pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Tråd nr 1 ligger på småbarnsforum. Dette handler mere om voksne eller kanskje en utvikling vi kan regne med? La oss si at trygdevesenet ser dette som en utvei for de mange som av spesielle grunner ikke kan delta i arbeidlivet. At folk med plager blir plassert ute på diverse arbeidsplasser med regel for de andre ansatte at de eks ikke kan ha grønne klær, parfyme, ikke lukte hvitløk, ikke bruke hvitt lys, ikke bruke radio, ikke bruke mobil osv (snåle eksempler men dere forstår hvor jeg vil) Hvordan vil det bli? På utlysing av stillinger så står det Krav: ikke grønne klær (el annet av det jeg nevnte) Eller blir det at vi må spørre på intervjuet om hvilke hensyn som er på det og det stedet. Kan det utvikle seg til det om man først godtar det ene stedet, som eks den barnehagen? Sikkert teit tanke, men jeg lar det slå til....... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Det burde arb.giver innformere om enten i utlysningen, eller på intervjuet. 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Det burde arb.giver innformere om enten i utlysningen, eller på intervjuet. Men er det greit at de sykes krav settes foran deg og dine ønsker/kunnskaper? Vil vi ha en slik fremtid dersom dette i tråd 1 får balle på seg? 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Men er det greit at de sykes krav settes foran deg og dine ønsker/kunnskaper? Vil vi ha en slik fremtid dersom dette i tråd 1 får balle på seg? Burde man ikke være interessert i tilrettelegge mest mulig på alle arbeidsplasser slik at flest mulig hadde mulighet til jobbe og ikke trengte å gå på uføretrygd. Det blir jo litt latterlig å gi en kvinne uføretrygd fordi hun får vondt i hodet av striper. Jeg tviler på at noen mener at damen skal leve på trygd pga dette. Men det er tydelig at alle andre skal ta hensyn, men selv skal man ikke løfte en finger for å hjelpe noen til å få seg en jobb. Ikke rart det er mange på uføretrygd og attføring i Norge ;o) 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Burde man ikke være interessert i tilrettelegge mest mulig på alle arbeidsplasser slik at flest mulig hadde mulighet til jobbe og ikke trengte å gå på uføretrygd. Det blir jo litt latterlig å gi en kvinne uføretrygd fordi hun får vondt i hodet av striper. Jeg tviler på at noen mener at damen skal leve på trygd pga dette. Men det er tydelig at alle andre skal ta hensyn, men selv skal man ikke løfte en finger for å hjelpe noen til å få seg en jobb. Ikke rart det er mange på uføretrygd og attføring i Norge ;o) Det jeg funderer på nå er om faktisk mange er åpne for å ta slike hensyn og at flere trygdede _kan_ komme tilbake i arbeid, og om dette er en fin løsning de burde jobbe med. Vi har jo tidligere snakket om dette vi to. Rullestolbrukere som er helt friske i toppen som ikke får jobbe...Har det endret seg tro? Kunne flere trygdede komme tilbake i arbeid dersom man satte krav til arbeidsplasser om at de _må_ ta inn disse det gjelder? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Men er det greit at de sykes krav settes foran deg og dine ønsker/kunnskaper? Vil vi ha en slik fremtid dersom dette i tråd 1 får balle på seg? I det perfekte samfunn ville alle tatt vare på alle.Og man skal ta hensyn til de svake og syke. Men samtidig kan vi ikke ha regler på alt vi gjør. Mennesker må ha den rett til å styre sitt eget liv, og ta egne besluttninger.Og ikke minst ha egne meninger. Jeg vil lære mine unger å ta hensyn til andre, uavhengig om de er syke eller ikke.Men ungene mine skal ikke gå stille igjennom livet for å tilfredstille andre heller.Det er viktig å finne en balanse. