Gå til innhold

Hvor mye gi i bryllupspresang?

Gjest er visst blitt gammel jeg...

Anbefalte innlegg

Gjest er visst blitt gammel jeg...
Skrevet

Jeg er bedt i bryllup til en niese, og de ønsker seg bare penger. Noen som vet hvor mye det er vanlig å gi nå for tiden? 500? 1000? Har et ganske nært forhold vi søsknene. Er det vanlig at brudepar ønsker seg bare penger?

Skrevet

1000 kr? Det er mange som ønsker seg penger, men _kun_ penger, det blir litt tamt, synes jeg. Samler de ikke på noe servise, glass, bestikk eller noe? En dyr og god stekepanne kan aldri bli "feil"? ;o)

Skrevet

Hmmm, synes det er dumt å bare ønske seg penger, men, men.

Hvis dere er ganske nære, og dere er invitert til selskapet, hadde jeg nok gitt rundt 1000,-, tror jeg.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ønsker seg bare penger? det forstår jeg ikke. Det jeg synes var hyggelig med tingene vi fikk er at de blri igjen som et minne for dagen, dessuten er det slike ting som vi gjerne ikke kjøper oss selv. Vi fikk utrolig mye gavekort vi da, sikkert mange som hadde oppfattet at jeg er litt kresen :-) jeg syntes folk ga dyre gaver, 1000 kr er mye synes jeg, men mellom 500-1000 er vel vanlig.

Gjest trolline
Skrevet

Vi skal også snart i Bryllup.Brudeparet ønsker seg også bare penger...av den gode grunn...De har alt! De ønsker seg en skikkelig fin Bryllupsreise...derfor Pengene! helt greit,synes jeg!

Skrevet

Vi skal også snart i Bryllup.Brudeparet ønsker seg også bare penger...av den gode grunn...De har alt! De ønsker seg en skikkelig fin Bryllupsreise...derfor Pengene! helt greit,synes jeg!

Jeg reagerte veldig negativt da en kusine giftet seg og ønsket å få finansiert bryllupsreisen med gavepenger - dette sto i klar tekst i invitasjonen. Uhørt!

Kynisk som jeg er, tenker jeg jo at de holdt bryllup for nettopp å få seg en ferie...

Gjest trolline
Skrevet

Jeg reagerte veldig negativt da en kusine giftet seg og ønsket å få finansiert bryllupsreisen med gavepenger - dette sto i klar tekst i invitasjonen. Uhørt!

Kynisk som jeg er, tenker jeg jo at de holdt bryllup for nettopp å få seg en ferie...

Ikke enig!Jeg mener det er fornuftig tenkt...for de to i hvertfall! De har spart,til Bryllupfesten ,som de finansierer selv også! Går ut ifra ,at det er avleggs å la foreldrene betale for det!Det koster såpass mye...at de ikke har råd til noe ferie.

Litt kjedelig å få dobbelt opp av Steikepanner -Kjeler-vaffeljern-Bilder o.s.v når de har alt til huset!

Skrevet

Kommer an på flere ting synes jeg. Om dere har 20 tantebarn/onkelbarn i gifteklar alder og begynner med å legge dere på 1000,- så kan det fort dra avgårde en del penger.

Har dere 2 nieser/nevøer derimot, er det vel mulig å legge i mer uten å velte egen økonomi. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Om gaven er bare fra deg synes jeg det er passe med mellom 500 og 1000 kr., og om den er fra dere som et par er det kanskje passe med mellom 1000 og 1500, om brudeparet er nær familie eller nære venner.

En gammel tommelfingerregel er at gaven bør ligge på minst det samme som kuvertprisen i selskapet. Om det er fin middag med en del vin og kaffe avec blir jo denne fort 1000 kr.

Skrevet

Kommer an på flere ting synes jeg. Om dere har 20 tantebarn/onkelbarn i gifteklar alder og begynner med å legge dere på 1000,- så kan det fort dra avgårde en del penger.

