Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned?

Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Kvinne, 39 år, 160 cm høy og 79,7 kg.

Har vært sykemeldt siden i fjor sommer, og har i perioden gått opp 17 kg pga stillesitting og altfor mye kalorier inn i munnen. Nå er kroppen imidlertid mye friskere, og jeg har fått lov til å begynne å røre meg igjen.

Har trent i snart 2 uker på helsestudio, har hatt 8 økter der som har sett slike ut (i snitt hver andre dag):

Tredemølle først, vekselsvis rask gange og jogging. Har stilt inn kaloriforbrenningsmåleren, og har gått/jogget av meg mellom 250 og 320 kalorier disse 8 gangene.

Etter tredemølle har jeg tatt endel apparater. Ikke de samme hver gang, men noen like (arm og mage) og noen ulike (ben og rygg). Har også tatt endel styrkeøvelser på gulvet med f.eks. pilatesball og frivekter.

Har stort sett avsluttet med ca 100 kalorier på tredemølle tilslutt.

Har i tillegg gått på ski med ungene, vasket hus og gått et par turer med venninner. Ingen av disse aktivitetene har økt pulsen nevneverdig, men dog.

I tillegg har jeg tatt meg sammen på matfronten. Spiser frokost - 1 brødskive hjemmebakt grovbrød - hver dag. Lunsj ca kl 12, middag ca kl 16 og kveldsmat ca kl 20.30. Lunsj er enten 2 brødskiver eller en salat/omelett, middag er helt ordinær husmannskost (brun saus noen ganger, ellers mye grønnsaker og litt fisk) og kveldsmat er 2 knekkebrød med hvitost og en appelsin.

Mellom måltidene spiser jeg frukt eller grønnsaker.

Jeg har også spist noen få kaker, men bare ett stykke bløtkake og ett stykke sjokoladekake på en bursdag. Godteri i begrenset mengde en lørdag. Lettbrus, ingen alkohol.

I dag gikk jeg på vekta igjen, og den står på nøyaktig det samme som tirsdag forrige uke. Helt forbanna nøyaktig det samme!

Så hva gjør jeg feil, da? Har alltid hatt lett for å gå både opp og ned i vekt, så dette er en ny opplevelse for meg.

Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En grunn til at du muligens står stille til tross for endringene dine, er at du har begynt å trene ganske mye. Veldig mange vil oppleve da at vekten ikke går ned til å begynne med p.g.a. musklene holder litt mer væske i begynnelsen. Forsett og stå på som kommer nok vektnedgangen etterhvert.

Merker det på meg selv også, at når jeg trener hardere holder kroppen mer væske og vektnedgangen stopper opp. Etterhvert som kroppen blir vandt med det økte aktivitetsnivået begynner den å slippe væsken og vekten går ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

En grunn til at du muligens står stille til tross for endringene dine, er at du har begynt å trene ganske mye. Veldig mange vil oppleve da at vekten ikke går ned til å begynne med p.g.a. musklene holder litt mer væske i begynnelsen. Forsett og stå på som kommer nok vektnedgangen etterhvert.

Merker det på meg selv også, at når jeg trener hardere holder kroppen mer væske og vektnedgangen stopper opp. Etterhvert som kroppen blir vandt med det økte aktivitetsnivået begynner den å slippe væsken og vekten går ned igjen.

OK, det høres ikke helt ulogisk ut, jeg har bare ikke opplevd dette før.

Da fortsetter jeg i samme duren, jeg, og håper på litt resultater snart. Merker i alle fall at jeg blir i mye bedre humør og får mer energi, så noe positivt kommer det uansett ut av dette.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at du gjør så mye feil jeg - men husk at det tar litt tid og få ting i gang etter lang tid med et stillesittende liv. Når det derimot begynner og skje noe - vil du merke at det virkelig skjer :)

Du kan jo sette opp farten litt på disse gåturene - slik at dere går dere varme :) Drikk mye vann og dropp lettbrusen hvis du klarer det.

