Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det man må konsentrere seg om er bruk av varmtvann og oppvarming, det er her det er mest å hente hvis man skal spare strøm. Der det kan være noe å hente er å senke temperaturen i rom som ikke brukes og bruke nattsenking i alle rom. Ja, det er vel de 2 store strømslukerne. Men jeg er også veldig raus med lamper, og har vel 20-30 av dem. Og jeg kan ikke fordra å komme inn i mørke rom, hvor jeg må slå på lyset. I hvert fall ikke i rom jeg bruker ofte, slik som badet f.eks. Det er noe med å kunne å klare å skille fornuft fra gnienhet :-) For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja, det er vel de 2 store strømslukerne. Men jeg er også veldig raus med lamper, og har vel 20-30 av dem. Og jeg kan ikke fordra å komme inn i mørke rom, hvor jeg må slå på lyset. I hvert fall ikke i rom jeg bruker ofte, slik som badet f.eks. Det er noe med å kunne å klare å skille fornuft fra gnienhet :-) For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om. ''''For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om.'''' Helt enig med deg i det, de må jaggu ha ett kjedelig liv! 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja, det er vel de 2 store strømslukerne. Men jeg er også veldig raus med lamper, og har vel 20-30 av dem. Og jeg kan ikke fordra å komme inn i mørke rom, hvor jeg må slå på lyset. I hvert fall ikke i rom jeg bruker ofte, slik som badet f.eks. Det er noe med å kunne å klare å skille fornuft fra gnienhet :-) For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om. ''Det er noe med å kunne å klare å skille fornuft fra gnienhet :-) For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om.'' Enig, men er det virkelig et stort problem å for eksempel slå av lyset på badet når du ikke bruker det? Norge er stort sett det eneste landet hvor folk ikke slår av lyset så snart de går ut av et rom. I Danmark er man et unikum og skikkelig snål hvis man har lyset på i rom man ikke er i. 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 ''Det er noe med å kunne å klare å skille fornuft fra gnienhet :-) For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om.'' Enig, men er det virkelig et stort problem å for eksempel slå av lyset på badet når du ikke bruker det? Norge er stort sett det eneste landet hvor folk ikke slår av lyset så snart de går ut av et rom. I Danmark er man et unikum og skikkelig snål hvis man har lyset på i rom man ikke er i. Nei, det er ikke noe stort problem. Jeg bare misliker det så intenst. Og på badet så er det tross alt bare snakk om et lysarmatur på 7 w, eller noe slikt. På soverommet fyrer jeg aldri, og har bare lys på når jeg ser etter noe i skapene o.l. Det er slik jeg må ha det for å trives, og det er jo også viktig. Jeg har et familimedlem, med "strømfobi", og som skrur av lyset i alle rom han ikke oppholder seg i. Til og med på kjøkkenet. Og noe slikt som utelys unner han seg aldri. Det synes jeg blir i tristeste laget :-( 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 ''''For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om.'''' Helt enig med deg i det, de må jaggu ha ett kjedelig liv! Ja, det er noe med en gnienhet som kan overgå det meste. Ikke bare kjedelig, men stusselig. Gnient, stusselig og trist :-( Vi bor jo i et land hvor mørket dominerer mye av året, og såpass til oppmuntring synes jeg vi får unne oss :-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja, det er noe med en gnienhet som kan overgå det meste. Ikke bare kjedelig, men stusselig. Gnient, stusselig og trist :-( Vi bor jo i et land hvor mørket dominerer mye av året, og såpass til oppmuntring synes jeg vi får unne oss :-) ''Vi bor jo i et land hvor mørket dominerer mye av året, og såpass til oppmuntring synes jeg vi får unne oss :-)'' Jepp, "mykje lys & mykje varme" er godt for helsa. Ps! Lysrørarmaturene på badet pleier å være 15 eller 18 watt, ikkje 7, bare en liten digresjon. Og om det står på (15 watt) i 8 timer ekstra pr. døgn og strømmen (inkludert nettleien) koster i snitt 60 øre pr. kWh, så medfører det en ekstrakostnad på kroner 26,28.- i året !! 