Pumaa Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hei, Er 30 år og drikker ikke noe særlig på hverdager lenger, men jeg begynner alikevel å lure på om jeg har et problem med alkohol. Jeg har særdeles vanskelig for å sove på hverdager, og på fredagene rett etter jobb kjøper jeg som regel 12 halvlitere. De 6 første pleier å være drukket opp innen 1 time, de neste 6 utover kvelden før jeg går til sengs tidlig. Jeg blir alltid særdeles dårlig dagen etter så jeg må alltid reparere og pleier å reparere med 12 halvlitere igjen fra morningen av. Tiltross for at jeg sitter hjemme alene og drikker har jeg alltid vanvittig angst dagen derpå. Hender av og til jeg ryker på hverdager også, og har drukket før jobb et par ganger men er mange år siden nå. Siden jeg i teorien klarer å holde meg til bare å drikke i helger, så kan det kanskje ikke være så alvorlig? Men blir litt skremt at uansett hvor mye jeg bestemmer meg for å ikke drikke igjen skjer det helg på helg på helg på helg. Noen som har noe tips? Vil du definere meg som en alkoholiker? 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hvis du ikke klarer å la være å kjøpe de ølene og drikke dem så har du et alkoholproblem ja. Søk hjelp før det utarter seg! 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Er ikke helt sikker på om dette innlegget er seriøst ment?? 6 halvlitre på en time?? Hvis det virkelig er seriøst ment, så dropp å kjøpe inn alkohol en helg, går det helt fint? Jeg vil uansett mene at JA, du har et alkoholproblem! 0 Siter
Pumaa Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Hvis du ikke klarer å la være å kjøpe de ølene og drikke dem så har du et alkoholproblem ja. Søk hjelp før det utarter seg! Hei, Ja, det er seriøst ment. De 2 første halvliterene går på under 1 minutt, de 2 neste bruker jeg som regel 20 minutter på og de neste 2 kanskje 35 min på. Derav 6 på en halvtime. Jeg mener selv jeg har kontroll og kan slutte, og har før gått i over 2 uker uten å drikke - men har litt problemer med å slutte når jeg først starter. Jeg fatter ikke hvorfor jeg holder på med dette her, fordi jeg vet selv hvor selvødleggende det er. På hverdager kan jeg trene 4-6 ganger i uken og spiser kjempesunt - så går jeg på kjempesmell. Jeg begynner å lure på om jeg trener for å kompensere for at jeg ikke drikker på hverdager. Kan også nevne at for 3-4 år siden drakk jeg daglig 6-7 halvlitere om dagen i 2 år før jeg sluttet brått og var alkoholfri i nesten 1 år. Dette klarte jeg uten noe hjelp. Det jeg egentlig lurer på er hvor mye det skal til for at man har et problem. Jeg sitter å reparerer akkurat nå og har bestemt meg at jeg skal skjerpe meg fra og med i morgen .. 0 Siter
mrxx Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg mener at du har et problem. Dette er svært mye, du har noen sterke tegn på at du har et problem. Du reparer og du klarer ikke å styre deg når du først har kommet i gang. Du bør nok snarest skjerpe deg, så får du se da om du klarer det, klarer du det ikke så er det i alle fall et faresignal. Hadde jeg drukket 12 halvlitere så hadde jeg vært full til påske:-) 0 Siter
flowy Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hei, Ja, det er seriøst ment. De 2 første halvliterene går på under 1 minutt, de 2 neste bruker jeg som regel 20 minutter på og de neste 2 kanskje 35 min på. Derav 6 på en halvtime. Jeg mener selv jeg har kontroll og kan slutte, og har før gått i over 2 uker uten å drikke - men har litt problemer med å slutte når jeg først starter. Jeg fatter ikke hvorfor jeg holder på med dette her, fordi jeg vet selv hvor selvødleggende det er. På hverdager kan jeg trene 4-6 ganger i uken og spiser kjempesunt - så går jeg på kjempesmell. Jeg begynner å lure på om jeg trener for å kompensere for at jeg ikke drikker på hverdager. Kan også nevne at for 3-4 år siden drakk jeg daglig 6-7 halvlitere om dagen i 2 år før jeg sluttet brått og var alkoholfri i nesten 1 år. Dette klarte jeg uten noe hjelp. Det jeg egentlig lurer på er hvor mye det skal til for at man har et problem. Jeg sitter å reparerer akkurat nå og har bestemt meg at jeg skal skjerpe meg fra og med i morgen .. Jeg tror ikke det hjelper så mye hvorvidt vi sier at du ikke har et problem eller har et problem. Det er akkurat som om du håper på at vi skal si at du ikke har et problem og at det dermed blir legitimt for deg å fortsette i samme spor. Du bør heller spørre deg selv om dette er et problem for deg. Du sier selv at det skaper angst og det er jo et problem i seg selv. Det virker også som om du tenker mye på dette og det er tydelig at du ikke er fornøyd med drikkingen din selv. Hvis ikke hadde du vel ikke skrevet inn her? ;-) Ta tak i dette! 0 Siter
