Gjest kate-74- Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg er 7 uker på vei og veldig kvalm.De siste 3 dagene har jeg knappt fått i meg 1 knekkebrød og en kopp med;rett i koppen pr dag.Idag har alt kommet opp.Juice,vann og cola kommer opp.Er svimmel og så kvalm.Legen sa at vist kvalmen ble veldig ille kunne han skrive ut noe mot kvalmen.Men er det bra for babyen?.Jeg klarer ikke mange dagene som den i dag 0 Siter
Gjest det blir nok bedre Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Prøv salt chips for å få i deg noe, og mariekjeks kan også være godt. Spis noe før du står helt opp. (Ha det på nattbordet.) 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Ligg på høyre side, sov mest mulig, spis søte kjeks med litt næring (Macvities, havrekjeks el), sørg for å alltid ha mat i magen, drikke bringebær-te. Ellers er det lite/ingenting annet du kan gjøre - jeg hadde hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme), og dessverre finnes det ingen annen kur enn fødsel... Så, ta det med ro - og håp at det går over Du kan spise en til to postafen om dagen om det er riktig ille, i moen dager - det er ikke skadelig for barnet. Alternativt kan du få stikkpiller mot kvalme, men der er det en snasen bivirkning som slo ut i full kraft hos meg - kvalme Jeg spydde en gang i timen døgnet rundt i 16 dager før jeg ble lagt inn og fikk intravenøst - da roet det seg for meg... Etter det var det det jeg skrev i begynnelsen som holdt meg stabil og ikke-spyende. 0 Siter
jancka1365381087 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Prøv salt chips for å få i deg noe, og mariekjeks kan også være godt. Spis noe før du står helt opp. (Ha det på nattbordet.) Jeg har født to barn, under begge svangerskapene hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme og var tilsammen under begge svangerskapene innlagt på sykehus 5 ganger. Fikk intravenøst og stikkpiller mot kvalme alle gangene. Prøvde postafen, men det hadde ingen virkning på meg. Med jenta mi kasta jeg opp 8-10 ganger i døgnet frem til uke 28. Begynte da med litt akupunktur, noe som hjalp litt. Ble iallefall søvnig og fikk sove. I perioder hjalp det å ligge, lå alltid med vinduet oppe for å få masse frisk luft, lå i mørkt rom for å slappe av best mulig.Hadde en kald klut liggende over magen,følte at det stilnet kvalmen litt.Lå høyt med hodet, og hadde lite klær på meg, og brukte kun klær som ikke strammet over mage eller bryst. Drakk kun Imsdalsvann og spiste litt salt keks. Jeg drakk mye, syntes nesten det var godt å få noe å kaste opp for kvalm var jeg jo uansett. Jeg holdt meg unna steder med masse lukt, ble enda værre da. Svangerskapskvalme vet jeg alt om, samtidig som jeg ikke kan gi noen gode råd. Jeg fikk stikkpiller for å bruke hjemme av legen på sykehuset. Disse tok jeg da jeg skulle ut på noe, slik at jeg kunne være litt sosial. Det er ei slitsom tid, men det går over. Må innrømme at jeg til tider nesten gav opp, kansje spesielt med nr. to da jeg hadde en pjokk på tre som ville ha mammas oppmerksomhet. Jeg kan takke min mor for at ting fungerte på den tiden, selv hadde jeg knapt overskudd til meg selv. Bruk tiden din til å slappe av, drikk vann. Unngå sterke smaker og lukter. Søk hjelp hos legen din hvis du er redd for at babyen ikke får i seg noe, husk at den tar av dine lagre i kroppen så den har det helt sikkert bra Har liksom ikke så mye gode råd, men du skal vite at jeg tenker på deg! Kansje du kan kontakte jordmor for å høre om noen setter akupunktur mot svangerskapskvalme? Stå på, husk at det kommer masse godt ut av disse mnd. om de er litt håpløse nå! 0 Siter
jancka1365381087 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Prøv salt chips for å få i deg noe, og mariekjeks kan også være godt. Spis noe før du står helt opp. (Ha det på nattbordet.) Svaret var til trådstarter 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Jancka har gitt deg mange gode råd. Jeg har også slitt med hyperemesis, og det er grusomt. Men det går over! *Spis det du har lyst på, når du har lyst på det. Med en gang, uansett. *Prøv å få i deg nok væske. Det er ikke lett, jeg vet det, men blir du dehydrert blir det bare enda verre. Selv spiste jeg vann med teskje. Tok en teskje, ventet litt for å se om jeg beholdt det, tok en teskje til... Det tar lang tid, men det er derfor man blir sykmeldt. Jeg hadde også god effekt av cola og vann. Jeg blandet det 50-50, og rørte ut alle boblene. Spiste det med teskje. *Jeg vet at enkelte har fått hjelp av akupunktur, men det funket ikke for meg. Homøopati også. *Jeg fikk Postafen (reisesyketabletter) av legen, det hjalp noe. Det har ikke skadet mine barn, men for all del: Ikke ta medisiner mot kvalmen uten å rådføre deg med legen! God bedring, og lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.