Gå til innhold

dere som fyrer med ved

Anbefalte innlegg

Gjest strømsparer
Skrevet

jeg har fått montert ovnsats inni peisen, så nå fyrer jeg ofte med ved, men om kveldene må jeg slå på strømmen for at det skal være varmt om morran når vi står opp. Hvordan gjør dere vedfyrere det, blir jo ikke så mye spart da. Kanskje jeg skulle kjøpe tidsur til ovnen slik at de kan slå seg på et par timer før vi står opp, men er det dumt at huset kjøles ned om natta?

Skrevet

Jeg har et tidsur på ovnen. Veldig greit. Ovnen slås på et par timer før vi står opp. Og så et par timer før vi kommer hjem fra jobb/skole igjen. Så fyrer vi opp når vi er hjemme. Vet ikke hva som er lurest, men bruker ikke så mye strøm på dette viset.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg bruker ikke strøm utenom i huset bortsett fra varmekabler på badet. Bruker bare vedfyring og jeg fyrer selvfølgelig ikke om natten, men huset holder seg godt og lunkent frem til morgenen... Det skal være ganske isende vind og mange kuldegrader før det er kaldt inne her om morgenen...;)

Skrevet

Vi stapper ovnen før vi legger oss, så da holder det seg litt.

Så fyrer vi opp igjen på morraen.Tar ikke lange tiden før det er varmt igjen.

I det gamle huset vårt var det ikke isolert, vinduene var heller ikke tette..Når vi stod opp om morraen var det 10-12 grader i stua..Fysj, det var kaldt hus det..

Skrevet

Hvis det er veldig kaldt, legger vi i godt med ved før leggetid. Peisovnen holder varmen veldig godt, så temperaturen synker ikke til det uholdbare da. Litt kaldere om morgenen, men det gjør ingenting.

Skrevet

Vi har tidsstyring på panelovnene våre. Ovnen på kjøkkenet slår seg på en time før vi står opp og slår seg av når vi drar på jobb/skole. Om natten og på dagtid når ingen er hjemme har vi ikke på noen fyring. Når vi er hjemme og våkne fyrer vi stort sett med ved.

Skrevet

Det er ikke dumt hvis huset kjøles ned om natta. Det er forskjell på å senke nattetemperaturen og å forlate huset i månedsvis i vinterkulda. Å senke temperaturen om natten er både miljøvennlig og godt for lommeboka. Det er heller ingen grunn til å ha på ovnene på dagtid når det allikevel ikke er folk hjemme.

Skrevet

Vi har en liten ovn på 500W som står på med termostat (20 grader kanskje?) på kjøkkenet - det er alt aav oppvarming nede, i tillegg til vedfyring i stua. Stua holder seg god og tålig varm over natta når vi lukker døra mellom stue og gang når vi legger oss.

Vi har varmekabler på de to badene + en penleovn med termostat på ett soverom oppe - ellers ikke noe oppvarming.

Skrevet

Det er ikke dumt hvis huset kjøles ned om natta. Det er forskjell på å senke nattetemperaturen og å forlate huset i månedsvis i vinterkulda. Å senke temperaturen om natten er både miljøvennlig og godt for lommeboka. Det er heller ingen grunn til å ha på ovnene på dagtid når det allikevel ikke er folk hjemme.

Så enig med deg! Jeg fyrer ikke om natten. Om morgenen er hovedetasjen med stue, kjøkken og entre, litt kjølig, men absolutt ikke iskald.

I dag morges hadde vi -11 ute. Jeg hadde ikke fyrt i natt og inne var temperaturen 17 - absolutt til å holde ut med en liten stund :)

Skrevet

Så enig med deg! Jeg fyrer ikke om natten. Om morgenen er hovedetasjen med stue, kjøkken og entre, litt kjølig, men absolutt ikke iskald.

I dag morges hadde vi -11 ute. Jeg hadde ikke fyrt i natt og inne var temperaturen 17 - absolutt til å holde ut med en liten stund :)

17 grader klarer man fint med en ullgenser og et par ullsokker. :-)

Skrevet

Hehe, gjorde det samme her men med 2x 1000w stående på stue/spisestue innstilt på ca 22 grader. Var 10 grader her da vi sto opp :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...