Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Min mor hadde oppskrift på kvæfjordkake med sjokoladekrem, den sto i et ukeblad for mange år siden og vi har ikke oppskriften lenger. Bunnen var vanlig kvæfjordkakebunn, men jeg er usikker på om sjokoladekremen rett og slett var vanlig krem med smeltet sjokolade i? Noen som har vært borti denne varianten og har oppskrift på kremen? 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Hvordan var konsistensen på sjokoladekremen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Skrevet 11. februar 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1202751458' post='3802964] Hvordan var konsistensen på sjokoladekremen? Omtrent som vanlig krem. Har snakket med den ene søstra mi og hun også mener det var bare vanlig fløtekrem blandet med smeltet kokesjokolade. Så får vi se da, om jubilanten blir fornøyd. ) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Omtrent som vanlig krem. Har snakket med den ene søstra mi og hun også mener det var bare vanlig fløtekrem blandet med smeltet kokesjokolade. Så får vi se da, om jubilanten blir fornøyd. ) Er du sikker? Er det ikke en slags smørkrem med kakao, da? 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Skrevet 11. februar 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1202757742' post='3803046] Er du sikker? Er det ikke en slags smørkrem med kakao, da? Nei nei nei! Ingen smørkrem. Det er vanlig krem i den + smeltet kokesjokolade, jeg bare lurte på om det var noe mer, men det har vi funnet ut at det ikke var. ) Begynner å lure på om jeg skal tuske til meg et stykke selv... 0 Siter
Gjest kokkemor Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1202751458' post='3802964] Hvordan var konsistensen på sjokoladekremen? Om du går for Lillemus sin variant kan du ha fløten i en kjele og smelte sjokoladen nedi den, den må IKKE koke. Så avkjøler du fløten igjen før du pisker den. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Om du går for Lillemus sin variant kan du ha fløten i en kjele og smelte sjokoladen nedi den, den må IKKE koke. Så avkjøler du fløten igjen før du pisker den. Hæ? Skal ikke sjokoladen smeltes i vannbad, da? Har aldri hørt at fløten skal varmes opp, for så å kjøles ned igjen... *lurer* 0 Siter
grot Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Kvæfjordkake er det samme som verdens beste ikke sant? Jeg har en fantastisk variant av denne som heter snickerskake. Med litt peanøtter og salt kjeks i marengsen, krem i midten og et deilig sjokoladetrekk med peanøttdryss på toppen. Vi er ingen kake-familie, men denne er nyyydelig:-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Skrevet 11. februar 2008 Kvæfjordkake er det samme som verdens beste ikke sant? Jeg har en fantastisk variant av denne som heter snickerskake. Med litt peanøtter og salt kjeks i marengsen, krem i midten og et deilig sjokoladetrekk med peanøttdryss på toppen. Vi er ingen kake-familie, men denne er nyyydelig:-) *Sikle* deler du oppskriften med oss? 0 Siter
pekkaline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Kvæfjordkake er det samme som verdens beste ikke sant? Jeg har en fantastisk variant av denne som heter snickerskake. Med litt peanøtter og salt kjeks i marengsen, krem i midten og et deilig sjokoladetrekk med peanøttdryss på toppen. Vi er ingen kake-familie, men denne er nyyydelig:-) *huff og huff* Dette førte til vann i munnen! 0 Siter
Gjest kokkemor Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1202759275' post='3803083] Hæ? Skal ikke sjokoladen smeltes i vannbad, da? Har aldri hørt at fløten skal varmes opp, for så å kjøles ned igjen... *lurer* hva er problemet? Fungerer så fint, så... 0 Siter
