Sofline Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Jeg er i gang med å ommøblere på soverommet så vi får plass til den kommende babyen. I den forbindelse trenger vi en kommode til babyklærne, og dem må maksimun være 80 cm bred, så det er ikke så mye å velge mellom på markedet. Nå har jeg kommet frem til at jeg kanskje kan kjøpe denne http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70053924 og male den i en mer ønsket farge, men kan resultatet bli pent når man maler på finer? Bør jeg eventuelt pusse med sandpapir først eller bare male i vei? Egentlig vil jeg helst ha denne eller noe lignende: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20067829 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Pusse skal du bestandig gjøre for å øke vedheftet til maling\lakk.Finer har som regel en grov overflate. Men for å få en glattere overflate er det veldig lurt å grunne med en grunningingsfarge først.De leveres som regel i grått.Jo nøyere du er med pålegg av grunningen helst 2 strøk og litt matting av overflaten mellom strøkene jo bedre blir resultatet. Avslutt med minst 2 strøk av fargen du velger (husk matting mellom strøkene med støvfjerning av en myk tørr klut)Bruk en litt dyr fin pensel og ta deg god tid og jeg garanterer deg et kjempeflott resultat.Du kan også bruke noen sjablonger til å sette et extra koselig preg på kommoden i en matchende farge.Lykke til 0 Siter
Sofline Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Skrevet 13. februar 2008 Pusse skal du bestandig gjøre for å øke vedheftet til maling\lakk.Finer har som regel en grov overflate. Men for å få en glattere overflate er det veldig lurt å grunne med en grunningingsfarge først.De leveres som regel i grått.Jo nøyere du er med pålegg av grunningen helst 2 strøk og litt matting av overflaten mellom strøkene jo bedre blir resultatet. Avslutt med minst 2 strøk av fargen du velger (husk matting mellom strøkene med støvfjerning av en myk tørr klut)Bruk en litt dyr fin pensel og ta deg god tid og jeg garanterer deg et kjempeflott resultat.Du kan også bruke noen sjablonger til å sette et extra koselig preg på kommoden i en matchende farge.Lykke til Snakk om grundig forklaring! Takk! Når du sier jeg bør matte mellom lagene, det betyr pusse med sandpapir, ikke sant? :-) 0 Siter
Gjest sådetsådetså Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor kjøper du ikke Malm i hvit da? Det passer jo til alt Kan jo pyntes opp litt som Kåre skrev. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor kjøper du ikke Malm i hvit da? Det passer jo til alt Kan jo pyntes opp litt som Kåre skrev. Lurer jeg på og ) 0 Siter
Gjest velg den i hvitt Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Dette er en finér som er kraftig lakket, så det krever en del grunnarbeid for å få malingen til å sitte / tåle noen harde slag. Hvorfor ikke velge Malm i hvitt (den er til og med rimeligere), og så evt sette på håndtak hvis du liker det best? Hvis du velger 3-skuffvarianten finnes den i enda flere farger. 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Snakk om grundig forklaring! Takk! Når du sier jeg bør matte mellom lagene, det betyr pusse med sandpapir, ikke sant? :-) "grundighet" er begynnelsen på et godt resultat.Jo jeg mente fint sandpapir! "smiler" Men er den lakkert fra før av trenger du bare mattslipe og tørke av med en tørr fille.Og husk:ha god lufting i rummet hvis du bruker oljemaling.Løsemiddel er noe skitt og det vil vi ikke ha for mye av ikke sant!! 0 Siter
Sofline Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor kjøper du ikke Malm i hvit da? Det passer jo til alt Kan jo pyntes opp litt som Kåre skrev. Fordi hvite foliemøbler er noe av det styggeste jeg vet. 0 Siter
Sofline Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Skrevet 14. februar 2008 "grundighet" er begynnelsen på et godt resultat.Jo jeg mente fint sandpapir! "smiler" Men er den lakkert fra før av trenger du bare mattslipe og tørke av med en tørr fille.Og husk:ha god lufting i rummet hvis du bruker oljemaling.Løsemiddel er noe skitt og det vil vi ikke ha for mye av ikke sant!! Jeg vil verken bruke oljemaling eller male innendørs. Eventuelt prosjekt male kommode settes ikke i gang før det er fint nok vær til å male utendørs. :-) Takk for svar! 0 Siter
Sofline Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Skrevet 14. februar 2008 Dette er en finér som er kraftig lakket, så det krever en del grunnarbeid for å få malingen til å sitte / tåle noen harde slag. Hvorfor ikke velge Malm i hvitt (den er til og med rimeligere), og så evt sette på håndtak hvis du liker det best? Hvis du velger 3-skuffvarianten finnes den i enda flere farger. Jeg vil ikke ha det hvite fordi den foliert, og det er noe av det styggeste jeg vet. Den ser ikke pen ut på kort avstand. 0 Siter
