Gå til innhold

Har jeg et alkoholproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man begynner ikke å drikke daglig og altfor mye over natten. Det er noe som kommer gradvist. Dessuten vil jeg påstå at ordboka neppe er særlig god som medisinsk oppslagsverk. Og spiller det egentlig noen rolle hva som defineres som alkoholisme og hva som "bare" er å drikke litt for mye?

Ja, nyanser er alltid viktig, synes jeg. Det er ikke noe allright å få en alvorlig diagnose, som f.eks. alkoholiker, uten grunn. Så lenge han fungerer i hverdagen med sitt drikkemønster i helgene, og det ikke går utover andre enn han selv...så ser ikke jeg på det som et alvorlig problem.

Det ligger til menneskets natur å ville ruse seg, og slik har det alltid vært. Det er først i våre dager at alt skal ha en "diagnose", og jeg synes det er svært betenkelig :-(

Skrevet

Du spør både om du har et alkoholproblem og om du er en alkoholiker, og til det første vil jeg svare et ubetinget ja. Det andre spørsmålet ditt kan du vel svare best på selv.

Du sier selv at du reparerer, gjerne om morgenen, og dette regnes ofte som et kjennetegn på at man ikke har kontroll. Men hvordan er det ellers? Klarer du å stoppe når du har begynt å drikke foreksempel? Kunne du stoppet etter de første to pilsene? Har du blackouts? Har alkoholkonsumet ditt påvirket forholdet til omgivelsene dine? Føler du at livskvaliteten din er endret? Er humøret ditt stabilt?

Om du kan svare ja på flere av disse spørsmålene kan det bety at du er i ferd med å utvikle alkoholisme. Uansett syns jeg at du skal ta kontakt med fastlegen din og fortelle om problemet ditt. Lykke til! :)

Skrevet

Vet ikke om du er alkoholiker, men et alkoholproblem har du vel siden du heller i deg såpass store mengder alene og får angst dagen etter. På tide å ta seg selv i nakken nå, kanskje?:)

Skrevet

Du har innsett at det er et problem ser jeg (siden du skriver om dette her). Det som kanskje kan være lurt, er å endre vaner på fredagene. Istedenfor å dra på butikken å handle øl, dra på beøk til noen? Du trenger å menge deg med folk (som ikke drikker) slik at du får et annet fokus. Evt kan du vel ringe anonyme alkoholikere selv om du kanskje ikke har blitt det riktig enda. Kanskje du får et godt tips i riktig retning. Du vil da virkelig ikke drikke bort helgene?

Skrevet

Så lenge du (stort sett) bare drikker i helgene og oppfører deg skikkelig så tror eg ikkje du har noe alkoholproblem.

12 halvlitere er ikkje så mye.

Skrevet

Ja, nyanser er alltid viktig, synes jeg. Det er ikke noe allright å få en alvorlig diagnose, som f.eks. alkoholiker, uten grunn. Så lenge han fungerer i hverdagen med sitt drikkemønster i helgene, og det ikke går utover andre enn han selv...så ser ikke jeg på det som et alvorlig problem.

Det ligger til menneskets natur å ville ruse seg, og slik har det alltid vært. Det er først i våre dager at alt skal ha en "diagnose", og jeg synes det er svært betenkelig :-(

Poenget mitt er at alt starter et sted. Nå kan h*n ikke la være med å ruse seg i helga, senere utvider det seg kanskje til en kveld i uka osv. Jeg er overbevist om at det er lettere å gjøre noe nå som problemet er lite. At det ikke går utover andre enn vedkommende selv betyr ikke at h*n ikke har et problem.

Skrevet

Så lenge du (stort sett) bare drikker i helgene og oppfører deg skikkelig så tror eg ikkje du har noe alkoholproblem.

12 halvlitere er ikkje så mye.