Og ikke minst hver forsiktig så du ikke overbelaster deg med trening etter et rolig liv over tid. Kroppen trenger tid til og venne seg til trening igjen og det er trist og ende opp med belastningsskader som hindrer deg i videre trening. Husk at endringene du gjør både i form av trening og kosthold må opprettholdes hvis du ønsker varig vektnedgang. Lykke til videre og du har vært superflink, selv om det ennå ikke synes på vekten :) Dette har kroppen din godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt fort på tastaturet her ser jeg - vær og ikke hver, fy for en stygg skrivefeil hehe. Og kroppen din har selvsagt godt AV :) Og tipper det hjelper på humøret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Kan ikke se at du gjør så mye feil jeg - men husk at det tar litt tid og få ting i gang etter lang tid med et stillesittende liv. Når det derimot begynner og skje noe - vil du merke at det virkelig skjer :)

Du kan jo sette opp farten litt på disse gåturene - slik at dere går dere varme :) Drikk mye vann og dropp lettbrusen hvis du klarer det.

Og ikke minst hver forsiktig så du ikke overbelaster deg med trening etter et rolig liv over tid. Kroppen trenger tid til og venne seg til trening igjen og det er trist og ende opp med belastningsskader som hindrer deg i videre trening. Husk at endringene du gjør både i form av trening og kosthold må opprettholdes hvis du ønsker varig vektnedgang. Lykke til videre og du har vært superflink, selv om det ennå ikke synes på vekten :) Dette har kroppen din godt :)

Ja, det er en livsstilsendring som må til, dvs., jeg må tilbake til min gamle livsstil... Og det kan jo synes noe vanskelig, ref hidis artikkel-link.

Gåturene med venninner styrer jeg lite tempoet i, de drar gjerne på vogn eller småbarn som er toneangivende. Gleder meg stort til isen blir borte rundt omkring på skogsstiene her, slik det er nå fungerer det ikke engang med brodder.

Å ta det litt kuli i forhold til skader og slik kan jeg ALT om, har vært aktiv i idrett i yngre dager og gikk på et par smeller da... Så jeg håper jeg klarer å unngå det nå også.

Tusen takk for motiverende peptalk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

FAEN! (Men tusen takk for linken, den var opplysende.)

Sliter med det samme selv. Går ikke ned et gram til tross for iherdige gåturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Sliter med det samme selv. Går ikke ned et gram til tross for iherdige gåturer...

Jeg lurer litt på om jeg kanskje spiser litt feil også, sånn i forhold til hvor jeg er i livet nå. Må visst åpne Fedons bok igjen, og lese litt mer.

Det er veldig irriterende å ikke se noen fysiske resultater, selv om humøret er mye bedre og energien har steget.

Nå er det appelsintid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg lurer litt på om jeg kanskje spiser litt feil også, sånn i forhold til hvor jeg er i livet nå. Må visst åpne Fedons bok igjen, og lese litt mer.

Det er veldig irriterende å ikke se noen fysiske resultater, selv om humøret er mye bedre og energien har steget.

Nå er det appelsintid!

Humøret mitt er glimrende og jeg blir ikke lenger andpusten i bakkene, men hvert gram sitter som limt. Noe må selvfølgelig ha gått over til muskler, men hva med resten?

Fedon-dietten, blir fort for dyr her i huset;(

Kan ikke de forbaskade ekspertene snart bli enige, heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Nå er det appelsintid!

Eller melde deg på et nett-kurs hvor du oppgir eksakt hvor mye du spiser? Da beregnes kalori-inntak hele tiden- og det er lett å oppdage om man spiser feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Humøret mitt er glimrende og jeg blir ikke lenger andpusten i bakkene, men hvert gram sitter som limt. Noe må selvfølgelig ha gått over til muskler, men hva med resten?

Kalori-inntak må være lavere enn kalori-forbruk for å gå ned.

Dvs man må spise mindre energi enn man forbruker. Jeg hadde stor nytte av å forsøke vektklubben til VG.

Ble godt bevisstgjort og fikk meg noen overraskelser, til tross for at jeg på forhånd mente jeg spiste magert ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Dvs man må spise mindre energi enn man forbruker. Jeg hadde stor nytte av å forsøke vektklubben til VG.

