Gjest The Boss with boss Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Søppelbilen kommer annenhver uke. Ene uka tar den papir og våtorganisk avfall, andre uka (14 dager senere) tar den restavfall og våtorganisk avfall. Dvs., det går en måned mellom hver gang restavfallet blir hentet. Til tross for stor dunk, greier vi oss ikke med dette. Jeg har et rom som jeg må oppbevare søppel på, for så å kaste det samlet i konteinere på avfallsdeponiet. Har dere andre lik ordning på avfall? Hvordan i alle dager greier dere å greie dere med det? ;-) Kan noen kloke hoder fortelle meg hva vi kan gjøre for å bli flinkere her? Jeg bretter og stapper, tramper i bosspannet for å få plass til mer. Sukk.... 0 Siter
pekkaline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hos oss tømmes restavfallsdunken hver 14dag sammen med matavfall (sommeren tømmer de matavfall hver uke). En gang i mnd henter de papir og plastsekk. Dersom du ikke sorterer ut hermetikkbokser, flasker, plast og papir så blir det nok raskt fullt i restavfallsdunken. Egentlig er det en dunk som skal fjernes, selv om jeg ikke kan se at de kan gjøre det enda. Du har kanskje barnebleier? Da forstår jeg at det kan bli fullt ja.... Jeg var veldig nøye på sortering en stund for å se om det gikk an å minske restavfalls-mengden. Det resulterte i halv dunk til tømming! Men så flink er jeg ikke nå, det har sklidd litt ut 0 Siter
Gjest større by Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Her hos oss tar den restavfall annen hver uke, våtorganisk avfall annen hver uke og papir en gang pr. mnd. Den gangen de tar papir, må vi altså sette fram 2 dunker, ellers enten rest eller org. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Heh. Her har vi bare en dunk, og ingen innsamling av papir eller annet sortert avfall. Dunken tømmes til gjengjeld hver uke. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Her hentes restavfall og organisk avfall hver uke, og vi velger selv hvor ofte vi setter frem dunkene (antall ganger dunkene hentes blir registrert elektronisk og vi betaler pr gang). Papir hentes en gang pr måned. Vi er ikke flinke til å sortere ut plasten, og jeg ser at plast tar mye plass i restavfallet. Slik det er nå, setter vi ut restavfallsdunken hver 2. uke, men vi kunne helt klart skjerpet oss og satt den ut hver 3. uke .f.eks. Organisk avfall setter vi ut hver 4.-6. uke om vinteren, og ca 2. hver uke om sommeren. Bleier tar mye plass, hvis du har bleiebarn. Ellers er det mulig å redusere restavfallet ganske mye hvis du er flink å sortere ut papir, hermetikk og plastikk :-) 0 Siter
Gjest miljøbevisst men Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Vi har samme problem. Bor i blokk, Bærum. Her kommer de og henter papir + plast hver 3.uke. Siden vi ikke får lov av sameiet å sette dette ned i kjelleren sammen med annet søppel, betyr det at vi sitter med 3 ukers tunge papirsekker, samt stinkende sekker med plast (jada plasten skal vaskes, men det stinker likevel med mindre du kjører alt i oppvaskmaskinen). Kan ikke fatte at de kan hente så sjelden, hvis de vil at folk skal sortere søppelet! 0 Siter
KaVa Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hos oss hentes restavfallet en gang i måneden. Vi er en familie på fem, og det er ikke noe problem. Vi kildesorterer mat, papir, glass/metall og plast - og da blir det ikke så mye restavfall igjen. 0 Siter
Elbereth Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Her leverer vi våtorganisk (matavfall) en gang i uka, restavfall hver 14. dag og papir én gang pr. md. Tidligere sorterte vi også ut plast og leverte samtidig som papiret, men kommunen har kutta ut ordningen fordi den var "ikke lønnsom". Go figure. Samler opp glass og metall, leveres i containere rundt om. Nå er vi en husholdning på 6 (5 - en datter på hybel midt i uka) og vi har full restavfallsekk hver gang, av og til må vi levere 2. Dette til tross for at vi er blitt rene sorteringsnazister her )) 0 Siter
Speak Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ho oss kommer søplebilen hver uke. Der kaster jeg alt unntatt papir. Hadde vært håpløst om den kom en gang hver mnd. 0 Siter
