Gjest trooghåp Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Foreldrene til babyn er litt usikker..hvor lenge han kan skrike,før de tar han opp.Skriker til han blir rød i ansiktet ,og trekker til seg bena! jeg mener ,han kansje har kolikk,men han skriker ikke slik ,hver dag,men en del på kvelden.Han er 14 dager gammel.Jeg syns det er nok med 10 min.( 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Han skal ikke ligge alene og skrike! Husk at han er vant til å ligge godt beskyttet inne i magen til mamma, med noe rundt seg på alle kanter. Så snart barnet gråter skal det tas opp - det er jo noe det vil og gråt er den eneste muligheten det har til å si fra! 0 Siter
filiokus81 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 14 dager gammel?? Han skal ikke ligge alene og skrike i det hele tatt! Han trenger nærhet og omsorg, alltid!! Å "lære" ungene å ligge alene ved å la dem skrike litt gjør man ikke på mange måneder enda. Minsta hos oss er 8 mnd gammel, og først nå har vi begynt å "oppdra" henne litt sånn sett. 0 Siter
Gjest trøste og bære - hele tiden Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Et spedbarn skal aldri ligge alene og gråte! Gråter barnet veldig mye, snakk med helsesøster. Man kan oppsøke helsestasjonen så mye man vil, selv om de er travle der er det bare å gå innom og si at man må snakke med helsesøster, også utenom de oppsatte timene. Et så lite barn vil antageligvis ligge ved brystet veldig mye av sin våkne tid, og det skal det få lov til. Har det vondt / gråter også når det ikke vil ha pupp, prøv ulike måter å bære på. Pappaer må ofte bære noen timer hver kveld når man har kollikkkbarn. Bytt på å få sove, be om hjelp fra familie og venner, men aldri la barnet ligge alene og gråte. Man kan ikke på noen måte "skjemme bort" spedbarn med oppmerksomhet, nærhet, hyppig amming. Mine tre har stort sett spist kontinuerlig hele kvelden de første månedene. Jeg så på tv og ammet hele kvelden.. Det midterste barnet hadde en lang periode hvor hun hadde mye magevondt, det var slitsomt! Det som hjalp var å bære, eller trille tur. Så pappaen var ute og gikk en tur hver kveld i mange uker, da roet hun seg.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Stakkars liten... Han har nettopp kommet ut av mammas varme mage og plutselig skal han "lære" seg å klare seg selv :-( Selvsagt skal dere ikke la han ligge og skrike. Dropp å høre på eventuelle mødre og svigermødre!! ;-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg hadde nok ikke latt han ligge å skrike alene når han er så liten..Som noen skrev under er de vant med å være inni magen, og der var det lyder og bevegelser hele tiden. Snuppen hadde kolikk, vi gikk til fotsone terapi, det hjalp veldig. Ellers roet han seg litt når vi "rullet" han stramt inn i et teppe. Kanskje verdt er forsøk.. 0 Siter
Gjest trooghåp Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Han skal ikke ligge alene og skrike! Husk at han er vant til å ligge godt beskyttet inne i magen til mamma, med noe rundt seg på alle kanter. Så snart barnet gråter skal det tas opp - det er jo noe det vil og gråt er den eneste muligheten det har til å si fra! Åh!!! det var jammen godt å høre! Snakket med mamman istad ,og ba henne titte på siden her! Takk for gode råd) 0 Siter
Gjest klem til deg Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Helt enig med alle her. Ikke hør på mødre og bestemødre hvis de mener at spedbarn skal skrike alene. Barna skal lære å bli trygge, og lære at andre mennesker reagerer på deres gråt / smil / sult / tretthet / smerte / glede. Hvis de ikke får en reaskjon, "avlæres" den kommunikasjonen som de skal lære denne tiden. Noen barn gråter mer enn andre, man får trøste og løfte og amme så mye man klarer, og be om hjelp fra fastlegen eller helsestasjonen hvis barnet er utrøstelig lang tid hver dag / kveld over lang tid. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 En så liten skatt skal ikke ligge og gråte helt alene. Jeg ville tatt han opp med en gang. De nyfødte har ikke lært å sutre til seg viljen sin, de gråter fordi de er sultne, føler ubehag, føler seg utrygg eller trenger hjelp til å falle i søvn. 0 Siter
nick Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Ca 10 sekunder i den alderen. Når han skal sove så surr han "stramt" inn i et teppe så han knapt kan røre seg, så har han det trygt og godt. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 En så liten baby skal helst tas opp med en gang. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Man kan forøvrig ikke skjemme bort nyfødte. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Å, men lille nusken, jeg fikk helt vondt i magne av å lese dette - ville aldri klart å la en baby skrike alene i 10 minutter.. Men så har ingen av mine hatt kolikk heller, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 TI minutter? Det er altfor lenge. En fjorten dager gammel baby skal ikke ligge alene og skrike i det hele tatt. Den skal trøstes eller stelles med en gang. 0 Siter
ariadne Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Undersøkelser viser at barn som blir plukket opp raskt når de gråter som spebarn gråter mindre når de blir litt større, kanskje fordi de vet at de får hjelp og trøst når de trenger det. 0 Siter
Luska Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 En så liten baby bør ligge minst mulig alene og gråte. Han må tas opp og trøstes og koses med. Når barnet blir litt eldre, ca 4 - 5 mnd + behøver man ikke nødvendigvis ta opp barnet med en gang det gråter, men prøve seg litt frem, ved å gå bort til barnet, prate litt og stryke litt på det. Dette praktiserte jeg med barnet mitt når det gjaldt legging for kvelden. Gråt barnet etter jeg hadde lagt det, gikk jeg inn, pratet rolig og koste litt med det, viste at jeg var der, men tok det sjelden opp. Jeg kunne risikere flere slike turer inn til barnet før det sovnet, men den metoden virket fint for mitt barn. Det førte til at barnet stort sett alltid sovnet greit om kvelden, fordi det visste at vi var der og kom inn hvis det var noe. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Når han er så liten kan han løftes opp med det samme, han gråter ikke for å være vrang, han plages med noe, som oftest er det magen. Et så lite barn blir ikke bortskjemt, så trøst ham som best dere kan! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Et 14 dager gammelt barn kan tas opp med en gang. Barnet er så lite og trenger all den nærhet og trygghet det kan få. Selvsagt er det stunder da man ikke kan komme til med en gang (man er på do, i dusjen etc.). Da er det greit å la barnet gråte litt. 0 Siter
Kalevala Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Så små barn lever av melk og nærhet, og begge deler er like viktig for fysisk og mental utvikling. Mener 0 Siter
Gjest GA Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 På kvelden er gjerne de små litt urolige og skrikete, og da er det ekstra viktig med bæring, amming og kos. Man lar ikke så små babyer ligge og skrike for å oppdra dem, det kommer myyye senere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.