Gjest annlovinda Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Tusen takk! Nå har jeg skrevet den ut. Så er det bare å håpe på at jeg får det til en dag da Den er så enkelt å lettvint å lage, at den klarer alle å lage. Men den er god, til og med min kresne 6-åring liker den. 0 Siter
Gjest trolline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Kan du forklare tikka masala? Finnes også ferdig kjøpt! Jeg har kjøpt det på Meny ett par ganger.Tror pakken er sort! Fremgangsmåten står på pakken...veldig enkelt!blandes med ferdig stekt kyllingfilet.God sterk saus...for de som liker det sterke! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 På fredag hadde vi hjemmelagde kjøttboller og grønnsaksstuing. På lørdag hadde vi hjemmelaget pizza som jeg smekker sammen på en halvtime eller så (- tiden heving av deigen tar) og den kan gjøres så sunn/usunn som man ønsker selv. I dag skal vi ha skinkegrateng. I morgen blir det grønnsakssuppe. Da lager jeg en stor porsjon så vi kan varme opp senere og baker grove rundstykker til. På onsdag tenker jeg det blir kyllingpai. På torsdag lager jeg nok innbakt laks med villris til. Helga er litt usikker ennå, vet ikke om vi har barnefri eller ikke Oi, her var det mye godt. Men jeg skjønner at du ikke kommer hjem med sultne små kl. 16.30 som forventer såvel mors oppmerksomhet som middag i løpet av 20 minutter . 0 Siter
Glimtipper Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Oi, her var det mye godt. Men jeg skjønner at du ikke kommer hjem med sultne små kl. 16.30 som forventer såvel mors oppmerksomhet som middag i løpet av 20 minutter . Det er nok riktig, middagen tar lenger enn tjue minutter. Men ikke så mye Kjøttbollene lages på ti minutter og steker mens jeg lager grønnsaksstuingen (som kun tar ti minutter). Så alt i alt, kanskje en halvtime? Pizzaen tar lengere tid, men det er lørdagsmat uansett. Selve arbeidet tar riktignok bare ti-femten minutter. Laksen tar kun et kvarters tilberedning og så skal den inn i ovnen i tjue minutter. Grønnsakssuppen og hjemmelagde rundstykker er mer tidkrevende. Baking -og- hakking av masse grønnsaker. Men det er derfor jeg lager minst dobbel porsjon 0 Siter
Gjest trolline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Tro meg, vi hadde ikke et slik system vi heller, før vi fikk barn. Nå har det derimot blitt så godt innarbeidet, at vi føler oss litt uttafor om vi prøver å droppe det i arbeidsuker. Kjempefint! Selv lager jeg mye på engang...og fryser ned i porsjoner! Ungene våre har flyttet ut forlengst...men de elsker å komme til mor og spise skikkelig Husmannskost! De lager det ikke selv:he-he. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 I forrige uke hadde jeg barna, da hadde vi bl.a. hjemmelaga fiskegrateng, fiskekaker og hjemmelaga potetmos, salviepasta og kyllingfilet og sist, men ikke minst, pølsegrateng på lørdag. (ungenes favoritt). Denne uka gidder jeg ikke planlegge så mye, for det er bare meg hjemme. Men det blir sikkert en salat en dag, av typen "dyng på alt som finnes i skapene". Også hender det jeg kliner til med stekt ris når jeg er aleine, for det hater ungene. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Det er nok riktig, middagen tar lenger enn tjue minutter. Men ikke så mye Kjøttbollene lages på ti minutter og steker mens jeg lager grønnsaksstuingen (som kun tar ti minutter). Så alt i alt, kanskje en halvtime? Pizzaen tar lengere tid, men det er lørdagsmat uansett. Selve arbeidet tar riktignok bare ti-femten minutter. Laksen tar kun et kvarters tilberedning og så skal den inn i ovnen i tjue minutter. Grønnsakssuppen og hjemmelagde rundstykker er mer tidkrevende. Baking -og- hakking av masse grønnsaker. Men det er derfor jeg lager minst dobbel porsjon Du er både effektiv og oppfinnsom :-). Men husk at maten skal handles også da..? *prøver febrilsk å finne forklaringer på at jeg ikke klarer å lage så gode og oppfinnsomme middager* 0 Siter
