Gå til innhold

Referanser til ny jobb

Anbefalte innlegg

Gjest ikke for anledningen
Skrevet

Når man søker på en ny jobb, hvor mange referanser bør man ha? (altså personer som den nye arbeidsgiveren kan ringe for å forhøre seg om deg). Holder det med to? Det er ikke snakk om en lederstilling.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg synes du skal liste opp en kontaktperson på hvert sted du har jobbet - så kan de selv velge hvilke som er relevante.

Skrevet

Jeg synes du skal liste opp en kontaktperson på hvert sted du har jobbet - så kan de selv velge hvilke som er relevante.

De to jeg har er fra de to jobbene som er relevante for stillingen. Jeg har ikke ført opp kontakter fra sommerjobber og butikkjobber da jeg var student.

Gjest Gurojenta
Skrevet

I statlige virksomheter krever man at det skal oppgis minimum 2 referanser som er relevante. I det private vil jeg tro det er litt mer fleksibilitet.

Men du kan jo oppgi referansene på selve intervjuet også, da kan du jo selv spørre hvor mange de vil ha og forklare at det er 2 stk du anser for å være relevante.

Skrevet

I statlige virksomheter krever man at det skal oppgis minimum 2 referanser som er relevante. I det private vil jeg tro det er litt mer fleksibilitet.

Men du kan jo oppgi referansene på selve intervjuet også, da kan du jo selv spørre hvor mange de vil ha og forklare at det er 2 stk du anser for å være relevante.

Takk for svar! Ja, jeg hadde i grunn tenkt å gi dem de to, og så si at hvis det var noen flere områder av bakgrunnen din de var interessert i å høre mer om, så måtte de bare si fra så skal jeg finne flere referanser.

Gjest Gurojenta
Skrevet

De to jeg har er fra de to jobbene som er relevante for stillingen. Jeg har ikke ført opp kontakter fra sommerjobber og butikkjobber da jeg var student.

Da er sikkert dette veldig greit. Dette snakker man jo ofte om på et intervju også, så du kan forklare mer da.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg hadde i grunn tenkt å gi dem de to, og så si at hvis det var noen flere områder av bakgrunnen din de var interessert i å høre mer om, så måtte de bare si fra så skal jeg finne flere referanser.

Høres veldig smart ut.

Persille1365381127
Skrevet

Nei, men da holder det nok :)

Skrevet

Nei, men da holder det nok :)

Takk!

Skrevet

Det hadde ikke jeg ville ha gjort, du skal være temmelig godt likt av alle hvis det er helt likegyldig hvilken referanser en velger.

det er jo slik at man selv har en magefølelse på hvem som kan gi absolutt best referanser.

Har brent meg på dette tidligere, og opplevd at referanser jeg trodde var bra, kom med et eller annet negativt ..

som f.eks høyt sykefravær p.g.a mye sykt barn, noe man egentlig kunne vært spart for.

Vurder nøye hvemm du velger , det har alt å si for om du får jobben eller ikke.

Gode referanser er avgjørende.

Persille1365381127
Skrevet

Det hadde ikke jeg ville ha gjort, du skal være temmelig godt likt av alle hvis det er helt likegyldig hvilken referanser en velger.

det er jo slik at man selv har en magefølelse på hvem som kan gi absolutt best referanser.

Har brent meg på dette tidligere, og opplevd at referanser jeg trodde var bra, kom med et eller annet negativt ..

som f.eks høyt sykefravær p.g.a mye sykt barn, noe man egentlig kunne vært spart for.

Vurder nøye hvemm du velger , det har alt å si for om du får jobben eller ikke.

Gode referanser er avgjørende.

Og nettopp derfor ringer jeg ofte til arb.givere som ikke står listet som referanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...