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Nei, det er ikke noe stort problem. Jeg bare misliker det så intenst. Og på badet så er det tross alt bare snakk om et lysarmatur på 7 w, eller noe slikt. På soverommet fyrer jeg aldri, og har bare lys på når jeg ser etter noe i skapene o.l. Det er slik jeg må ha det for å trives, og det er jo også viktig. Jeg har et familimedlem, med "strømfobi", og som skrur av lyset i alle rom han ikke oppholder seg i. Til og med på kjøkkenet. Og noe slikt som utelys unner han seg aldri. Det synes jeg blir i tristeste laget :-( Hvorfor er det trist å spare på strømmen? Og hva er forskjellen på å skru av lyset når man går ut av badet og soverommet? 0 Siter
....AV Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja, det er vel de 2 store strømslukerne. Men jeg er også veldig raus med lamper, og har vel 20-30 av dem. Og jeg kan ikke fordra å komme inn i mørke rom, hvor jeg må slå på lyset. I hvert fall ikke i rom jeg bruker ofte, slik som badet f.eks. Det er noe med å kunne å klare å skille fornuft fra gnienhet :-) For jeg synes det er så trist med mennesker som ikke unner seg noe i hverdagen, og bare tenker sparing, uansett hva det er snakk om. Ingen vil finne på å kalle oss gniene, tror jeg, men strømmen sparer vi på så godt vi kan (innenfor rimelighetens grenser, vi sitter ikke og fryser). Det handler bla. om å ta et samfunnsansvar for å redusere strømforbruket ettersom strøm ikke er overskuddsvare. Hvis du ikke klarer å skru av lys i rom du ikke bruker, håper jeg i hvertfall du bruker lavenergipærer. 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 ''Vi bor jo i et land hvor mørket dominerer mye av året, og såpass til oppmuntring synes jeg vi får unne oss :-)'' Jepp, "mykje lys & mykje varme" er godt for helsa. Ps! Lysrørarmaturene på badet pleier å være 15 eller 18 watt, ikkje 7, bare en liten digresjon. Og om det står på (15 watt) i 8 timer ekstra pr. døgn og strømmen (inkludert nettleien) koster i snitt 60 øre pr. kWh, så medfører det en ekstrakostnad på kroner 26,28.- i året !! Stemmer :-) Jeg har sjekket nå, og det er 15 w. Wow...det var litt av en ekstrautgift :-) Men det er vel ikke det folk tenker på i disse miljøvennlige tider :-) 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Hvorfor er det trist å spare på strømmen? Og hva er forskjellen på å skru av lyset når man går ut av badet og soverommet? Jeg vet ikke. Men det har vel med min psyke på gjøre. At jeg synes det er trist å åpne døra til et mørkt rom. Og det tar jo litt tid før lysramturet slår seg på da :-) Er dette en stor forbrytelse, synes du? Til din trøst kan jeg fortelle at jeg ikke kjører bil, men går til jobben - hver dag :-) Hvis du tenker miljøvern, mener jeg :-) 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ingen vil finne på å kalle oss gniene, tror jeg, men strømmen sparer vi på så godt vi kan (innenfor rimelighetens grenser, vi sitter ikke og fryser). Det handler bla. om å ta et samfunnsansvar for å redusere strømforbruket ettersom strøm ikke er overskuddsvare. Hvis du ikke klarer å skru av lys i rom du ikke bruker, håper jeg i hvertfall du bruker lavenergipærer. Det eneste rommet jeg føler at jeg "ikke bruker hele tiden", er som sagt badet. Alle de andre rommene bruker jeg med jevne mellomrom. Lysrøret på badet tar 15 w, og det må vel kunne karakteriseres som "sparepære"? Tror ikke at man sparer så mye energi ved å skru lyset av og på hele tiden heller :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Jeg vet ikke. Men det har vel med min psyke på gjøre. At jeg synes det er trist å åpne døra til et mørkt rom. Og det tar jo litt tid før lysramturet slår seg på da :-) Er dette en stor forbrytelse, synes du? Til din trøst kan jeg fortelle at jeg ikke kjører bil, men går til jobben - hver dag :-) Hvis du tenker miljøvern, mener jeg :-) Ja, jeg tenker miljøvern. :-) Jeg tenkte forøvrig ikke på at mange har lysstoffrør som bruker evigheter på å slå seg på, og det skjønner jeg jo er irriterende hvis man skal inn på badet i tjue sekunder. Vi trenger ikke vente på at lyset slår seg på etter at vi har slått på bryteren. 