Gjest en mamma på dol Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Av og til hviler jeg/sover mens 5-åringen leker i stua, som er ved siden av soverommet. Jeg våkner om h*n går på do eller går på kjøkkenet, for jeg sover svært lett. Jeg er ofte syk og av og til trenger jeg ekstra hvile. Nå fikk jeg høre at jeg ikke bør hvile/sove om morgenen når barnet er oppe. Hva mener dere? Barnet leker forresten fint alene og koser seg. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Nå er barn veldig forskjellige, men barnet ditt later til å leke kjempefint alene . Vår 5-åring har av og til stått opp alene siden hun var ca 3 år. Når hun ikke ønsker å være alene lenger kommer hun inn til oss. Hun har til nå aldri funnet på noe tull. Jeg ville ikke anket når dette fungerer så fint 0 Siter
Gjest en mamma på dol Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Nå er barn veldig forskjellige, men barnet ditt later til å leke kjempefint alene . Vår 5-åring har av og til stått opp alene siden hun var ca 3 år. Når hun ikke ønsker å være alene lenger kommer hun inn til oss. Hun har til nå aldri funnet på noe tull. Jeg ville ikke anket når dette fungerer så fint Tusen takk for svar. Jeg følte meg som DEN dårlige moren...... 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Tusen takk for svar. Jeg følte meg som DEN dårlige moren...... ''Jeg følte meg som DEN dårlige moren.'' Det syns jeg ikke du skal. Så lenge barnet trives i eget selskap en stund, har både du og hun godt av at du er uthvilt. 0 Siter
....AV Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Klart du kan hvile deg/sove så lenge barnet er fornøyd med å være alene. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Det gjør jeg også i helgene, ungene på 8 og 6 står opp, skrur på tv og finner seg frokost og koser seg alene til pappa'n og jeg står opp. De har vel gjort det sånn siden de var 4 og 6 tror jeg. Nå er de to, men jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet sålenge ungen ikke klager og vet h*n kan komme inn til deg hvis det er noe. 0 Siter
laban Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Så lenge h*n er trygg (du våkner jo hvis h*n forsøker på noe eksperimentelt) og fornøyd, er det ikke noe problem. Du kan ikke overvåke ham / henne 24 timer i døgnet. I løpet av de nærmeste årene blir du nødt til å slippe kontrollen atskillig mer. Og det går bra i de aller, aller fleste tilfellene. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 En 5-åring som ikke har hæla i taket og tenna i tapeten kan godt være alene slik du beskriver det. Hvil deg med god samvittighet du. 0 Siter
pekkaline Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Det har jeg også gjort, og det gikk fint. Jeg lå på sofaen med et halvt øye oppe mens de lekte rundt meg. Da er det sikkert mange dårlige mødre rundt i landet hvis man skulle være det av en slik grunn. Neida, det er nok bedre for barna å ha en mor som kan hvile seg, enn en sutrete mor Så du er nok heller en god mor! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Så lenge femåringen er nogenlunde til å stole på alene (og det er de feste femåringer) og trives greit med situasjonen, ser jeg ikke noe problem med det. H*n vet jo at du er der og er tilgjengelig om det er noe? Guttungen her begynte å liste seg opp ekstra tidlig i helgene i den alderen, nettopp fordi han syntes det var så koselig å pusle litt alene og få se litt på TV om morgenen. Han gjør det fremdeles. "Jeg liker så godt å nyte morgenen, skjønner du" er hans forklaring. ) 0 Siter
