leie inn flislegger/malemester, rørlegger og elektriker? Hvordan går jeg frem?

Så skal jeg fikse dreneringen rundt huset som ikke er helt bra, hvem kan jeg leie til dette -eller kan jeg gjøre noe selv? Er murkant rundt hele huset, men denne er gammel.

Gjest vet nå litt
Skrevet

Vi gikk gjennom ett snekkerfirma da vi bygde på og pusset opp huset vårt.

Snekkerfirmaet ordnet med rørlegger da de kom så langt som til badet. Fliselegger har vi i familien, så han la flisene på gulvet på badet, på veggene har vi brukt plater som ser ut som fliser, så dette tok snekkerene.

Elektriker har vi også i nær familie, så han tok den jobben. Snekkerene sa ifra når det og det måtte ordnes, slik at ting ble samkjørt.

Men generelt så er det snekkerfimaet som ordnet rørlegger, fliselegger og elektriker.

Du bør vel ut å be om en ca pris hos forskjellige snekkerfirmaer, og da er det du som byggherre som bestemmer hva og hvor mye som skal gjøres. Idag hvor snekkerene har mye å gjøre er det kanskje dumt å be om en fastpris, for da "kjører de prisene i været" for å være sikker. Hos oss gikk snekkerene på timepris, for det var endel vi fint kunne klare å gjøre selv.

Skrevet

Vi pusser opp bad i disse dager og rørleggeren tok ansvaret for å skaffe de arbeidsfolka vi trenger. Vi fikk et totaltilbud på rørlegger, elektriker og murer.

Skrevet

Hvis du ikke kan mye om rehabilitering av hus, så synes jeg du skal finne en entreprenør som kan se på huset sammen med deg, og gi deg et overslag over hva ulike ting kan koste. Ofte vil det være den beste løsningen å la entreprenøren skaffe andre håndtverkere, da de fleste vil ha et godt nettverk av firmaer som de jobber bra sammen med.

Dersom du selv tar ansvaret for å skaffe de ulike yrkesgrupppene samt å koordinere arbeidet, så kan du fort bli ansvarlig for å betale for fremmøte etc hvor arbeid ikke kan gjøres, fordi en annen ikke har gjort det han skulle ha gjort osv. osv.

Jeg bruker en murermester som driver et lite firma til alle former for rehabiliteringsarbeider. Han har skaffet rørlegger, elektriker, snekker osv. osv. , og han gir gode råd mht hva som bør velges av løsninger og hva som bør prioriteres av vedlikehold på huset mitt (som er bygd i 1850...).

I din situasjon ville jeg ha startet med å se etter enten en murmester eller et rørleggerfirma. De vil begge være i stand til å gi prisoverslag på den type arbeider du skal ha utført. Det er alltid betryggende hvis du får tak i noen som andre du kjenner har brukt og er godt fornøyd med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...