Jøss, mener du virkelig det? Vedkommende drikker 12 øl på kvelden, får angst dagen derpå og reparerer med 12 nye fra morgenen av, og selv om vedkommende prøver igjen og igjen å la være, er det ikke mulig å la være å drikke på fredag?

Hm. Ikke et uproblematisk forhold til alkohol det der spør du meg.

Skrevet

Man begynner ikke å drikke daglig og altfor mye over natten. Det er noe som kommer gradvist. Dessuten vil jeg påstå at ordboka neppe er særlig god som medisinsk oppslagsverk. Og spiller det egentlig noen rolle hva som defineres som alkoholisme og hva som "bare" er å drikke litt for mye?

La gå...jeg skal være med på at alkohol ikke er noen helsekost, og at det er best at de folk flest begrenser sitt inntak av dette stoffet. Ingen tvil om det.

Men jeg etterlyser en mer nøktern debatt om alle de andre stoffene som det er allright å "hive innpå av". Og da snakker jeg om alle medisinene som blir skrevet ut på resept. Jeg reagerer på at noe blir framstilt som "helsebringende" mens andre "stoffer"ikke blir det.

Og derav mine noe krasse svar i denne diskusjonen. Beklager. Men jeg tror ikke at videre diskusjon om dette temaet har så mye for seg, for mitt vedkommende.

Takk for diskusjonen, og god natt:-)

Skrevet

Jøss, mener du virkelig det? Vedkommende drikker 12 øl på kvelden, får angst dagen derpå og reparerer med 12 nye fra morgenen av, og selv om vedkommende prøver igjen og igjen å la være, er det ikke mulig å la være å drikke på fredag?

Enig. Jeg mener å huske at definisjonen på misbruk/problem er når man ikke klarer å la være selv om man vil.

Skrevet

Enig. Jeg mener å huske at definisjonen på misbruk/problem er når man ikke klarer å la være selv om man vil.

Ja, og det er skummelt å bagatellisere problemet overfor den som har problemet - det er jo det h*n er ekspert på selv. Sånn sett reagerer jeg på at trådstarter sier ''Siden jeg i teorien klarer å holde meg til bare å drikke i helger, så kan det kanskje ikke være så alvorlig?''

I teorien liksom.

Skrevet

Ja, og det er skummelt å bagatellisere problemet overfor den som har problemet - det er jo det h*n er ekspert på selv. Sånn sett reagerer jeg på at trådstarter sier ''Siden jeg i teorien klarer å holde meg til bare å drikke i helger, så kan det kanskje ikke være så alvorlig?''

I teorien liksom.

Absolutt enig med deg! Så lenge man ikke klarer å stoppe helt selv om man vil, har man et problem.

Skrevet

Det er jo en viss forskjell på å nyte et glas vin til maten alene en sjelden gang, og å drikke alene mesteparten av hver enes helg.

Nettopp hva jeg skrev. Men når folk prater om at "når man drikker alene, er bunnen nådd" og sånt, blir det litt for mye av en generalisering.

Skrevet

Da er jeg isåfall avhengig av sjokolade...;) Men det fører heldigvis ikke til så store helseproblemer som alkohol...;)

Skrevet

Så vidt jeg kan se, er det ikke mange som har diagnostisert trådstarter som alkolholiker, men de fleste har antatt at vedkommende har et problematisk forhold til alkohol.

Skrevet

Så vidt jeg kan se, er det ikke mange som har diagnostisert trådstarter som alkolholiker, men de fleste har antatt at vedkommende har et problematisk forhold til alkohol.

Det har du vel egentllig rett i, når jeg leser gjennom svarene :-)

Jeg kortsluttet vel bare litt ut i fra tildligere svar på dol om lignende spørsmål:-)

Skrevet

''Jøss, mener du virkelig det?''

Nei, det gjør eg ikkje. :)

Skrevet

Da er jeg isåfall avhengig av sjokolade...;) Men det fører heldigvis ikke til så store helseproblemer som alkohol...;)

Jeg er også avhengig av sjokolade. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...