Gjest trolline Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hei, Ja, det er seriøst ment. De 2 første halvliterene går på under 1 minutt, de 2 neste bruker jeg som regel 20 minutter på og de neste 2 kanskje 35 min på. Derav 6 på en halvtime. Jeg mener selv jeg har kontroll og kan slutte, og har før gått i over 2 uker uten å drikke - men har litt problemer med å slutte når jeg først starter. Jeg fatter ikke hvorfor jeg holder på med dette her, fordi jeg vet selv hvor selvødleggende det er. På hverdager kan jeg trene 4-6 ganger i uken og spiser kjempesunt - så går jeg på kjempesmell. Jeg begynner å lure på om jeg trener for å kompensere for at jeg ikke drikker på hverdager. Kan også nevne at for 3-4 år siden drakk jeg daglig 6-7 halvlitere om dagen i 2 år før jeg sluttet brått og var alkoholfri i nesten 1 år. Dette klarte jeg uten noe hjelp. Det jeg egentlig lurer på er hvor mye det skal til for at man har et problem. Jeg sitter å reparerer akkurat nå og har bestemt meg at jeg skal skjerpe meg fra og med i morgen .. Noen er Helgdrikker og klarer seg fint uten Alkohol i uken( uansett drikker du alt for mye) MEN når du også begynner på vanlig ukedag,begynner du å få ett alvorlig problem!Jeg har kontroll..klarer fint å slutte..det er det vanlige utsagn,fra en som drikker mye! Ring til AA og få all den informasjon du trenger...fortere enn svint! 0 Siter
Gjest axxo Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Ja, du har et problem. Hvorfor drikker du? Hva er det du vil døyve? Prøv å fyll helgene dine med noe annet enn alkohol, noe som gir mening. Kan all treningen være et uttrykk for ønsket om vellykkethet, mens drikkingen i helgene viser at du egentlig ikke har det så bra? 0 Siter
bustebeisa Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Du har nok et poblem ja. Det finnes mange forskjellige typer alkoholikere. For eksempel de som drikker så og si daglig, helgedrankere eller periodedrankere. Et av kjennetegnene er nettopp det at de ikke klarer stoppe når de først har begynt. Ta kontakt med fastlege, AA eller andre som kan ære til støtte. Tror nok en prat med fagåpersoner kan være til hjelp for deg. Kanskje du da finner grunnen til at "Jeppe" drikker. 0 Siter
fresja Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg kan ikke si hverken ja eller nei til om du er alkoholiker, men du har nok et problem. Prøv å la vøre å kjøpe øl en helg, for å se om du "overlever". En god venn sa en gang om en kamerat: Han drikker når han er alene, da er han kommet langt. Det var vel mer eller mindre alkoholen som gjorde at denne kameraten en dag ble funnet død i sin leilighet... 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Definere deg som som alkoholiker. Ja, det vil jeg uten tvil. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Du har et alkoholproblem, i hvert fall. Når alkohol er så viktig for deg, og samtidig gir det såpass med problemer, bør du prøve å få hjelp til å endre mønsteret. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg kan ikke si hverken ja eller nei til om du er alkoholiker, men du har nok et problem. Prøv å la vøre å kjøpe øl en helg, for å se om du "overlever". En god venn sa en gang om en kamerat: Han drikker når han er alene, da er han kommet langt. Det var vel mer eller mindre alkoholen som gjorde at denne kameraten en dag ble funnet død i sin leilighet... ''En god venn sa en gang om en kamerat: Han drikker når han er alene, da er han kommet langt.'' Jeg synes det er litt feil å si at det å nyte alkohol alene er et problem i seg selv - det er vel hvordan man drikker (alene) og hvorfor man drikker (alene) som er avgjørende. Tanken om at det er så skrekkelig å drikke alene har for eksempel gjort at min aleneboende, godt voksne venninne brukte mange år på å tillate seg selv å nyte et glass rødvin til middagen en fredagskveld. Men det er selvsagt ikke noe problem å gjøre det. Hvis man derimot gjemmer seg bort eller tar seg en real fyllefest for seg selv, er det selvsagt noe annet. 0 Siter
Pumaa Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Hei, Takk for alle svar jeg har fått her. Det har blitt spekulert i grunnen for at jeg postet her, og ja det var egentlig bare for å få en bekreftelse på det jeg egentlig trodde, nemlig at jeg har et problem. Jeg er innstilt på at dette er sist gang på lang tid jeg skal drikke (som sagt tidligere reparerer jeg i dag). Tiltross for at jeg er på den 11 halvlitern nå, så har jeg jo bare 1 igjen, og jeg håper det blir den siste på lenge. Grunnen til at jeg må reparere er at jeg blir så dårlig/får så mye angst dag no 1 på fylla, dag no 2 drikker jeg egentlig for å sovne og få vekk nervene, dermed blir morgendagen helt OK. Det jeg er litt usikker på er om jeg har "Nok" problemer til å oppsøke AA, eller om jeg bare skal prøve å ta meg selv i nakken igjen. Noen som har erfaring med AA ? Takk for alle tilbakemeldinger 0 Siter