Elbereth Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Er det ikke vaniljekrem blanda med vanlig pisket fløte (50/50) i den "originale" Kvæfjordkaka? Jeg mener bestemt jeg har sett i butikkene at meieriene har hatt sjokoladekrem i samme stil som vaniljekrem, en "ferdig" krem altså *googler* http://www.tine.no/page?id=26&key=5964&cat=612 Fant den 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 Er det ikke vaniljekrem blanda med vanlig pisket fløte (50/50) i den "originale" Kvæfjordkaka? Jeg mener bestemt jeg har sett i butikkene at meieriene har hatt sjokoladekrem i samme stil som vaniljekrem, en "ferdig" krem altså *googler* http://www.tine.no/page?id=26&key=5964&cat=612 Fant den Jo, den originale kaka har vanilje + fløtekrem ja. Men sjokoladekremvarianten er knallgod.... ) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Er det ikke vaniljekrem blanda med vanlig pisket fløte (50/50) i den "originale" Kvæfjordkaka? Jeg mener bestemt jeg har sett i butikkene at meieriene har hatt sjokoladekrem i samme stil som vaniljekrem, en "ferdig" krem altså *googler* http://www.tine.no/page?id=26&key=5964&cat=612 Fant den Romkrem sier ekspertene på kvæfjordkake her i nærheten. Men det er jo ikke noe godt. 0 Siter
grot Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 *Sikle* deler du oppskriften med oss? Klart det! Men jeg advarer dere: Denne kaka er FARLIG:-) 3 eggehviter og 3 dl sukker stivpiskes. Du dobler mengden om du baker i langpanne og det gjør jeg alltid. Selv om man skal doble tar jeg her 6 eggehviter og ca 4 dl sukker. Blir absolutt søtt nok det. 2,5 dl hakkede peanøtter og 20 stk smuldret ritz-kjeks blandes og has i marengsen. NB! Denne mengden dobler du ikke selv om du bruker dobbelt oppskrift. Stekes ved 175 grader i 20-30 min. NB! Bakepapir i forma. Jeg sprayer det litt med sprayfett (husker ikke hva det heter) Når du tar ut pannen så la marengsen stå i panna og avkjøle seg. Krem til å ha mellom lagene: visp 3 dl fløte og 2 ts sukker. Når marengsen er kald deler du den i to. Om den sprekker og faller litt fra hverandre så spiller det ingen rolle. Du har kremen mellom lagene. Sjokoladekrem: 3 eggeplommer (sier oppskriften, men jeg bruker det meste av de seks eggeplommene jeg har til rådighet, i allefall 4-5 stk. Vispes med 3 ss sukker til eggedosis. Smelt 100g lys kokesjokolade sammen med 80 g smør. Dette has i eggedosis (avkjølt). Det er derfor lurt å smelte dette før du visper eggedosis, siden det trenger å avkjøle ca en halv time. Sjokoladekrem has på toppen av kaka. Så drysser du et tynt lag med peanøtter over. Nam nam.... Få høre hva dere synest om kaka etter å ha prøvd den ut da:-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 Klart det! Men jeg advarer dere: Denne kaka er FARLIG:-) 3 eggehviter og 3 dl sukker stivpiskes. Du dobler mengden om du baker i langpanne og det gjør jeg alltid. Selv om man skal doble tar jeg her 6 eggehviter og ca 4 dl sukker. Blir absolutt søtt nok det. 2,5 dl hakkede peanøtter og 20 stk smuldret ritz-kjeks blandes og has i marengsen. NB! Denne mengden dobler du ikke selv om du bruker dobbelt oppskrift. Stekes ved 175 grader i 20-30 min. NB! Bakepapir i forma. Jeg sprayer det litt med sprayfett (husker ikke hva det heter) Når du tar ut pannen så la marengsen stå i panna og avkjøle seg. Krem til å ha mellom lagene: visp 3 dl fløte og 2 ts sukker. Når marengsen er kald deler du den i to. Om den sprekker og faller litt fra hverandre så spiller det ingen rolle. Du har kremen mellom lagene. Sjokoladekrem: 3 eggeplommer (sier oppskriften, men jeg bruker det meste av de seks eggeplommene jeg har til rådighet, i allefall 4-5 stk. Vispes med 3 ss sukker til eggedosis. Smelt 100g lys kokesjokolade sammen med 80 g smør. Dette has i eggedosis (avkjølt). Det er derfor lurt å smelte dette før du visper eggedosis, siden det trenger å avkjøle ca en halv time. Sjokoladekrem has på toppen av kaka. Så drysser du et tynt lag med peanøtter over. Nam nam.... Få høre hva dere synest om kaka etter å ha prøvd den ut da:-) Men her er det jo ingen bunn? Bare marengs, kremfyll og sjokoladekrem på toppen? 0 Siter
grot Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Men her er det jo ingen bunn? Bare marengs, kremfyll og sjokoladekrem på toppen? Ja det har du rett i. Men gi den en sjanse da. Den er nyyydelig! 0 Siter
grot Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Ja det har du rett i. Men gi den en sjanse da. Den er nyyydelig! Glemte å si at du får jo ikke følelsen av å spise bare marengs når det er såpass med nøtter og kjeks oppi:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.