Gå til innhold

Hvilken farve har en tomat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, foruten tomaten, kommer iallefall jeg til fortsette med å kalle det bær :-)

Ja, jeg har også lest&hørt dette og hint om både jorbær og tomat, men i min verden kommer jeg fortsatt til å tenke på og omtale tomaten som grønnsak og jordbærene som bær...;-)

Skrevet

Jeg må visst innse at jeg har tapt. Han påsto at jeg er farveblind, for jeg sa den er knallorange. Jeg tok en tomat fram og viste den til ungene. De sa både rød og orange.

Hvis du spør meg om fargen på de sure, ekle tomatene de har i salatbaren i kantina på jobben, så vil jeg også svare at de er mer oransje.

Men når jeg kjøper selv, kjøper jeg deilige, røde tomater som f eks klasetomater! :-)

Skrevet

Hm? Jeg trodde en moden tomat var rød jeg... Noen er jo gule også.

Det kom jo gul ketsjup på markedet for en tid tilbake, men den var visst ikke noen suksess - ? Tror ikke jeg har sett den i det siste...

tzatziki1365380058
Skrevet

Det kom jo gul ketsjup på markedet for en tid tilbake, men den var visst ikke noen suksess - ? Tror ikke jeg har sett den i det siste...

Jeg prøvde den, men den føltes helt feil. Den gule ketchupen, altså. Ble liksom bare sennep og sennep på pølsa....

Skrevet

Jeg prøvde den, men den føltes helt feil. Den gule ketchupen, altså. Ble liksom bare sennep og sennep på pølsa....

Jeg husker også jeg kjøpte den før en barnebursdag (i tillegg til vanlig*S*). INGEN av barna ville prøve engang - gul ketsjup var liksom ikke kult - minnet nok for mye om sennep;-)

Jeg husker også at jeg ikke syntes noe særlig om den - var den kanskje litt sur??

AneM1365380603
Skrevet

Hvis du spør meg om fargen på de sure, ekle tomatene de har i salatbaren i kantina på jobben, så vil jeg også svare at de er mer oransje.

Men når jeg kjøper selv, kjøper jeg deilige, røde tomater som f eks klasetomater! :-)

Nå fikk jeg veldig lyst på tomater! Jeg må innom butikken etterpå og kjøpe flere. Tror også jeg skal kjøpe noen cherrytomater, for de er så gode.

Så klasetomatene er altså de søteste? Det visste jeg ikke. Det har alltid vært tilfeldig hva jeg har røsket med meg. Jeg spiser det som mellommåltid, mange hver dag.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes den var litt uappetittelig, så vi kastet flaska. Jeg bruker lite ketchup til vanlig, for jeg synes den tar vekk den gode matsmaken. Resten av gjengen her bruker endel ketchup.

Skrevet

Nå fikk jeg veldig lyst på tomater! Jeg må innom butikken etterpå og kjøpe flere. Tror også jeg skal kjøpe noen cherrytomater, for de er så gode.

Så klasetomatene er altså de søteste? Det visste jeg ikke. Det har alltid vært tilfeldig hva jeg har røsket med meg. Jeg spiser det som mellommåltid, mange hver dag.

det varierer litt hva jeg kjøper, men jeg kjøper aldri de tomatene som bare ligger i en stor haug...;-)

Klasetomater kjøper jeg, og også cherrytomater og plommetomater. Jeg velger de rødeste jeg finner:-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg husker også jeg kjøpte den før en barnebursdag (i tillegg til vanlig*S*). INGEN av barna ville prøve engang - gul ketsjup var liksom ikke kult - minnet nok for mye om sennep;-)

Jeg husker også at jeg ikke syntes noe særlig om den - var den kanskje litt sur??

Husker ikke om den var sur, men ekkel, det var den.... :)

Skrevet

Husker ikke om den var sur, men ekkel, det var den.... :)

Ja, jeg husker ikke hvorfor jeg ikke likte den - husker bare at jeg faktisk gjorde det.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''

I min verden er tomaten en grønnsak, men mener jeg en gang har hørt at den egentlig er en frukt''

De sa på barne-tv at det er bær, men også i min verden er det en grønnsak.

