Gå til innhold

pulssone og kaloriforbrenning

ecoshapebottle

Anbefalte innlegg

ecoshapebottle

Litt forvirret.. det sies at når du trener skal du ligge innenfor en viss pulssone. du trenger ikke ligge høyt oppe for å få maks utbytte av treningen.. Men jo tyngre du kjører på kondisjonsmaskinene jo høyere blir pulsen, og derfor forbrenner du mer kalorier.

Noen kommentarer og synsvinkler paa dette? Hva er best, å ligge innenfor den visse sonen eller presse seg høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visstnok en gammel myte om at moderat trening er best. Men det finnes noen MEN.

Dersom du ligger altfor høyt, så produserer kroppen mer melkesyre enn det den klarer å kvitte seg med. Denne melkesyreterskelen ligger for de fleste mennesker på ca. 90% av makspuls. Dvs. at dersom du trener hardere enn dette, så vil det stoppe seg selv. Kroppen klarer ikke å jobbe effektivt med for mye melkesyre.

I tillegg er det grenser for hvor mange timer i uka man klarer å kjøre virkelig hardt. Selv toppidrettsutøvere klarer ikke å ha mye trening tett oppunder melkesyreterskelen.

Så press deg selv hardt mens du trener. Det forbrenner mest. Intervalltrening er også ypperlig. Da klarer du ofte å gjennomsnittlig ha høyest effektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ecoshapebottle

Det er visstnok en gammel myte om at moderat trening er best. Men det finnes noen MEN.

Dersom du ligger altfor høyt, så produserer kroppen mer melkesyre enn det den klarer å kvitte seg med. Denne melkesyreterskelen ligger for de fleste mennesker på ca. 90% av makspuls. Dvs. at dersom du trener hardere enn dette, så vil det stoppe seg selv. Kroppen klarer ikke å jobbe effektivt med for mye melkesyre.

I tillegg er det grenser for hvor mange timer i uka man klarer å kjøre virkelig hardt. Selv toppidrettsutøvere klarer ikke å ha mye trening tett oppunder melkesyreterskelen.

Så press deg selv hardt mens du trener. Det forbrenner mest. Intervalltrening er også ypperlig. Da klarer du ofte å gjennomsnittlig ha høyest effektivitet.

Takk!

Så å ligge under 90% er best, sånn ca 80-85% ?

Hvilken puls skal man ikke understige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Så å ligge under 90% er best, sånn ca 80-85% ?

Hvilken puls skal man ikke understige?

På tunge økter mener treneren vår at vi bør ligge på 85-90 % av makspult. Gjerne med noen korte pulstopper. Men da må du jo vite hva som er din makspuls. (Det er store variasjoner her)

Når vi kjører intervalltrening får vi lov til å slippe pulsen ned i 75% da vi har "pauser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ecoshapebottle

På tunge økter mener treneren vår at vi bør ligge på 85-90 % av makspult. Gjerne med noen korte pulstopper. Men da må du jo vite hva som er din makspuls. (Det er store variasjoner her)

Når vi kjører intervalltrening får vi lov til å slippe pulsen ned i 75% da vi har "pauser".

ok da hores det ut som jeg ligger rett naar jeg trener :) min max er 99. men 90% er jo 90% saa lenge man vet max puls.

takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da hores det ut som jeg ligger rett naar jeg trener :) min max er 99. men 90% er jo 90% saa lenge man vet max puls.

takk for tips :)

Mener du at du har en makspuls på 99????? Normalt er den ca. 220 - din alder. (Men selvsagt med variasjoner....) Jeg har en makspuls på 186.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ecoshapebottle

Mener du at du har en makspuls på 99????? Normalt er den ca. 220 - din alder. (Men selvsagt med variasjoner....) Jeg har en makspuls på 186.

hehe sorry jeg mente 199! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trening er ganske gøy

Hvis du jobber på høy puls så gjør du det beste for hjertet ditt. Hvis du hele tiden jobber maks så får du opp kapasiteten til hjertet men forbrenner noe mindre enn hvis du jobber mer jevnt.

Du kan gå på et treningssenter og få hjelp til å måle pulsen din så ekstakt som mulig. Men det er et beinhardt program som ta en tyve minutter å gjennomføre.

En enklere regel er derfor å ta 220 minus alder så får du makspulsen din.

Trening har fem nivåer: (anbefalinger fra Polar)

1 - veldig lett (50 til 60 %)- 90 minutter - Bedrer restitusjonen etter harde økter.

2 - Lett (60 til 70 %) - 90 til 120 minutter - Forbruker fett. Rolig langkjøring.

3 - Middels (70 til 80 %) - Intervaller 5 til 20 minutter eller hurtig langtur. Forbedrer aerob prestasjonsevne og forbedrer blodsirkulasjon.

4 - Hardt (80 til 90 %) - Intervaller 2 til 12 minutter - Øker anarob terskel, forbedrer utholdenhet ved høy hastighet.

5 - Maks (90 til 100 %) - 8 sekunder til 3 minutter - Øker kroppens evne til å jobbe anarobt og øker din maks hastighet.

Anbefalinger: Nybegynner nivå. Det er lurt å forholde seg til kun en intensitetsgrad, 65 til 85% da denne intensitetssonen sikrer god effekt på hjerte og blodsirkulasjon.

Videregående nivå: Lurt å dele inn i lett, moderat og hard sone. Lett sone anbefales ved langkjøring, moderat ved typisk distanse trening mens hardt anbefales på korte intervall økter.

Topp nivå: ønskes avansert intensitetskjøring anbefales å benytta alle fem nivåer. Mengdetrening i de laveste nivåene (sone 1, 2 og 3) og kun korte og få økter i sone 4 og 5.

Når det gjelder mat så anbefales som du sikkert vet mange men små måltider. Du kan f.eks. begynne kl. åtte om morgenen med frokost og slutte kl. åtte om kvelden med kveldsmat. Da er det tre timer mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...