Gå til innhold

Hvilken bil bør vi gå for, tro?

Anbefalte innlegg

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Mange takk for tips!

Bare hyggelig å kunne bidra med kunnskap om en ting mange mener noe om! Og bil her i norge er jo svinaktig dyrt så det er det minste jeg kan gjøre for alle disse hyggelige menneskene her inne.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kåre Kruttlapp

14

• pekkaline

10

• Sofline

7

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bare hyggelig å kunne bidra med kunnskap om en ting mange mener noe om! Og bil her i norge er jo svinaktig dyrt så det er det minste jeg kan gjøre for alle disse hyggelige menneskene her inne.

:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja det hørtes ut til å være sverting noen driver med kanskje. Jeg har aldri hørt om utskifting av deler i all hemmelighet :)

''Jeg har aldri hørt om utskifting av deler i all hemmelighet :)''

Skulle kanskje vært mer av det? Jeg er for alt som gjør at bilene står seg godt som bruktbiler. :-)

Skrevet

Bare tull du sier der! Helt håpløst og grunnløst utspill.

Pisspreik! De har allerede begynt å henge ut kjendiser med SUV i media, og salgstallene for disse typene er på vei nedover.

De største først, og etterhvert så kommer de mindre.

SUV er ut.

http://forbruker.no/bil/article2073026.ece

Skrevet

''Jeg har aldri hørt om utskifting av deler i all hemmelighet :)''

Skulle kanskje vært mer av det? Jeg er for alt som gjør at bilene står seg godt som bruktbiler. :-)

Ja, sånn kan man også se på det :) Men det skjer nok ikke.

Skrevet

Og her sitter jeg og lengter tilbake til Norge blant annet fordi vi da ville fått ørten tusen kroner ekstra å rutte med hver måned. :-)

Jasså du :) Hva er det som gir dere de ekstra pengene da? Belær meg slik at jeg kan sette pris på politikerene våre hehe

Annonse

Skrevet

For meg er det viktigste ved valg av bil:

Sikkerhet, plass, miljø og driftssikkerhet. Når man kjøper ny bil er som regel driftssikkerheten god uansett, så for meg er sikkerhet og nok plass til barnevogn det som bestemmer bilvalget.

Gå inn på http://www.euroncap.com/home.aspx og sjekk hvilke biler som er tryggest.

Skrevet

Hvis jeg som gammel bilmann kan få komme med et tips så skal du uansett hver eneste gang tenke annenhåndsverdi når du kjøper bil.Heldigvis handler noen utifra følelser istedet for fornuft og det gjør at vi har et bredt mangfold av forskjellige biltyper i vår bilpark her i norge.

Siden jeg er veldig opptatt av kvalitet for pengene og høy annenhåndverdi etter mange år som mekaniker\tekniker i bransjen er det en bilprodusent som stikker seg ut og det er Toyota.Jeg har reparert\taksert mange bruktbiler opp igjennom årene og kan bare av beundring på det varmeste anbefale dette merket.

Forutsigbar biløkonomi og annenhåndverdi og ikke minst uovertruffen slitesterk og driftsikker gjør valget mitt enkelt ihvertfall.Nå er bilbransjen blitt så uspekulert når det gjelder fortjeneste på biler at en ny bil med full garanti er det absolutt tryggeste bilkjøpet.Du tar verditapet med en gang og har garantien i ryggen inntill 3 år.Etter 3 år eller ca 60 000km har tar nemlig ettermarkedet over fortjenesten på bilen din dvs reparasjoner på din bil og det gjelder avansert elektronikk som "plutselig" går i stykker!

Og bremser,forstilling,automatkasse er også sårbare vitale deler som er dyrt å reparere.Dette har bilfabrikantene lagt inn skal skje slik at de tjener rått på deg som bilkunde hvis man ikke er klar over dette.

Ny bil altså er min anbefaling det tryggeste og så kommer annenhåndsverdien inn i ettertid.Det er enkelt å følge med på den da vi har mange bruktbiler på markedet og toyota er knallsterke som gjør at du taper lite på å kjøre dette merke.

Håper dette kunne være til hjelp i valget av ny familiebil.Lykke til.

Har kjøpt meg Audi A4,2008 mod,venter den om noen mnd.er usikker i mitt valg,men den var skikkelig fin,og ikke minst helt konge å kjøre.

Usikker pga.den var veldig dyr og håper ikke jeg vil angre meg,har bare ett barn da og han begynner å vokse til,så behov for stasjonsvogn er over.