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Det jeg funderer på nå er om faktisk mange er åpne for å ta slike hensyn og at flere trygdede _kan_ komme tilbake i arbeid, og om dette er en fin løsning de burde jobbe med. Vi har jo tidligere snakket om dette vi to. Rullestolbrukere som er helt friske i toppen som ikke får jobbe...Har det endret seg tro? Kunne flere trygdede komme tilbake i arbeid dersom man satte krav til arbeidsplasser om at de _må_ ta inn disse det gjelder? Nei, det har ikke endret seg. De fleste arbeidsplasser er ikke villige til å tilrettelegge. Det er fremdeles bare en på kurset mitt som har fått jobb og mange av dem er aktivt arbeidssøkere enda. Jeg tror det er bare jeg som ikke gidder mer. Det siste er at de har funnet ut at funksjonhemmede kun får jobb hvis de tar universitetsutdannelse. Men likevel får man ikke attføring får å gå på universitetet. Jeg tror det kanskje er en liten mulighet nå, men jeg vet ikke hvem som får og hvem som får avslag. Og jeg tviler på at noen ville klart seg på studielån, man har mange ekstra utgifter og jeg tror ingen orker å jobbe ved siden av fullt studie. 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Nei, det har ikke endret seg. De fleste arbeidsplasser er ikke villige til å tilrettelegge. Det er fremdeles bare en på kurset mitt som har fått jobb og mange av dem er aktivt arbeidssøkere enda. Jeg tror det er bare jeg som ikke gidder mer. Det siste er at de har funnet ut at funksjonhemmede kun får jobb hvis de tar universitetsutdannelse. Men likevel får man ikke attføring får å gå på universitetet. Jeg tror det kanskje er en liten mulighet nå, men jeg vet ikke hvem som får og hvem som får avslag. Og jeg tviler på at noen ville klart seg på studielån, man har mange ekstra utgifter og jeg tror ingen orker å jobbe ved siden av fullt studie. ''Det siste er at de har funnet ut at funksjonhemmede kun får jobb hvis de tar universitetsutdannelse. Men likevel får man ikke attføring får å gå på universitetet'' Det er endel som må gjøres for å tilrettelegge fra begge hold her. Teit (og uverdig) at man må ha universitets utdannelse for å få jobb. Har du hatt jobbtrening på slike sentere som er rundt omkring? 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 I det perfekte samfunn ville alle tatt vare på alle.Og man skal ta hensyn til de svake og syke. Men samtidig kan vi ikke ha regler på alt vi gjør. Mennesker må ha den rett til å styre sitt eget liv, og ta egne besluttninger.Og ikke minst ha egne meninger. Jeg vil lære mine unger å ta hensyn til andre, uavhengig om de er syke eller ikke.Men ungene mine skal ikke gå stille igjennom livet for å tilfredstille andre heller.Det er viktig å finne en balanse. ja det er sant, balanse er viktig. Men for tiden er mange som sliter med en enkel ting men som likevel ikke kan jobbe pga arbeidsplassen. Vektskålen går ikke i de sin favør tror jeg.... Jeg er ikke ute etter å lage en ekkel tråd, men er interessert i hva folk tenker om en slik utvikling. Hva kan gjøres for dem som verker etter å komme i arbeid....? 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 ''Det siste er at de har funnet ut at funksjonhemmede kun får jobb hvis de tar universitetsutdannelse. Men likevel får man ikke attføring får å gå på universitetet'' Det er endel som må gjøres for å tilrettelegge fra begge hold her. Teit (og uverdig) at man må ha universitets utdannelse for å få jobb. Har du hatt jobbtrening på slike sentere som er rundt omkring? Jeg har bare hatt arbeidspraksis to steder og har aldri vært på noe senter. Hva slags senter mener du nå? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 ja det er sant, balanse er viktig. Men for tiden er mange som sliter med en enkel ting men som likevel ikke kan jobbe pga arbeidsplassen. Vektskålen går ikke i de sin favør tror jeg.... Jeg er ikke ute etter å lage en ekkel tråd, men er interessert i hva folk tenker om en slik utvikling. Hva kan gjøres for dem som verker etter å komme i arbeid....? Da må arb.plassen få midler slik at de kan tilrettelegge for de som trenger det.Nå er jo faktisk arb.plassene pliktet til å gjøre det også. Her hvor jeg bor finnes det små bedrifter som er myntet på mange av disse menneskene, og det er kjempe bra. Arb.plassen bør også tilrettelegges på en slik måte at den ansatte ikke føler seg til bry, eller i veien. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Da må arb.plassen få midler slik at de kan tilrettelegge for de som trenger det.Nå er jo faktisk arb.plassene pliktet til å gjøre det også. Her hvor jeg bor finnes det små bedrifter som er myntet på mange av disse menneskene, og det er kjempe bra. Arb.plassen bør også tilrettelegges på en slik måte at den ansatte ikke føler seg til bry, eller i veien. Men det er ingen normale mennesker som ønsker å jobbe på vernet bedrift. Særlig hvis man har lenger utdannelse enn 9-årig skole og har en IQ høyere enn 80. Man vil jo gjerne jobbe med det man har utdannet seg til. