Gjest har magetrøbbel Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Er det vanlig å ta avføringsprøve hvis man tror man har spist bedervet mat på en restaurant? Slik at man kan evt "bevise" hva maten inneholdt? I tilfelle lurer jeg på om det er vanlig at fastlegen sender inn slike prøver (altså at man tar prøven hjemme i en slik beholder fra apoteket og leverer til fastlegen sin), eller om det er noen spesiell instans man skal kontakte? 0 Siter
nick Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Fastlegen gir deg en liten boks fyllt mad formalin?. Lokket har en liten spade festet på innsiden som du skal ta prøven med. Du leverer til legen som sender prøven til en labratorium. Vanlig og vanlig, dersom de tror du har vært utsatt for spesielle typer bakterier så gjør de nok dette. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har fått tatt avføringsprøver hos fastlege ved mistanke om bakterier. Jeg sendte den inn selv, men har også levert avføringsprøver fra guttungen på selve legekontoret. Ta en telefon og hør. 0 Siter
frosken Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 I utgangspunktet vil nok fastlegen kun ta avføringsprøve dersom du har symptomer over lengre tid eller er veldig dårlig. Prøven vil bli tatt for å finne adekvat behandling for dine plager, og ikke for å skaffe tilveie "bevis" mot et serveringssted. tror 0 Siter
adelie Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 I utgangspunktet vil nok fastlegen kun ta avføringsprøve dersom du har symptomer over lengre tid eller er veldig dårlig. Prøven vil bli tatt for å finne adekvat behandling for dine plager, og ikke for å skaffe tilveie "bevis" mot et serveringssted. tror Enig, det høres sannsynlig ut. Dessuten: blir man matforgiftet er man jo alt for dårlig til å komme seg til lege uansett. For ikke å snakke om apotek, prøver mm. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Tviler på at fastlegen, eller andre leger, tar seg bryet med å undersøke avføring med sikte på å skaffe beviser mot en restaurant. Med mindre det dreier seg om veldig farlige bakterier, slik at det kan bli en snakk om straffesak, kanskje. Men i så fall vil jo politiet involveres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.