Kikket også på tiguan,men Audien var konge i forhold,eneste er at tiguanen har firehjulsdrift og bra med plass inni,Audien var allikevel mye bedre å kjøre da,deilig,huff nå gleder jeg meg.

tror du dette var lurt av meg da?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, sånn kan man også se på det :) Men det skjer nok ikke.

Sant nok! :-(

Skrevet

Jasså du :) Hva er det som gir dere de ekstra pengene da? Belær meg slik at jeg kan sette pris på politikerene våre hehe

Engangsstønad til meg ved fødselen i april (det finnes ingen lignende ordning her i Danmark), ca. 1000 kr spart hver måned i barnehageutgifter når den tid kommer, samboeren min ville betalt ca. 15 % mindre i skatt (og meg selv når jeg er ferdig med studiene), og vi ville sluppet å punge ut med 5-6000 kr i arbeidsløshetsforsikring hver år, hver. Dessuten ville vi hatt rett til sykt-barn-dager, noe som er et frynsegode for få utvalgte her. Så får det ikke hjelpe at man i Norge må betale egenandel ved legebesøk og at alkoholen koster en del mer. :-)

Skrevet

Engangsstønad til meg ved fødselen i april (det finnes ingen lignende ordning her i Danmark), ca. 1000 kr spart hver måned i barnehageutgifter når den tid kommer, samboeren min ville betalt ca. 15 % mindre i skatt (og meg selv når jeg er ferdig med studiene), og vi ville sluppet å punge ut med 5-6000 kr i arbeidsløshetsforsikring hver år, hver. Dessuten ville vi hatt rett til sykt-barn-dager, noe som er et frynsegode for få utvalgte her. Så får det ikke hjelpe at man i Norge må betale egenandel ved legebesøk og at alkoholen koster en del mer. :-)

Ok, men det var da voldsomt til skatt! kom dere til norge da! ;) Legger inn en på meldinger til deg....

Skrevet

Ok, men det var da voldsomt til skatt! kom dere til norge da! ;) Legger inn en på meldinger til deg....

Jeg driver og bearbeider samboeren mht. flytting, men jeg regner med det tar noen år. Jeg må uansett bli ferdig med utdannelsen min først. :-)

*flytter inn på meldinger*

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Pisspreik! De har allerede begynt å henge ut kjendiser med SUV i media, og salgstallene for disse typene er på vei nedover.

De største først, og etterhvert så kommer de mindre.

SUV er ut.

http://forbruker.no/bil/article2073026.ece

Det var da voldsomt til utspill da! Tråkket jeg deg på tærne dine? Jeg er i bilbransjen selv og har vel de beste forutsetninger til å uttale meg om temaet.Du refererer til antagelser og annonser i avisen.Ikke vær så bombastisk når du kun antar og ikke bruk slike ord som du begynte svaret ditt med.Det er ikke på "puben" vi sitter å diskuterer nå!

Annonse

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Har kjøpt meg Audi A4,2008 mod,venter den om noen mnd.er usikker i mitt valg,men den var skikkelig fin,og ikke minst helt konge å kjøre.

Usikker pga.den var veldig dyr og håper ikke jeg vil angre meg,har bare ett barn da og han begynner å vokse til,så behov for stasjonsvogn er over.

Kikket også på tiguan,men Audien var konge i forhold,eneste er at tiguanen har firehjulsdrift og bra med plass inni,Audien var allikevel mye bedre å kjøre da,deilig,huff nå gleder jeg meg.

tror du dette var lurt av meg da?

Ja så lenge bilen er ny er det lurt! Men som sagt så er det trygt å ha bilen innenfor 3 års garanti tiden men deretter kan følgende historie få deg til å svette oppover:En bekjent av meg ville ha meg med på å få ta i en bruktbil av typen Audi A6.Helst med en stor diesel motor (6syl) Han skulle handle for rundt 300 000.-

Ryktet til denne dieselmotoren og automatkassen "quattro" løp nesten foran oss uansett på hvilken bruktbil vi sjekket og til slutt spurte jeg en kollega som jobber med disse vognene om når elendigheten startet? Med en gang svarte han.Kjøp en ny en så har man ihvertfall garantien i ryggen var svaret jeg fikk.Og jeg er så hjertens enig.