Sofline Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Skrevet 14. februar 2008 Lurer jeg på og ) Fordi jeg synes den er stygg som juling, og jeg vil uansett ikke ha hvit kommode. Alt annet på soverommet er hvitt, og jeg synes det blir for mye av det gode. 0 Siter
Gjest sådetsådetså Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Fordi hvite foliemøbler er noe av det styggeste jeg vet. Vel nå er det ikke mere folie på den hvite enn det er på den du tenker på da, altså på siden av skuffene. Men synes du det blir for mye hvitt er det jo bare og sette i gang arbeidet med og male når det passer. Men, kremt det er sjelden lurt og male slike ting utendørs da, det virvler ganske mye rundt i luften kan du si. Har du en garasje og stå i går det jo sikkert greit. Kos deg med jobben 0 Siter
Sofline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Vel nå er det ikke mere folie på den hvite enn det er på den du tenker på da, altså på siden av skuffene. Men synes du det blir for mye hvitt er det jo bare og sette i gang arbeidet med og male når det passer. Men, kremt det er sjelden lurt og male slike ting utendørs da, det virvler ganske mye rundt i luften kan du si. Har du en garasje og stå i går det jo sikkert greit. Kos deg med jobben ''Vel nå er det ikke mere folie på den hvite enn det er på den du tenker på da, altså på siden av skuffene.'' Kvalitetsforskjellen ses tydelig på nært hold i butikken. Det er jo en grunn til at den hvite er billigere. 0 Siter
Gjest sådetsådetså Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 ''Vel nå er det ikke mere folie på den hvite enn det er på den du tenker på da, altså på siden av skuffene.'' Kvalitetsforskjellen ses tydelig på nært hold i butikken. Det er jo en grunn til at den hvite er billigere. Vel hvis du synes 40 kroner indikerer kvalitetsforskjell på kommoder - så har vi nok litt ulikt syn på den saken. Kjøp bjørkefiner du og lykke til med malingen 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 Vel hvis du synes 40 kroner indikerer kvalitetsforskjell på kommoder - så har vi nok litt ulikt syn på den saken. Kjøp bjørkefiner du og lykke til med malingen Jeg har faktisk sett kommodene i butikken, og det er en tydelig kvalitetsforskjell. På den hvite kan man se sponplata bak i hjørnene. 0 Siter
frosken Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ikea sin bjørkefiner er normalt svært glatt som følge av lakkeringsprosesser. Det betyr at du vil måtte gjøre en svært grundig jobb for å få maling til å sitte godt; du må både matte ned med fint sandpapir og bruke heftgrunn, så det er et tidkrevende prosjekt dersom du skal male kommoden. Hvis du først skal male en kommode, hadde jeg sjekket et loppemarked eller en gi-bort side i avisen. En malt kommode kan fort være et bedre utgangspunkt for oppussing. 0 Siter
Gjest sådetsådetså Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Jeg har faktisk sett kommodene i butikken, og det er en tydelig kvalitetsforskjell. På den hvite kan man se sponplata bak i hjørnene. Jeg har 1 hvit selv og på den synes det ikke noen sponplater. Men det spiller liten rolle i grunn, du skal jo ha bjørkefiner og male 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 Ikea sin bjørkefiner er normalt svært glatt som følge av lakkeringsprosesser. Det betyr at du vil måtte gjøre en svært grundig jobb for å få maling til å sitte godt; du må både matte ned med fint sandpapir og bruke heftgrunn, så det er et tidkrevende prosjekt dersom du skal male kommoden. Hvis du først skal male en kommode, hadde jeg sjekket et loppemarked eller en gi-bort side i avisen. En malt kommode kan fort være et bedre utgangspunkt for oppussing. Takk for svar! Jeg har sjekket loppemarkeder, antikkbutikker osv. i månedsvis uten å finne noe som ser OK nok ut/billig nok til at jeg tør gi meg i kast med å pusse det opp. 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 Jeg har 1 hvit selv og på den synes det ikke noen sponplater. Men det spiller liten rolle i grunn, du skal jo ha bjørkefiner og male Sikkert forskjell, man kan vel være heldig eller uheldig. Jeg har absolutt ikke bestemt meg for noe ennå. :-) 0 Siter
flowy Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Jeg har malt to lack hyller i eikefiner uten annet forarbeid enn vask, med godt resultat. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.