Ble godt bevisstgjort og fikk meg noen overraskelser, til tross for at jeg på forhånd mente jeg spiste magert ...

De "lærde" er jo ikke enige om det heller ;(

Jeg spiser ikke søtt, hverken i form av sjokolade, desserter eller kaker og har minsket forbruket av cola til det halve + at jeg er begynt å gå tre til fem ganger i uken... Jeg spiser kjempesunt ellers, men ikke regelmessig, og skipper frokosten glatt.

Jeg drakk dobbelt så mye cola _før_ jeg begynte å gå...;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en livsstilsendring som må til, dvs., jeg må tilbake til min gamle livsstil... Og det kan jo synes noe vanskelig, ref hidis artikkel-link.

Gåturene med venninner styrer jeg lite tempoet i, de drar gjerne på vogn eller småbarn som er toneangivende. Gleder meg stort til isen blir borte rundt omkring på skogsstiene her, slik det er nå fungerer det ikke engang med brodder.

Å ta det litt kuli i forhold til skader og slik kan jeg ALT om, har vært aktiv i idrett i yngre dager og gikk på et par smeller da... Så jeg håper jeg klarer å unngå det nå også.

Tusen takk for motiverende peptalk! :-)

Bare hyggelig :) Ja, det er en varig endring som må til :) Men den linken var jo direkte demotiverende.

Min oppfatning er at all trening/aktivitet er sunt, og for meg har det virkelig godt i rykk og napp siden jeg startet for et år siden. Allikevel har jeg gått ned 15 kilo - rett og slett ved og spise oftere, droppe cola og trening kun ved rask gange. Da min kropp pga av sykdom ikke tåler det helt store akkurat nå. I tillegg har jeg en stoffskiftesykdom (lavt), dvs lav forbrenning - allikevel har vektnedgangen kommet.

Så ikke gi opp motet. Jeg har blitt avhengig av mine gåturer og det har sammen med det andre ført til vektnedgang, en sterkere kropp, bedre kondis og ett "lettere" liv. På dårlige dager, hvor jeg ikke får gått, begrenser jeg kaloriinntaket. Like mange måltider, men mindre mat til hvert måltid. Jeg har ikke smakt en slurk cola på ett år.

Jeg er sikker på at du kommer til og gå ned. Du har vel sett programmer med ekstremt overvektige som starter med kun den enkleste form for trening, fordi kroppen ikke kan tåle store belastninger? De raser ned i vekt ved og tilrettelegge måltider i forhold til aktivitet og moderat trening. Men de kan selvsagt ikke sette seg ned og proppe i seg mat igjen - da går man opp i vekt igjen.

Man trenger ingen Fedon-diett for og gå ned i vekt. Spis vanlig mat (hyppige måltider), unngå for mye søtt, spis mye grønnsaker/frukt, drikk mye vann og vær i aktivitet (aktivitet er så mangt. Altså det er mye mellom passiv på sofaen og hard trening) og du vil gå ned i vekt. I noen tilfeller tar det bare litt lengre tid. Og den tiden er faktisk viktig - og skynde seg slank ødelegger bare forbrenningen vår (Jamfør jojoslanking)

Jeg gikk ikke ned et gram de første 4 ukene, men så begynte det og skje noe. Og da forsvant en halvkilo i uka - nå har jeg ligget stabilt der i i drøye 2 mnd. Fortsatt går jeg bare turer og spiser vanlig mat (hyppig).

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Blir ingen Fedon-diett på meg heller, men jeg innser at mannen har noen poenger i forhold til hvordan man setter sammen måltider. Og selve logikken i hvordan man går ned forstår jeg godt, man må forbrenne mer enn man inntar. Enkelt - og vanskelig... Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Eller melde deg på et nett-kurs hvor du oppgir eksakt hvor mye du spiser? Da beregnes kalori-inntak hele tiden- og det er lett å oppdage om man spiser feil.

Ja, har vurdert vektklubben til VG og slikt, men det koster endel penger som jeg ikke synes jeg kan prioritere nå. Har medlemsskap hos en helsestudiokjede, og det koster jo nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hm... Interessant!