Glimtipper Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Du er både effektiv og oppfinnsom :-). Men husk at maten skal handles også da..? *prøver febrilsk å finne forklaringer på at jeg ikke klarer å lage så gode og oppfinnsomme middager* Vi har ikke bil, så jeg handler bare for tre-fire dager av gangen. Det hender jeg må gå ekstra runder for drikke (melk, juice osv.) siden det er litt tungt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal rekke det når jeg jobber fullt :/ Men cluet med selve middagslagingen er å engasjere ungene. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine er, men jeg er helt sikker på at de kan hjelpe deg litt. Squishy på to år dekker bordet, blant annet. Bortsett fra det så skal man ha både krefter og lyst til middagslaging fra "grunnen av". Jeg trives med matlaging og det gjør stor forskjell. For meg hjelper det mot stress og får opp humøret. Om det motsatte skjer, så skjønner jeg veldig godt at man ikke orker hver dag. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Svigermor kan ha brun saus på omtrent alt.... Hjemmefra var jeg vant til koteletter som stekes hardt i panna, med poteter og sjy til. Mannen min er vant til koteletter som stekes på svak varme i stekeovnen, og som kokes opp i brun saus etterpå. Jeg er blitt vant til det ogs, og det er faktisk godt. Men av og til svaner jeg mammas svarte koteletter med sjy :-) Min kjære bruner kotelettene i panna, så lager han verdens deiligste saus av sjyet og koker kotelettene i den. Tror jeg. Jeg kan ikke noe med brune sauser, annet enn å spise dem. ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Vi har ikke bil, så jeg handler bare for tre-fire dager av gangen. Det hender jeg må gå ekstra runder for drikke (melk, juice osv.) siden det er litt tungt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal rekke det når jeg jobber fullt :/ Men cluet med selve middagslagingen er å engasjere ungene. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine er, men jeg er helt sikker på at de kan hjelpe deg litt. Squishy på to år dekker bordet, blant annet. Bortsett fra det så skal man ha både krefter og lyst til middagslaging fra "grunnen av". Jeg trives med matlaging og det gjør stor forskjell. For meg hjelper det mot stress og får opp humøret. Om det motsatte skjer, så skjønner jeg veldig godt at man ikke orker hver dag. Jeg brukte trilla etter ungene en tid, deretter mye ryggsekk og til slutt trillebag, altså før jeg fikk bilen. ) 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Du er både effektiv og oppfinnsom :-). Men husk at maten skal handles også da..? *prøver febrilsk å finne forklaringer på at jeg ikke klarer å lage så gode og oppfinnsomme middager* Jeg laget noe godt en dag som ikke tok så lang tid. Sett på ris. Ta olje i ildfast form, og legg kyllingfileter oppi. Krydre med salt/pepper/paprika. Snu noen ganger, og etter en god stund tar du frosne grønnsaker i forma (grønnsaksblanding). Så noen minutter før slutt tar du i litt fløte, som blir saus. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Vi har ikke bil, så jeg handler bare for tre-fire dager av gangen. Det hender jeg må gå ekstra runder for drikke (melk, juice osv.) siden det er litt tungt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal rekke det når jeg jobber fullt :/ Men cluet med selve middagslagingen er å engasjere ungene. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine er, men jeg er helt sikker på at de kan hjelpe deg litt. Squishy på to år dekker bordet, blant annet. Bortsett fra det så skal man ha både krefter og lyst til middagslaging fra "grunnen av". Jeg trives med matlaging og det gjør stor forskjell. For meg hjelper det mot stress og får opp humøret. Om det motsatte skjer, så skjønner jeg veldig godt at man ikke orker hver dag. Jeg liker "egentlig" å lage mat, men ikke med ett sultent barn rundt hvert ben, som er ganske kresne og helst vil ha fiskepinner eller pasta. De får selvfølgelig mye annet enn det, men i en travel hverdag blir det for lite mat laget fra grunnen. Har bil, så det er enklere for meg å handle enn for deg, men så var det tiden, da... 0 Siter
