Gå til innhold

Forskjell nymfeparakitt/undulat?

Anbefalte innlegg

Gjest snart fugle eier?

Noen som har erfaring. Hva passer best når man har barn på 5 og 9 år. Vil gjerne ha fugler som kan bli tamme. Er det mer lyd av nymfeparakitten? Er det forskjell hvor gamle de kan bli? Annet jeg bør tenke på når vi skal velge mellom undulater eller nymfeparakitter. Har tenkt å kjøpe 2 stk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299546-forskjell-nymfeparakittundulat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vokst opp med nymfeparakitt, men har ingen erfaring med undulater.

Aldri mer nymfeparakitt! Makan til bråkebøtte. Den holdt det gående i tide og utide. Jeg fikk vondt i ørene pga av høy "kvitring" (mer som hyl), og ble irritert. F.eks. jeg hadde viktige prøver å øve til, og mistet konsentrasjonen av evig bråk fra fuglen.

Vi ble fortalt at den ble tam (litt tam ble den, og kunne sitte på skulderen), og ville lære enkelte ord. Det skjedde aldri. Den ble 13 år.

Gjest Lene Stol

Ikke for å være negativ,men jeg ville ikke kjøpt fugler i det hale tatt. Har vært igjennom perioder med fire undulater da ungene var i 10 års alderen.

Masse lyd, følte at jeg bodde i en Zoo butikk. Alle døde rundt 1 års alderen.Triste unger. Og så var det vanskelig å unngå litt vond lukt. Men fuglene var veldig søte(ikke tamme). Så masse lykke til viss det blir kjøp!

Jeg synest og huske at nymfeparakitt var en mellomting mellom undulat og pappegøye og litt lettere å lære å prat.

Kåre Kruttlapp

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1203181310' post='3807186]

Jeg har vokst opp med nymfeparakitt, men har ingen erfaring med undulater.

Aldri mer nymfeparakitt! Makan til bråkebøtte. Den holdt det gående i tide og utide. Jeg fikk vondt i ørene pga av høy "kvitring" (mer som hyl), og ble irritert. F.eks. jeg hadde viktige prøver å øve til, og mistet konsentrasjonen av evig bråk fra fuglen.

Vi ble fortalt at den ble tam (litt tam ble den, og kunne sitte på skulderen), og ville lære enkelte ord. Det skjedde aldri. Den ble 13 år.

Nymfeparakittene lager himla mye lyd og skriker! (jeg er glad jeg fikk solgt dem) Fargerike ja men jeg fikk de godt voksne og skal man ha glede av dem eller undulater så er det et must at de er veldig unge og lærevillige.Gamle fugler er bare tull å ta i hus hvis de ikke har blitt opplært.

Undulater er derimot litt mindre bråkete og for å få mest oppmerksomhet fra fuglen skal den være alene.Da blir de mest lærevillig.(egen erfaring)

Jeg husker en morsom episode fra en langhelg jeg var på besøk hos en kompis da vi var i 20 årene.Han hadde akkurat fått en liten undulat som var gitt bort veldig tidlig.Jeg plystret (stå kuk) mange ganger fredag lørdag og søndag foran buret.Det gikk en uke så begynte fuglen å plystre selv(stååå kuuuuk) min kompis holdt på å le seg skakk.

Så kjøp undulat yngst mulig og bare 1 stk.Da får du en lærevillig krabat som venn.lykke til.

Kåre Kruttlapp

Hvis dere må kjøpe et burdyr er det riktig av deg å kjøpe to.

Tenk på all tiden de tilbringer i ensomhet, gjerne 22-23 timer i døgnet.

Pøhh! tullprat! Sett på radioen og fuglen har selskap.Innbilt det du sier der.hvis fuglen har mennesker og musikk eller lyd i rommet lider den ingen nød.Har du 2 fugler er de dobbelt så vanskelig å temme.

Annonse

Kjøp undulat hvis du ikke elsker høye lyder. Undulater kan også lage lyder, men som regel er de mer dempede, bortsett fra når de kaller.

