Gå til innhold

Om å slå et nummer og å slå på tråden...

Anbefalte innlegg

Gjest tenkerpåmyerart
Skrevet

Tenkte på i dag at det høres litt rart ut, å slå på tråden til noen,

eller å slå et nummer. Det er jo egentlig ikke det vi gjør?? Er det noe som ligger igjen fra gammelt av eller? Slo man med en pinne på noe for å ringe? Telegraf kanskje? Eller hvor kommer dette uttrykket fra? Når man slår på tråden, da ringer man til noen, og når man slår et nummer, da taster man inn et nummer.

Skrevet

''når man slår et nummer, da taster man inn et nummer'' Man dreide på en skive. En gang for hvert siffer. Slo jo ikke akkurat...

Skrevet

Vi slår jo opp i katalogen/leksikon også f.eks. jeg kan ikke huske å ha sett at noen denger løs på den først...

Skrevet

Vi slår jo opp i katalogen/leksikon også f.eks. jeg kan ikke huske å ha sett at noen denger løs på den først...

..for ikke å snakke om å bli slått på målstreken..au!

Skrevet

...eller å slå opp. Jeg har ikke slått kjærester når jeg har gjort det slutt!

Skrevet

Og slå på lyset og tv`n :)

Gjest Astroide
Skrevet

Før i tiden var det noe om slåing på tråd for å slå riktig nr. Sånn for leeeeenge siden.

Skrevet

Nå føler jeg meg virkelig som en dinosaurus, men altså: Jeg tror uttrykket "slå på tråden" stammer fra tiden da man måtte ringe en telefonsentral for å få kontakt med en annen telefonabonnent. Da hadde man et apparat hjemme som ikke hadde tallskive, men en slags "sveiv". Med den "slo man på tråden" for å ringe sentralen, som koplet "trådene" sammen slik at man fikk kontakt med riktig abonnent.

Når det gjelder å "slå nummeret", er vi nærmere å "slå" i våre dager, siden alle telefoner har taster. De gamle apparatene hadde tallskiver med hull, og da slo / trykket man ikke noe som helst, bare dro og slapp. Jeg skjønner at jeg er eldgammel når jeg ser unger prøve seg på slike apparater på Teknisk museum og ikke aner hvordan de skal gjøre det...

Skrevet

Nå føler jeg meg virkelig som en dinosaurus, men altså: Jeg tror uttrykket "slå på tråden" stammer fra tiden da man måtte ringe en telefonsentral for å få kontakt med en annen telefonabonnent. Da hadde man et apparat hjemme som ikke hadde tallskive, men en slags "sveiv". Med den "slo man på tråden" for å ringe sentralen, som koplet "trådene" sammen slik at man fikk kontakt med riktig abonnent.

Når det gjelder å "slå nummeret", er vi nærmere å "slå" i våre dager, siden alle telefoner har taster. De gamle apparatene hadde tallskiver med hull, og da slo / trykket man ikke noe som helst, bare dro og slapp. Jeg skjønner at jeg er eldgammel når jeg ser unger prøve seg på slike apparater på Teknisk museum og ikke aner hvordan de skal gjøre det...

Den stemmer, den forklaringen der.

Hilsen en annen dinosaur som akkurat var i ferd med å skrive noe av det samme. :o)

Skrevet

Men å 'sveive' er like langt fra å 'slå', som å 'taste'. Slik vi gjør nå. Et mysterium, denne bruken av å slå alt mulig..

forresten er det mange (eldre) folk som virkelig _slår_ på enter-tasten når de sender e-post ol.

Gjest Elextra
Skrevet

Slå på tråden:

''Uttrykket ”å slå på tråden” for å ringe stammer sannsynligvis fra en mer primitiv form for kommunikasjon, selv om opprinnelsen til uttrykket er usikker. Gårdbruker Jone Hauken i Hjelmeland mener opprinnelsen knytter seg til den tidligere utstrakte bruken av løypestreng i store deler av landet. Når de som brukte løyestrenger til å sende ved, høy eller andre varer, ikke kunne rope til hverandre, kommuniserte de ved å slå på strengen. Det hørtes godt i den andre enden av strengen. Det er også mulig å kommunisere gjennom løypestrengen hvis en opp og en nede biter tennene sammen over tråden og snakker samtidig. Dersom samtalen ikke blir forstyrret av ytre forhold som vind og elvesus, er det fullt mulig å snakke med hverandre gjennom en løypestreng, forteller han ''

http://www.kraftnytt.no/default.asp?page=21865&article=33068

Skrevet

Slå på tråden:

''Uttrykket ”å slå på tråden” for å ringe stammer sannsynligvis fra en mer primitiv form for kommunikasjon, selv om opprinnelsen til uttrykket er usikker. Gårdbruker Jone Hauken i Hjelmeland mener opprinnelsen knytter seg til den tidligere utstrakte bruken av løypestreng i store deler av landet. Når de som brukte løyestrenger til å sende ved, høy eller andre varer, ikke kunne rope til hverandre, kommuniserte de ved å slå på strengen. Det hørtes godt i den andre enden av strengen. Det er også mulig å kommunisere gjennom løypestrengen hvis en opp og en nede biter tennene sammen over tråden og snakker samtidig. Dersom samtalen ikke blir forstyrret av ytre forhold som vind og elvesus, er det fullt mulig å snakke med hverandre gjennom en løypestreng, forteller han ''

http://www.kraftnytt.no/default.asp?page=21865&article=33068

Det var jo en artig og spennende forklaring :-) Jeg vet at løypestrengene kunne være veldig lange, og jeg har også hørt det at de som brukte den kunne slå på ulike måter for å si ulike ting. Har ikke hørt det å bite på tråden!

Skrevet

Det var jo en artig og spennende forklaring :-) Jeg vet at løypestrengene kunne være veldig lange, og jeg har også hørt det at de som brukte den kunne slå på ulike måter for å si ulike ting. Har ikke hørt det å bite på tråden!

Hvis det er kuldegrader ville leppene eller tunga satt seg fast. Kanskje det var en sommertelefon :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...