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Men det er ingen normale mennesker som ønsker å jobbe på vernet bedrift. Særlig hvis man har lenger utdannelse enn 9-årig skole og har en IQ høyere enn 80. Man vil jo gjerne jobbe med det man har utdannet seg til. Du har høye tanker om disse menneskene....... Jeg skrev ingenting om VERNET bedrifter. 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Da må arb.plassen få midler slik at de kan tilrettelegge for de som trenger det.Nå er jo faktisk arb.plassene pliktet til å gjøre det også. Her hvor jeg bor finnes det små bedrifter som er myntet på mange av disse menneskene, og det er kjempe bra. Arb.plassen bør også tilrettelegges på en slik måte at den ansatte ikke føler seg til bry, eller i veien. ''Her hvor jeg bor finnes det små bedrifter som er myntet på mange av disse menneskene, og det er kjempe bra.'' Kjempebra! Håper det kan bli flere steder. Det kan være viktig å komme seg ut blandt folk, og føle seg i ett med dem. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 ''Her hvor jeg bor finnes det små bedrifter som er myntet på mange av disse menneskene, og det er kjempe bra.'' Kjempebra! Håper det kan bli flere steder. Det kan være viktig å komme seg ut blandt folk, og føle seg i ett med dem. Enig med deg der :0) 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Jeg har bare hatt arbeidspraksis to steder og har aldri vært på noe senter. Hva slags senter mener du nå? Jeg tenkte på slike som du kaller vernet bedrift (og de heter nok det), for å se hvor mye en kan klare. Jeg forstår at det ikke er en plass man vil forbli. Men der skal de hjelpe å finne veien til rett arbeidsted? 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg tenkte på slike som du kaller vernet bedrift (og de heter nok det), for å se hvor mye en kan klare. Jeg forstår at det ikke er en plass man vil forbli. Men der skal de hjelpe å finne veien til rett arbeidsted? Nei, det er stort sett psykisk funksjonshemmede som jobber der. De lager krakker og putter ting i esker og slike ting. I hvert fall her i Oslo er det slik. Jeg kjenner ingen som har fått tilbud om å jobbe slike steder men jeg har en i familien som jobber slik. 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Skrevet 15. februar 2008 Nei, det er stort sett psykisk funksjonshemmede som jobber der. De lager krakker og putter ting i esker og slike ting. I hvert fall her i Oslo er det slik. Jeg kjenner ingen som har fått tilbud om å jobbe slike steder men jeg har en i familien som jobber slik. Den plassen som jeg tenker på som vi har her, den har syavdeling (søm) ,treverk, datakurs,lampeavd og kjøkken (kokk mm). Jeg har en venninne som har vært der, og jeg var innom henne på besøk. Jeg så ingen psykisk utviklingshemmede der. De jeg så virket friske ytre sett. De fleste var der på 8ukers kurs, men noen jobbet der fast som ledere i avdelingen, men også de kom dit pga et helsproblem. Noen tok fagbrev der også. Så da er det tydelig at det er ulikt fra sted til sted. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Den plassen som jeg tenker på som vi har her, den har syavdeling (søm) ,treverk, datakurs,lampeavd og kjøkken (kokk mm). Jeg har en venninne som har vært der, og jeg var innom henne på besøk. Jeg så ingen psykisk utviklingshemmede der. De jeg så virket friske ytre sett. De fleste var der på 8ukers kurs, men noen jobbet der fast som ledere i avdelingen, men også de kom dit pga et helsproblem. Noen tok fagbrev der også. Så da er det tydelig at det er ulikt fra sted til sted. Nå vet jeg hva slag senter du mener. De har i Sagene bydel, det er et forsøksprosjekt. Jeg har en venninne som går på datakurs der.| 0 Siter
frosken Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Du har høye tanker om disse menneskene....... Jeg skrev ingenting om VERNET bedrifter. Det er du som snakker om ''disse menneskene'' som om de tilhører en egen gruppe med særskilte trekk. Hva slags gruppe er det du snakker om? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.