Dessuten er de enkle og temme, hvis du har 1 og viser den masse oppmerksomhet. Og de kan også læres til og snakke. Artige fugler :) Hatt flere opp gjennom årene. Levetid variabel, noen har dødd fort andre har levd i åresvis. Eldste ble 13 år.

Nymfeparakitt har jeg liten kjennskap til, men tenker mere bråk, mere skitt og kanskje mindre barnevennlige. Spørr i en Zoo.

Nymfeparakittene lager himla mye lyd og skriker! (jeg er glad jeg fikk solgt dem) Fargerike ja men jeg fikk de godt voksne og skal man ha glede av dem eller undulater så er det et must at de er veldig unge og lærevillige.Gamle fugler er bare tull å ta i hus hvis de ikke har blitt opplært.

Undulater er derimot litt mindre bråkete og for å få mest oppmerksomhet fra fuglen skal den være alene.Da blir de mest lærevillig.(egen erfaring)

Jeg husker en morsom episode fra en langhelg jeg var på besøk hos en kompis da vi var i 20 årene.Han hadde akkurat fått en liten undulat som var gitt bort veldig tidlig.Jeg plystret (stå kuk) mange ganger fredag lørdag og søndag foran buret.Det gikk en uke så begynte fuglen å plystre selv(stååå kuuuuk) min kompis holdt på å le seg skakk.

Så kjøp undulat yngst mulig og bare 1 stk.Da får du en lærevillig krabat som venn.lykke til.

Jeg skal neppe ha fugl i hus, Kåre ;o)

Jeg er ganske uenig med Soulshine under her. Det er riktig at nymfeparakitter kan lage noe høye lyder, men det meste av tiden er de stille. I motsetning til undulater som stort sett lager lyder hele tiden. Nå har jeg ikke hatt kjempemange fugler, så det kan jo hende jeg bare har støtt på motsetningene til normalen.

Svigerforeldrene mine har en nymfeparakitt som er godt over 20 år. Den har vært gammel, grå og ikke så glad i å fly i noen år nå, men ellers er det ikke noe galt med den, så velger du nymfeparakitt kan du regne med å ha fulglen i noen år. Den er svært kjælen ovenfor personer den liker (den liker av en eller annen grunn ikke meg), og den har kjent igjen kjæresten min når han har kommet hjem etter å ikke ha vært hjemme på syv måneder -klok liten fugl.

Om man får en like selskapsyk fugl som overnevnte hvis man har to, vet jeg imidlertid ikke. Det er sikkert også forskjell fra fugl til fugl, og det anbefales av hensyn til fuglen å ha to av både nymfeparakitter og undulater.

Undulater er også fine fugler synes jeg, men jeg synes som sagt de er bråkete.

Uansett hvilken fugl du velger, sørg for at de får rikelige muligheter til å fly.

Ikke for å være negativ,men jeg ville ikke kjøpt fugler i det hale tatt. Har vært igjennom perioder med fire undulater da ungene var i 10 års alderen.

Masse lyd, følte at jeg bodde i en Zoo butikk. Alle døde rundt 1 års alderen.Triste unger. Og så var det vanskelig å unngå litt vond lukt. Men fuglene var veldig søte(ikke tamme). Så masse lykke til viss det blir kjøp!

Jeg synest og huske at nymfeparakitt var en mellomting mellom undulat og pappegøye og litt lettere å lære å prat.

Det høres merkelig ut at de døde ved ettårsalder alle sammen. Gjennomsnittslevealderen er langt høyrere. Lukt har jeg heller ikke merket noe til hos folk jeg kjenner med fugl.

Gjest Lene Stol

Det høres merkelig ut at de døde ved ettårsalder alle sammen. Gjennomsnittslevealderen er langt høyrere. Lukt har jeg heller ikke merket noe til hos folk jeg kjenner med fugl.

Trodde heller ikke at det skulle bli lukt,men det ble det. Vi var flinke med bur rens. Men vi hadde dem i stua,kanskje litt varmt.

At alle døde rundt CA ett års alderen var nok uflaks og tilfeldigheter iflg butikken der vi kjøpte dem. Noen undulater har visst litt svakt hjerte,og to av våre bare sovna inn.Og for all del ,de var kjempe søte,derfor veldig trist da de døde.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...