Vel min bekjent kjøpte seg en A6 som var gått 120 000 km og var 3 år gammel altså uten fabrikkgaranti lenger og kjøpte bilen heldigvis på et merkeverksted.

jeg gjorde noen småjobber på bilen i forhold til drivverk og bremser i ettertid som en kompistjeneste men en dag så nevnte kona at det kom en knurrelyd fra automatkassa\motoren. Og konklusjonen ble defekt automatkasse på 140 000 km

En felles bekjent av oss som også driver bilverksted sjekket opp med merkeverkstedet og riktig nok de var elskverdige og skulle ta denne utskiftningen av automatkassen "FORDI DEN VAR SKIFTET TIDLIGERE" før min bekjent kjøpte bilen.Denne bilen hadde kun en eier tidligere og alle servicer var fulgt.Min bekjent var kjempeheldig fordi total pris på reparasjonen med skift av automatkassen med arbeide ville koste hold deg fast nå:

105 000.- ferdig på veien igjen.

Dette unner jeg ingen å oppleve! Å måtte ta opp lån på huset for å få bilen ut av et bilverksted er helt hinsides all fornuft.Og alt beror på at bilen er eldre enn 3 år og kjørt snaue 120 000 km før dette skjer.Og med all elektronikkproblemer i tillegg som garantert kommer så sier jeg kjøp ny bil.

Håper jeg ikke skremte deg nå men slik er vår verden faktisk og jeg skjønner veldig godt at enkelte kunder blir forbanna på slikt.Dette skjer for tidlig i forhold til kjørte kilometer.Men når det er sagt så er det altfor dyrt å kjøpe og holde bil i norge i dag.

Skrevet

Det var da voldsomt til utspill da! Tråkket jeg deg på tærne dine? Jeg er i bilbransjen selv og har vel de beste forutsetninger til å uttale meg om temaet.Du refererer til antagelser og annonser i avisen.Ikke vær så bombastisk når du kun antar og ikke bruk slike ord som du begynte svaret ditt med.Det er ikke på "puben" vi sitter å diskuterer nå!

Jeg er i bilbransjen...

Akkurat. Du har all interesse av å holde nybilbilsalget i gang. I den grad at du påstår at fabrikantene legger inn feil for at bilen skal bryte sammen etter en viss tid. Pålitelighet er et av de beste salgsargumentene, det er derfor viktig å ligge høyt på "driftstestene". Toyota har solgt godt på at de har ligget på topp i flere år. De har forøvrig ramlet ned av tronen nå.

Sorry Sam, men fakta kan du ikke vri deg unna. SUV sucks i miljønorge.

Skrevet

Vi har Honda CRV og er superfornøyd med den. Større bagasjerom enn Rav'en (ihvertfall 2002-modellen da vi kjøpte)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Jeg er i bilbransjen...

Akkurat. Du har all interesse av å holde nybilbilsalget i gang. I den grad at du påstår at fabrikantene legger inn feil for at bilen skal bryte sammen etter en viss tid. Pålitelighet er et av de beste salgsargumentene, det er derfor viktig å ligge høyt på "driftstestene". Toyota har solgt godt på at de har ligget på topp i flere år. De har forøvrig ramlet ned av tronen nå.

Sorry Sam, men fakta kan du ikke vri deg unna. SUV sucks i miljønorge.

Min erfaring gjennom alle år som biltekniker(ikke selger) tilkjennegir at kvaliteten er spedd ut fra rundt 1996 og opp til dags dato.Noen er skikkelige værstinger og Toyota har ligget på topp og er fortsatt på toppen når det går på gjennomført kvalitet i absolutt alle ledd.Jeg sier ikke at bilprodusentene legger inn feil! Jeg sier at kvaliteten på elektronikk og generellt slitedeler samt automatkasse er blitt dårligere for det er på ettermarkedet bilprodusenten tjener masse penger.

Konkurransen er blitt så stor at det er nesten ikke penger å tjene på å selge bil.Derfor snudde alle rundt på kvaliteten og den er generellt blitt dårligere over hele linja.Og når det kommer til SUV biler kan det meget godt hende at salget har stagnert men kurante små \mellostore SUV biler vil alltid ha et marked og prisen vil ikke falle merkbart siden mennesker i dette segmentet trenger å komme problemfritt opp til hytta eller utenfor allfarvei.

Men det skal bli spennende å se utviklingen i tiden fremover i forhold til avgifter på nye SUV biler! Kanskje de gamle sågar stiger i verdi? Hvis myndighetene kliner på enda mer avgifter så kan det bli uinteressant å handle nytt ja! Men de rike i norge har nok penger uansett så de mest extreme SUV bilene vil alltid være der men kanskje i mindretall om noen år og da jubler vel bellona og du kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...