Har dere 2 nieser/nevøer derimot, er det vel mulig å legge i mer uten å velte egen økonomi. :o)

Ja dette bør man jammen tenke igjennom før man gir gave til den første av tantebarna!! ;-)

Skrevet

Ja dette bør man jammen tenke igjennom før man gir gave til den første av tantebarna!! ;-)

*Hehe* Jeg synes nå det. Har man dårlig råd og haugevis med tantebarn så er det kanskje greit ikke å legge seg på summer man ikke klarer å følge opp til resten av flokken.

Skrevet

Dersom de bare ville ha seg en ferie, ville det vært billigere å droppe brylluppet og bruke de pengene på en super, luksusferie....

Skrevet

*Hehe* Jeg synes nå det. Har man dårlig råd og haugevis med tantebarn så er det kanskje greit ikke å legge seg på summer man ikke klarer å følge opp til resten av flokken.

Absolutt!

Skrevet

Dersom de bare ville ha seg en ferie, ville det vært billigere å droppe brylluppet og bruke de pengene på en super, luksusferie....

Det er sant, men jeg synes uansett det er litt merkelig at man istedenfor en ønskeliste nærmest har en "kravsliste", hva enten den består i ting eller kontanter.

Skrevet

Det er sant, men jeg synes uansett det er litt merkelig at man istedenfor en ønskeliste nærmest har en "kravsliste", hva enten den består i ting eller kontanter.

Aldeles enig. Ønskeliste er naturlig, men det får være et visst rom for valgmulighet. Det er forskjell på bryllup og veldedighetsball for rikinger.

Skrevet

Ønskelistene regner jeg ikke som kravliste, men en pekepinn på hva man kan kjøpe eller gi. Vil mye heller gi noe brudeparet ønsker seg, enn å gi en dings som blir liggende i et kott eller bytta.

(tenker på karaffelen med tinndruepynt som ligger i boden et sted - fremdeles i originaleska)

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg synes det er så stusselig når et brudepar kun ønsker seg penger. Selvom de har "alt" er det som regel alltid noe man trenger allikevel. Og de hyggeligste gavene i ettertid er jo de håndfaste tingene man fikk.

Man kan jo alternativt gi litt penger og ha en gave ved siden av?

Gjest trolline
Skrevet

Jeg synes det er så stusselig når et brudepar kun ønsker seg penger. Selvom de har "alt" er det som regel alltid noe man trenger allikevel. Og de hyggeligste gavene i ettertid er jo de håndfaste tingene man fikk.

Man kan jo alternativt gi litt penger og ha en gave ved siden av?

Det var lurt.-)

Skrevet

Ønskelistene regner jeg ikke som kravliste, men en pekepinn på hva man kan kjøpe eller gi. Vil mye heller gi noe brudeparet ønsker seg, enn å gi en dings som blir liggende i et kott eller bytta.

(tenker på karaffelen med tinndruepynt som ligger i boden et sted - fremdeles i originaleska)

''Ønskelistene regner jeg ikke som kravliste, men en pekepinn på hva man kan kjøpe eller gi. ''

Ja, men det kommer veldig an på hvordan ønskelisten er utformet og hvordan den presenteres for gjestene.

Jeg har vært borti tilfeller der en ekstremt spesifikk liste ligger vedlagt selve innbydelsen, og da får det lettere litt følelsen av å være en 'kravsliste' fremfor der man har en litt mindre spesifikk liste som f eks bare sendes ut på oppfordring.

''Vil mye heller gi noe brudeparet ønsker seg, enn å gi en dings som blir liggende i et kott eller bytta.''

Det er jeg enig med deg i, og har også erfart å få bryllupsgave som ikke traff noe særlig. Men på den annen side fikk vi et flott fat som står på hedersplassen i stua den dag i dag - 15 år etterpå. Jeg ville aldri ha kommet på å ønske meg verken dette fatet eller noe tilsvarende, men jeg synes det er kjempefint og veldig glad for at jeg fikk det i gave.

Gjest trolline
Skrevet

Da kunne de latt være å gifte seg i Kirken ...og tatt seg en tur på Rådhuset:-)er jo ganske vanlig det også!Men de vil så gjerne ha slekt å venner tilstede...og ikke har de skrevet penger på innvitasjon,men bare til de...som spørr!Syns ,det er helt ok jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...