Gå til innhold

Foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble skilt for noen år siden. Min xmann og jeg skrev avtale om felles foreldreansvar.

Hvor må jeg henvende meg for å få foreldreansvaret alene?

Det er så mye problemer med xmannen min, det er derfor.

Håper at jeg bruker det riktige uttrykket... Feks, når barna skal ha nytt pass, så slipper jeg å få faren sin underskrift og godkjennelse på at barna skal få nytt pass.

Noen som vet?

Skrevet

Du kan jo spørre ham. Hvis han sier nei, må du få meglingsattest og stevne ham for retten med krav om foreldreansvar alene.

Den saken taper du sannsynligvis.

Skrevet

Tviler på at grunnene som du nevner her er nok til å få foreldreansvaret alene.

Dessuten syntes jeg at det er synd på barnet/barna om de mister samværet med far bare pga at det blir enklere for deg å ikke måtte ha underskriften hans.

Skrevet

Tviler på at grunnene som du nevner her er nok til å få foreldreansvaret alene.

Dessuten syntes jeg at det er synd på barnet/barna om de mister samværet med far bare pga at det blir enklere for deg å ikke måtte ha underskriften hans.

Det er ingen kobling mellom samværsrett og foreldreansvar.

Skrevet

Det er ingen kobling mellom samværsrett og foreldreansvar.

Ja nei jeg aner ikke, har ikke barn...

Men er vokst opp uten far, og vet hvor sårt det kan være å ikke ha samvær med han.

Så derfor mener jeg at alle barn har rett til å ha samvær med begge foreldre. Om det da ikke er skjellig grunn til at barna ikke KAN være hos en av forelrene.

Syntes liksom ikke at grunnen " mannen er uduglelig" " han var utro" osv er skjellig grunn annet enn sjalusi fra ene parten, og som igjen ødelegger barna.

Uenigheter mellom mor og far vitner ikke til at den ene av dem er dårlige foreldre... desverre er dette noe som skjer så alt for ofte i norge idag, at foreldre bruker barn som "gissel" for enten det ene eller det andre...

var vel det jeg egentlig ville få frem!

Skrevet

Ja nei jeg aner ikke, har ikke barn...

Men er vokst opp uten far, og vet hvor sårt det kan være å ikke ha samvær med han.

Så derfor mener jeg at alle barn har rett til å ha samvær med begge foreldre. Om det da ikke er skjellig grunn til at barna ikke KAN være hos en av forelrene.

Syntes liksom ikke at grunnen " mannen er uduglelig" " han var utro" osv er skjellig grunn annet enn sjalusi fra ene parten, og som igjen ødelegger barna.

Uenigheter mellom mor og far vitner ikke til at den ene av dem er dårlige foreldre... desverre er dette noe som skjer så alt for ofte i norge idag, at foreldre bruker barn som "gissel" for enten det ene eller det andre...

var vel det jeg egentlig ville få frem!

Og det er jeg helt enig i.

Men det at en far ikke har foreldreansvar, er ingen grunn til at det ikke skal være samvær. Det var det jeg ville få frem. Den som spør her sier ikke noe om at hun vil stanse samværet. For den saks skyld sier hun ikke noe om at det er noe samvær idag heller.

Skrevet

Jeg tror ikke du får ikke tatt fra han foreldreansvaret uten at han samtykker til det. Og det høres da ut som om du har svært dårlige argumenter for at han ikke skal ha foreldreansvar også - i hvertfall i det du skriver her.

Kanskje dere heller begge trenger litt innføring i hvordan dere som voksne kan samarbeide på en bedre måte?

Gjest Gurojenta
Skrevet

Det skal meget sterke grunnet til for å frat en far foreldreansvaret, grunner kan være f.eks vold eller seksuelle overgrep.

Du har ikke noen måte å frata han dette ansvaret på, annet enn at han selv enten på fraskrive seg det, eller du må bringe saken din inn for domsstolen å få de til å avgjøre det hele.

Vedr pass, husk at du uansett kan få pass til barna selvom han ikke samtykker.

Skrevet

Du kan ikke ta fra han foreldreansvaret uten videre. Heldigvis. Jeg betviler at du får det til.

Men du kan alltids spørre han om han vil skrive det over til deg. Jeg gjorde det nylig og det var greit for pappaen til sønnen min. Vi krysset av på skjemaet, skrev under og sendte det inn. Enkelt og greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...