Tralla Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 ''En god venn sa en gang om en kamerat: Han drikker når han er alene, da er han kommet langt.'' Jeg synes det er litt feil å si at det å nyte alkohol alene er et problem i seg selv - det er vel hvordan man drikker (alene) og hvorfor man drikker (alene) som er avgjørende. Tanken om at det er så skrekkelig å drikke alene har for eksempel gjort at min aleneboende, godt voksne venninne brukte mange år på å tillate seg selv å nyte et glass rødvin til middagen en fredagskveld. Men det er selvsagt ikke noe problem å gjøre det. Hvis man derimot gjemmer seg bort eller tar seg en real fyllefest for seg selv, er det selvsagt noe annet. Enig med deg. Kommer an på hvordan man drikker alene. Etter flere år alene, var det først det siste året jeg kunne sette meg ned å nyte et glass vin eller øl alene, uten å føle at jeg gjorde noe "galt". Men drikker man som trådstarter 6 halvlitere på en kveld, alene(eller var det tom 12?) så synes jeg man begynner å få et problem. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hei, Takk for alle svar jeg har fått her. Det har blitt spekulert i grunnen for at jeg postet her, og ja det var egentlig bare for å få en bekreftelse på det jeg egentlig trodde, nemlig at jeg har et problem. Jeg er innstilt på at dette er sist gang på lang tid jeg skal drikke (som sagt tidligere reparerer jeg i dag). Tiltross for at jeg er på den 11 halvlitern nå, så har jeg jo bare 1 igjen, og jeg håper det blir den siste på lenge. Grunnen til at jeg må reparere er at jeg blir så dårlig/får så mye angst dag no 1 på fylla, dag no 2 drikker jeg egentlig for å sovne og få vekk nervene, dermed blir morgendagen helt OK. Det jeg er litt usikker på er om jeg har "Nok" problemer til å oppsøke AA, eller om jeg bare skal prøve å ta meg selv i nakken igjen. Noen som har erfaring med AA ? Takk for alle tilbakemeldinger Tror at ingen problemer er "for små" når det gjelder AA. Du er nok ikke alkoholliker, men du har definitivt et problem, når det må repareres og nervene blir dårlige....;( Om du holdt deg til halvparten på fredagskvelden for å slappe av og nyte ølen og kvelden, ville det neppe vært et problem. Men du drikker 12 LITER øl på to dager, og det er enormt mye, både for sinn og helse. Dessuten, trening er sunnere for deg enn alkohol Ønsker deg masse lykke til! 0 Siter
fresja Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 ''En god venn sa en gang om en kamerat: Han drikker når han er alene, da er han kommet langt.'' Jeg synes det er litt feil å si at det å nyte alkohol alene er et problem i seg selv - det er vel hvordan man drikker (alene) og hvorfor man drikker (alene) som er avgjørende. Tanken om at det er så skrekkelig å drikke alene har for eksempel gjort at min aleneboende, godt voksne venninne brukte mange år på å tillate seg selv å nyte et glass rødvin til middagen en fredagskveld. Men det er selvsagt ikke noe problem å gjøre det. Hvis man derimot gjemmer seg bort eller tar seg en real fyllefest for seg selv, er det selvsagt noe annet. Det er jo en viss forskjell på å nyte et glas vin til maten alene en sjelden gang, og å drikke alene mesteparten av hver enes helg. 0 Siter
Colette Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg synes dere er veldig strenge og moralistiske her nå :-) Han er sannsynligvis ikke alkoholiker, for det har mye verre konsekvenser enn som så. Ifg. min ordbok, så er alkoholisme definert som: "Kronisk misbruk av alkohol, og en sykdomstilstand som følger av dette". La gå..han er glad i ruse seg på alkohol, og bruker det kanskje for å slappe av, og kan kanskje derfor karakteriseres som "alkoholmisbruker". Men det er jo mange som bruker piller i det daglige også, uten at de dermed blir karakterisert som "narkomane". Merkelapper_er_og_blir_en_uting :-( 0 Siter
Sofline Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hva som skal til for å defineres som alkoholiker vet jeg ikke, men jeg vil absolutt si at du har et alkoholproblem hvis du ikke klarer å la være med å drikke, selv om det bare er i helgene. 0 Siter
Sofline Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg synes dere er veldig strenge og moralistiske her nå :-) Han er sannsynligvis ikke alkoholiker, for det har mye verre konsekvenser enn som så. Ifg. min ordbok, så er alkoholisme definert som: "Kronisk misbruk av alkohol, og en sykdomstilstand som følger av dette". La gå..han er glad i ruse seg på alkohol, og bruker det kanskje for å slappe av, og kan kanskje derfor karakteriseres som "alkoholmisbruker". Men det er jo mange som bruker piller i det daglige også, uten at de dermed blir karakterisert som "narkomane". Merkelapper_er_og_blir_en_uting :-( Man begynner ikke å drikke daglig og altfor mye over natten. Det er noe som kommer gradvist. Dessuten vil jeg påstå at ordboka neppe er særlig god som medisinsk oppslagsverk. Og spiller det egentlig noen rolle hva som defineres som alkoholisme og hva som "bare" er å drikke litt for mye? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.