''De sa på barne-tv at det er bær,''

Dette har rent biologisk noe med frøsettinga å gjøre. Samme gjelder for banan, det også er et bær, men vi vil gjerne betegne den som en frukt.

tzatziki1365380058
Skrevet

''De sa på barne-tv at det er bær,''

Dette har rent biologisk noe med frøsettinga å gjøre. Samme gjelder for banan, det også er et bær, men vi vil gjerne betegne den som en frukt.

''Samme gjelder for banan, det også er et bær, men vi vil gjerne betegne den som en frukt.''

Jeg leste "Samme gjelder for barn....."

Skjønte ikke helt hva du mente i starten :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Samme gjelder for banan, det også er et bær, men vi vil gjerne betegne den som en frukt.''

Jeg leste "Samme gjelder for barn....."

Skjønte ikke helt hva du mente i starten :)

Hihihi. Innimellom kan barn ære noen skikkelige tyttebær, ja. :-)

Skrevet

''

I min verden er tomaten en grønnsak, men mener jeg en gang har hørt at den egentlig er en frukt''

De sa på barne-tv at det er bær, men også i min verden er det en grønnsak.

Her står det at det er en frukt: http://no.wikipedia.org/wiki/Tomat

Men jeg er ganske sikker på at jeg en gang leste på frukt.no at det er et bær, men jeg finner ikke igjen siden nå.

Tomaten er forøvrig rød. :-)

AneM1365380603
Skrevet

Her står det at det er en frukt: http://no.wikipedia.org/wiki/Tomat

Men jeg er ganske sikker på at jeg en gang leste på frukt.no at det er et bær, men jeg finner ikke igjen siden nå.

Tomaten er forøvrig rød. :-)

''Men jeg er ganske sikker på at jeg en gang leste på frukt.no at det er et bær, men jeg finner ikke igjen siden nå.''

http://oaks.nvg.org/berries.html

''Tomaten er forøvrig rød. :-)''

Jeg har innsett nederlaget her :-( Min kjære humret tilfreds da jeg sa at det ble støtte til han her.

Etter all tomatprat dro jeg på butikken og kjøpte cherrytomater og klasetomater. "morsan"skrøt sånn av klasetomatene. Da jeg kom hjem kasta ungene seg over cherrytomatene. Vips, så var de borte :(

Skrevet

''Men jeg er ganske sikker på at jeg en gang leste på frukt.no at det er et bær, men jeg finner ikke igjen siden nå.''

http://oaks.nvg.org/berries.html

''Tomaten er forøvrig rød. :-)''

Jeg har innsett nederlaget her :-( Min kjære humret tilfreds da jeg sa at det ble støtte til han her.

Etter all tomatprat dro jeg på butikken og kjøpte cherrytomater og klasetomater. "morsan"skrøt sånn av klasetomatene. Da jeg kom hjem kasta ungene seg over cherrytomatene. Vips, så var de borte :(

Cherrytomater er rene sjokoladen for meg. :-) Det sier ganske mye, for jeg elsker sjokolade.

AneM1365380603
Skrevet

Cherrytomater er rene sjokoladen for meg. :-) Det sier ganske mye, for jeg elsker sjokolade.

Ja, sant - det _er_ snacks. Utrolig kjipt gjort av ungene å slafse i seg alt, men jeg fikk en da :)

Hvis du synes det er like godt som sjokolade, så vet du hva du skal ha i skåla i sunne perioder ;)

Skrevet

Ja, sant - det _er_ snacks. Utrolig kjipt gjort av ungene å slafse i seg alt, men jeg fikk en da :)

Hvis du synes det er like godt som sjokolade, så vet du hva du skal ha i skåla i sunne perioder ;)

Det er bare så sjelden de har gode cherrytomater på denne tiden av året. De er oftest blekoransje og sure her nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...