Jeg får holde ut med mitt opplegg litt til, men skjer det ikke noe i løpet av en måned eller to må jeg revurdere. Når det blir bart ute er ikke helsestudio så interessant lenger, så da kan jo noe kapital frigjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

De "lærde" er jo ikke enige om det heller ;(

Jeg spiser ikke søtt, hverken i form av sjokolade, desserter eller kaker og har minsket forbruket av cola til det halve + at jeg er begynt å gå tre til fem ganger i uken... Jeg spiser kjempesunt ellers, men ikke regelmessig, og skipper frokosten glatt.

Jeg drakk dobbelt så mye cola _før_ jeg begynte å gå...;(

Kanskje du spiser litt lite? Slik at kroppen går på sparebluss? Jeg sliter også veldig med å få til frokost, er slettes ikke sulten og kroppen "protesterer" på å måtte spise tidlig, men jeg har da fått ned noe.

Også holder jeg meg unna ost i smeltet tilstand, etter hard anbefaling fra en Grete Rohde-inspirert venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Bare hyggelig :) Ja, det er en varig endring som må til :) Men den linken var jo direkte demotiverende.

Min oppfatning er at all trening/aktivitet er sunt, og for meg har det virkelig godt i rykk og napp siden jeg startet for et år siden. Allikevel har jeg gått ned 15 kilo - rett og slett ved og spise oftere, droppe cola og trening kun ved rask gange. Da min kropp pga av sykdom ikke tåler det helt store akkurat nå. I tillegg har jeg en stoffskiftesykdom (lavt), dvs lav forbrenning - allikevel har vektnedgangen kommet.

Så ikke gi opp motet. Jeg har blitt avhengig av mine gåturer og det har sammen med det andre ført til vektnedgang, en sterkere kropp, bedre kondis og ett "lettere" liv. På dårlige dager, hvor jeg ikke får gått, begrenser jeg kaloriinntaket. Like mange måltider, men mindre mat til hvert måltid. Jeg har ikke smakt en slurk cola på ett år.

Jeg er sikker på at du kommer til og gå ned. Du har vel sett programmer med ekstremt overvektige som starter med kun den enkleste form for trening, fordi kroppen ikke kan tåle store belastninger? De raser ned i vekt ved og tilrettelegge måltider i forhold til aktivitet og moderat trening. Men de kan selvsagt ikke sette seg ned og proppe i seg mat igjen - da går man opp i vekt igjen.

Man trenger ingen Fedon-diett for og gå ned i vekt. Spis vanlig mat (hyppige måltider), unngå for mye søtt, spis mye grønnsaker/frukt, drikk mye vann og vær i aktivitet (aktivitet er så mangt. Altså det er mye mellom passiv på sofaen og hard trening) og du vil gå ned i vekt. I noen tilfeller tar det bare litt lengre tid. Og den tiden er faktisk viktig - og skynde seg slank ødelegger bare forbrenningen vår (Jamfør jojoslanking)

Jeg gikk ikke ned et gram de første 4 ukene, men så begynte det og skje noe. Og da forsvant en halvkilo i uka - nå har jeg ligget stabilt der i i drøye 2 mnd. Fortsatt går jeg bare turer og spiser vanlig mat (hyppig).

Lykke til videre :)

Jeg lar meg lett trøste, og tar sjansen på å holde ut med mitt opplegg enda en stund før jeg eventuelt gjør noen endringer. :-)

Jeg _tror_ jeg er bevisst disse små fellene i det daglige, men jeg burde kanskje ført spisedagbok en periode for å se om jeg har rett. Kanskje jeg er litt ubevisst enda. Fedon er ingen Gud for meg, men jeg er overbevist om at han har noen gode tanker om dette med å sette sammen måltider. Har ingen intensjoner om å følge en Fedon-diett, men tips er verdt å plukke med seg.

Noen mager liten pingle blir jeg aldri, og det er heller ikke målet. Antall kilo er ikke avgjørende for god helse og et godt liv, jeg tror nok man kan være vel så sunn om man ikke har utstikkende hofter. Det handler om å finne en balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...