KaVa Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Så lenge femåringen er nogenlunde til å stole på alene (og det er de feste femåringer) og trives greit med situasjonen, ser jeg ikke noe problem med det. H*n vet jo at du er der og er tilgjengelig om det er noe? Guttungen her begynte å liste seg opp ekstra tidlig i helgene i den alderen, nettopp fordi han syntes det var så koselig å pusle litt alene og få se litt på TV om morgenen. Han gjør det fremdeles. "Jeg liker så godt å nyte morgenen, skjønner du" er hans forklaring. ) ''Guttungen her begynte å liste seg opp ekstra tidlig i helgene i den alderen, nettopp fordi han syntes det var så koselig å pusle litt alene og få se litt på TV om morgenen. Han gjør det fremdeles. "Jeg liker så godt å nyte morgenen, skjønner du" er hans forklaring. )'' Sånn er vår eldstepode også :-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Slik gjorde og gjør jeg det også, han er 6 nå. Så lenge du stoler på at barnet ikke finner på noe alvorlig, så synes jeg det går helt fint. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 For noe tøys! Skal man ikke kunne være i et annet rom som en 5-åring uten at det er galt?! Som hos GA så har mine også vært alene på stua / rommet sitt et par timer på morran i helgene mens jeg nyter å så sove/hvile/lese litt lenger før jeg står opp. De ser barne-tv, spiller dataspill, tegner og leker og koser seg som bare det. ) 0 Siter
adelie Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Hvis det ikke kan skje noe gærent feks med komfyr, stikkontakter, kniver, tunge ting som velter osv., og det ikke er en unge som eksperimenterer med slikt, går det sikkert bra. Sånn er jo unger veldig forskjellig. Jeg var alltid trygg sålenge det var litt smålyder, mens hvis det ble helt stille, måtte jeg gå og sjekke (gutt, halvannet år bare, da). 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Sønnen vår på 6 står opp alene i helgene. Han koser seg alene, ser på tv og leker. Jeg smører en skive og finner noe drikke til han, så legger jeg meg igjen. Men hører etter han selv om jeg ligger og dupper og slapper av. Fortsett med god samvittighet. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Jeg må innrømme det skjer her også av og til, hvis jeg har vært mye våken på natta med babyen. Men hun gidder ikke så lenge, så det blir sjelden mer enn 15 minutter. Står opp først og setter på en film og finner en brødskive, så dupper jeg litt igjen. Andre ganger legger jeg meg i senga hennes og ser på at hun leker, så forsvinner jeg bort i drømmeland. Og hun er ikke 3 engang. Nesten så jeg ikke tør skrive det. 0 Siter
Gjest en mamma på dol Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Tusen takk for svar. Det var godt å lese.... Koselig å høre forklaringen til gutten din, Mrs. Wallace! 0 Siter
laban Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Hvis det ikke kan skje noe gærent feks med komfyr, stikkontakter, kniver, tunge ting som velter osv., og det ikke er en unge som eksperimenterer med slikt, går det sikkert bra. Sånn er jo unger veldig forskjellig. Jeg var alltid trygg sålenge det var litt smålyder, mens hvis det ble helt stille, måtte jeg gå og sjekke (gutt, halvannet år bare, da). ''Jeg var alltid trygg sålenge det var litt smålyder, mens hvis det ble helt stille, måtte jeg gå og sjekke (gutt, halvannet år).'' Den perioden der husker jeg godt. Stillhet = løp for livet, nå har h*n fått tak i noe virkelig interessant / farlig... 0 Siter
Tralla Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 Det gjør jeg med god samvittighet. Jr har alltid vært en morgenfugl som er oppe mellom kl 6 og 7 hver eneste dag (særlig på helg) da kler han på seg og slår på tv'n, tegner spiller og koser seg. Bruker å sette frem brødskiver og nugattiboksen (får det bare på helg) så da smører han seg mat selv også. Jeg er mye mer opplagt til å finne på noe kl 9 enn kl 6! 0 Siter
adelie Skrevet 14. februar 2008 Skrevet 14. februar 2008 ''Jeg var alltid trygg sålenge det var litt smålyder, mens hvis det ble helt stille, måtte jeg gå og sjekke (gutt, halvannet år).'' Den perioden der husker jeg godt. Stillhet = løp for livet, nå har h*n fått tak i noe virkelig interessant / farlig... Morsomt! Slik var det, ja :=D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.