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Stemmer :-) Jeg har sjekket nå, og det er 15 w. Wow...det var litt av en ekstrautgift :-) Men det er vel ikke det folk tenker på i disse miljøvennlige tider :-) Hvis du ganger opp det resultatet med antallet husstander i Norge blir det ganske mye. 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja, jeg tenker miljøvern. :-) Jeg tenkte forøvrig ikke på at mange har lysstoffrør som bruker evigheter på å slå seg på, og det skjønner jeg jo er irriterende hvis man skal inn på badet i tjue sekunder. Vi trenger ikke vente på at lyset slår seg på etter at vi har slått på bryteren. Ja, jeg skjønte det :-) For det har jo plutselig blitt mye viktigere enn strømregningen for folk flest, etter å ha ligget dødt i mange år. Du verden...som vi lar oss påvirke av mediene..... Det tar litt tid å få i gang et lys-stoffrør, og hvis jeg skulle ha sett på den prosessen 20-30 ganger i døgnet, så tror jeg nesten at jeg ville ha "klikket" etter hvert :-) Her må de forskjellige prosessene nesten bare få lov til på ha en oppveining mot de andre :-) 0 Siter
tiliti Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det eneste rommet jeg føler at jeg "ikke bruker hele tiden", er som sagt badet. Alle de andre rommene bruker jeg med jevne mellomrom. Lysrøret på badet tar 15 w, og det må vel kunne karakteriseres som "sparepære"? Tror ikke at man sparer så mye energi ved å skru lyset av og på hele tiden heller :-) Nei man sparer vanligvis ikke på å slå av og på lysrør på rom man går en del inn og ut av. Vanlige lyspærer vil det derimot lønne seg å skru av. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det eneste rommet jeg føler at jeg "ikke bruker hele tiden", er som sagt badet. Alle de andre rommene bruker jeg med jevne mellomrom. Lysrøret på badet tar 15 w, og det må vel kunne karakteriseres som "sparepære"? Tror ikke at man sparer så mye energi ved å skru lyset av og på hele tiden heller :-) Du må ihvertfall skifte lysrør (og glimtenner) mye oftere, samt at startstrømmen på lysrør er MYE større enn ved normal drift. Dessuten blir lysrørene avfall, og de inneholder også kvikksølv som ikkje er spesielt miljøvennlig... 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Hvis du ganger opp det resultatet med antallet husstander i Norge blir det ganske mye. Ja, jeg visste at det argumentet ville komme. Men jeg er kun en storforuker av strøm. På de fleste andre områder så er jeg utrolig miljøvennlig. Har aldri hatt bil/førerkort f.eks. Men det har kanskje du? :-) 0 Siter
Colette Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Nei man sparer vanligvis ikke på å slå av og på lysrør på rom man går en del inn og ut av. Vanlige lyspærer vil det derimot lønne seg å skru av. Det var det jeg trodde også. Har alltid hørt at det krever mye mer energi å slå av og på, enn å la et lysrør stå på. Man kan jo nesten se det, bare ved å studere prosessen. 0 Siter
tiliti Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ca 18 000 i året, 95kvm kaldt/trekkfullt gammelt hus. 2 voksne/1 barn. Vaskemaskin, oppvaskmaskin, 3 stk pc, mikrobølgeovn + de vanlige tingene. Sparer som bare pokker for å holde oss på dette nivået, det inngår også å hakke tenner med 13 grader i stua deler av året. Det har vi gjort to år på rad, tviler på at jeg gidder et tredje. Hater å fryse. 0 Siter
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja, jeg skjønte det :-) For det har jo plutselig blitt mye viktigere enn strømregningen for folk flest, etter å ha ligget dødt i mange år. Du verden...som vi lar oss påvirke av mediene..... Det tar litt tid å få i gang et lys-stoffrør, og hvis jeg skulle ha sett på den prosessen 20-30 ganger i døgnet, så tror jeg nesten at jeg ville ha "klikket" etter hvert :-) Her må de forskjellige prosessene nesten bare få lov til på ha en oppveining mot de andre :-) ''Du verden...som vi lar oss påvirke av mediene.....'' Jeg har hatt strømsparing osv. som "kampsak" (jeg er ikke hysterisk og gidder ikke krangle med folk som ikke slår av lyset osv. (bortsett fra på dol)) i mange år, lenge før mediene begynte å snakke om global oppvarming. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.