Glimtipper Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg brukte trilla etter ungene en tid, deretter mye ryggsekk og til slutt trillebag, altså før jeg fikk bilen. ) Jeg må fremdeles ha ungen i vogna, da Den har plass til 1-2 handleposer. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg laget noe godt en dag som ikke tok så lang tid. Sett på ris. Ta olje i ildfast form, og legg kyllingfileter oppi. Krydre med salt/pepper/paprika. Snu noen ganger, og etter en god stund tar du frosne grønnsaker i forma (grønnsaksblanding). Så noen minutter før slutt tar du i litt fløte, som blir saus. Ja, kyllingfilet i form har vi forholdvis ofte, det er godt! . Jeg pleier å marinere filetene litt først, og svi dem på utsiden før de får 15-20 minutter i ovnen. Men selv det tar totalt vel mye tid på en vanlig hverdag :/. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Ja, kyllingfilet i form har vi forholdvis ofte, det er godt! . Jeg pleier å marinere filetene litt først, og svi dem på utsiden før de får 15-20 minutter i ovnen. Men selv det tar totalt vel mye tid på en vanlig hverdag :/. Mulig jeg hadde de på panna først. *husker ikke* Rask fredagsmat: olje i form/pommes frites/ost/mais/purre/baconterninger. Rømme eller ketchup til. (Osten skal ikke på toppen.) Du kan også steke kyllingfilet og ha en pakke eller to lapskausblanding i en ildfast form og bare sette i ovnen. (Der er det poteter/gulerøtter/purre.) 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Kan du forklare tikka masala? Enklest med tikka masala er en ferdig kylling i biter, ris med grønnsaker og et glass med tikka masalasaus. Ellers så må du marinere fersk kylling i kefir og gara masala, chili, hvitløk, salt og pepper og steike etter noen timer og servere ris og kefir ved siden av. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Mulig jeg hadde de på panna først. *husker ikke* Rask fredagsmat: olje i form/pommes frites/ost/mais/purre/baconterninger. Rømme eller ketchup til. (Osten skal ikke på toppen.) Du kan også steke kyllingfilet og ha en pakke eller to lapskausblanding i en ildfast form og bare sette i ovnen. (Der er det poteter/gulerøtter/purre.) takk Bare synd mine barn misliker all mat som er "blandet" - de "må" ha ingrediensene hver for seg. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 I forrige uke hadde jeg barna, da hadde vi bl.a. hjemmelaga fiskegrateng, fiskekaker og hjemmelaga potetmos, salviepasta og kyllingfilet og sist, men ikke minst, pølsegrateng på lørdag. (ungenes favoritt). Denne uka gidder jeg ikke planlegge så mye, for det er bare meg hjemme. Men det blir sikkert en salat en dag, av typen "dyng på alt som finnes i skapene". Også hender det jeg kliner til med stekt ris når jeg er aleine, for det hater ungene. Dumt spørsmål... Men, koker du risen først? Og hva spiser du til? Hørtes litt spennende ut.. :0) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg brukte trilla etter ungene en tid, deretter mye ryggsekk og til slutt trillebag, altså før jeg fikk bilen. ) He, he, samme her, men jeg har forsatt ikke bil..Ikke lappen heller..Så i vinter var jeg på butikken med akebrett!... Heldigvis har jeg to friske bein! ;0) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Ja, kyllingfilet i form har vi forholdvis ofte, det er godt! . Jeg pleier å marinere filetene litt først, og svi dem på utsiden før de får 15-20 minutter i ovnen. Men selv det tar totalt vel mye tid på en vanlig hverdag :/. Har dere prøvd fyllt kylling file? Fyll med det du liker, fks skinke. Det er kjempe godt! :0) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.