Gå til innhold

Jumpers knee

Gjest Glad mosjonist

Anbefalte innlegg

Gjest Glad mosjonist

Jeg er en kvinne på 30 år som elsker å trene aerobic. Jeg tror jeg har symptomer på Jumpers knee, uten at dette er bekreftet av lege. Har typiske verkende smerter like under kneskålen som stråler nedover mot leggen. På grunn av graviditet har jeg hatt et treningsopphold på ca 4 måneder, i denne perioden har jeg kun gått raske turer. I denne tiden har jeg vært symptomfri. Nå som jeg har gjennopptatt treningen merker jeg at plagene er på tur tilbake. Sist hadde jeg også smerter på jobb (står og går mye). Dette er smerter som har kommet over tid. Når smertene står på synes jeg det er bedre å bevege meg, blir jeg sittende i ro blir det bare værre. Jeg vil absolutt ikke slutte å trene aerobic (trener nå 2 ganger i uken), og lurer på hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Hverken hvile eller NSAIDs kur har virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Både toppidrettsutøvere og ivrige mosjonister kan bli plaget av såkalt Jumpers knee. Dette er en betennelsesreaksjon pga. stor belastning i senefestet nedenfor kneskjellet (patella). De siste årene har Norges Idrettshøyskole og Olympiatoppen i fellesskap drevet med et forskningsprosjekt rundt behandlingen av dette. Det har endt opp med anbefalinger av spesielle injeksjons behandlinger og noen ganger operativ behandling som synes å være vellykket. Ta kontakt f.eks. med NIMI på Ullevål stadion for en nærmere vurdering.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...