nick Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Matavfall og restavfall går i samme dunken og hentes annenhver uke. det holder såvidt. Papir har egen dunk og hentes en gang i mnd. Det holder ikke, så jeg hiver masse papir i restavfallet. Plast og metall går i rest, selv om vi visstnok kan be om egne sekker for dette. Vi kan betale ekstra så får vi større dunker. Kanskje en mulighet for dere? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Her hentes restavfall og organisk avfall hver uke, og vi velger selv hvor ofte vi setter frem dunkene (antall ganger dunkene hentes blir registrert elektronisk og vi betaler pr gang). Papir hentes en gang pr måned. Vi er ikke flinke til å sortere ut plasten, og jeg ser at plast tar mye plass i restavfallet. Slik det er nå, setter vi ut restavfallsdunken hver 2. uke, men vi kunne helt klart skjerpet oss og satt den ut hver 3. uke .f.eks. Organisk avfall setter vi ut hver 4.-6. uke om vinteren, og ca 2. hver uke om sommeren. Bleier tar mye plass, hvis du har bleiebarn. Ellers er det mulig å redusere restavfallet ganske mye hvis du er flink å sortere ut papir, hermetikk og plastikk :-) Organisk avfall som i matavfall? Annenhver uke i sommervarme? Det må da være usannsynlig ekkelt? *vantro* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ho oss kommer søplebilen hver uke. Der kaster jeg alt unntatt papir. Hadde vært håpløst om den kom en gang hver mnd. Helt enig. Jeg sorterer papir/papp og glass. Resten er restavfall som tømmes en gang i uka. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Plast, restavfall og organisk i hver sine poser (fargekoder) i en dunk som hentes hver uke. Papir i egen grønn dunk hentes hver måned. Glass og metall må man selv kaste i dunker som er plassert ved butikker osv. Har vært mye kritikk av ordningen i aviser og sånt, folk synes det er komplisert. Jeg synes det er helt greit,- og synes at folk må være usedvanlig vrange eller dumme som ikke klarer dette... 0 Siter
adelie Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Vi har samme problem. Bor i blokk, Bærum. Her kommer de og henter papir + plast hver 3.uke. Siden vi ikke får lov av sameiet å sette dette ned i kjelleren sammen med annet søppel, betyr det at vi sitter med 3 ukers tunge papirsekker, samt stinkende sekker med plast (jada plasten skal vaskes, men det stinker likevel med mindre du kjører alt i oppvaskmaskinen). Kan ikke fatte at de kan hente så sjelden, hvis de vil at folk skal sortere søppelet! Det er ikke meningen at vi skal sitte og være plaget av stinkende søppel, dette må du ta opp enten med styret der du bor, eller kommunen, tenker jeg! 0 Siter
adelie Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hos oss hentes restavfallet en gang i måneden. Vi er en familie på fem, og det er ikke noe problem. Vi kildesorterer mat, papir, glass/metall og plast - og da blir det ikke så mye restavfall igjen. Hvordan oppbevares det søppelet som ev lukter litt, eller kan tiltrekke seg mus og rotter? 0 Siter
Gjest tre ganger i uka Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hos oss har vi kun papirsortering, og søppelet tømmes hele tre ganger i uka (Oslo). Vi er veldig fornøyd med det 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Organisk avfall som i matavfall? Annenhver uke i sommervarme? Det må da være usannsynlig ekkelt? *vantro* Neeeeiiiii.... det går greit det. Men rekeskall legger vi i frysen, og legger det oppi dunken når den skal tømmes. 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Du kan bestille større søppeldunk. Det koster selvfølgelig litt mer, men for en lettelse å få plass i dunken. 0 Siter
KaVa Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hvordan oppbevares det søppelet som ev lukter litt, eller kan tiltrekke seg mus og rotter? Når man sorterer ut matavfall, så er det ikke så mye som lukter. Har det ute i søppeldunken - har aldri hatt problemer med rotter eller mus, heldigvis. Matavfallet blir hentet hver 14 dag, og jeg har heller ikke hatt noen problemer med lukt/rotter/mus eller andre ulumskheter. (Søppelboksene står i skyggen, ikke i direkte sol - kanskje det har noe å si?) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Her er det maatavfall to ganger pr måned, papir og plast en gang pr måned og restavfall en gang pr måned. Restavfallet er som oftest overfylt hver måned, de andre går greit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.