Gå til innhold

Kveldsmat for aktiv jente

Gjest Aktiv mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Aktiv mamma

Jeg har en datter på 18 år som trener friidrett 4-5 dager i uken. Hun er slank/tynn og 165 cm høy. Jeg oppfatter at hun har et sunt forhold til mat, hun spiser bra og variert og holder seg unna junk-food. Treneren hennes er opptatt av at hun spiser riktig. Dette har hun bl.a. oppfattet slik at hun skal spise to varme middagsmåltider hver dag. Det betyr at hun spiser middag etter at hun kommer fra skolen (dvs før trening), og i tillegg vil hun ha et varmt måltid når hun kommer hjem etter trening (fra ca kl 21). For meg er det krevende å skulle følge opp, og jeg lurer på om det er bra å spise så kraftig mat rett før leggetid. Har du noen råd til oss? Hvilke alternative og enkle måltider kan vi legge opp til for et godt kveldsmåltid? Hva er viktig for henne å tenke på ift ernæring gjennom dagen (og ikke bare kvelden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker faktisk veldig merkelig at treneren sier at ho skal ha to middager. Ikke det at det er noe feil i det, men det gjør jo heller inngen ekstra nytte.

Dessuten bør en 18-år gammel jente fikse seg denne maten selv. Dette er ikke din oppgave.

Brødskive med omelett kan være et alternativ dersom ho ønsker varm mat. Evt. middagsrester. (Kanskje du kan lage litt ekstra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker faktisk veldig merkelig at treneren sier at ho skal ha to middager. Ikke det at det er noe feil i det, men det gjør jo heller inngen ekstra nytte.

Dessuten bør en 18-år gammel jente fikse seg denne maten selv. Dette er ikke din oppgave.

Brødskive med omelett kan være et alternativ dersom ho ønsker varm mat. Evt. middagsrester. (Kanskje du kan lage litt ekstra)

Det er lettere sagt enn gjort å få17- 18 åringer til fikse seg varm kveldsmat selv. Dattern min på 17 spiller håndball på elitenivå og kommer gjerne svært sent hjem etter kamper og trening.

Det nytter ikke for meg å tilby brødskive med omelett, det fnyser hun av, det samme gjelder supper (halvfabrikata). Når jeg ikke klarer å finne noe som tilfredsstiller henne, spiser hun en Youghurt eller et eple etter å ha gått uten mat i 4-5 timer. Det er ikke mye å leve på for en elitespiller.

Bortskjemt; ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere sagt enn gjort å få17- 18 åringer til fikse seg varm kveldsmat selv. Dattern min på 17 spiller håndball på elitenivå og kommer gjerne svært sent hjem etter kamper og trening.

Det nytter ikke for meg å tilby brødskive med omelett, det fnyser hun av, det samme gjelder supper (halvfabrikata). Når jeg ikke klarer å finne noe som tilfredsstiller henne, spiser hun en Youghurt eller et eple etter å ha gått uten mat i 4-5 timer. Det er ikke mye å leve på for en elitespiller.

Bortskjemt; ja.

Så ettersom ho ikke gidder, så skal du være hennes slave??? Nei, vet du hva. Da får de heller sulte. De oppdager nok fort nok at de må fikse det selv da. Dessuten er det ikke farlig om de bare tar en frukt eller youghurt heller. Antagelig skal de jo snart klare seg alene i denne alderen, og da hjelper det lite om vi mødre syr puter under armene på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 år??!!

Da må hun jammen kunne klare å lage seg kveldsmat selv ;-)

Datteren min på ti år liker godt varm mat på kvelden. Det lager hun selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Bortskjemt; ja.

Enig med de andre her om at hun fint kan fikse det selv. Dessuten gir posesuppe mindre næring enn et eple og en yoghurt. det jeg tror treneren mener er at hun skal ha to sammensatte måltider, slik som vi gjerne lager middager. Det har vel ikke noe å si om det er varmt eller kaldt bare måltidet er satt sammen av proteiner og karbohydrater. Grønnsaker, ris/pasta, kjøtt/fisk. hvis jenta selv ikke er innstilt på å få i seg riktig næring er det nok lite du og trener kan gjøre. At hun vil klare å yte mer på trening dersom hun får i seg riktig mat er kanskje en motivasjon for henne? det skulle ikke være noe problem å spise om kvelden så lenge hun ikke har fordøyelsesproblemer, kroppen trenger mat etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er 18 år, hun er voksen, du er ikke hennes slave og hun klarer utmerket godt å lage seg et varmt måltid selv. Punktum. Hvis hun ikke klarer det så er det sannelig på tide at hun lærer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...