Gå til innhold

Lyst på hund (whippet)

Anbefalte innlegg

Gjest hun,han og barna
Skrevet

Vi er en familie på 4 som vurderer å skaffe oss hund, og vi har fått gode tilbakemeldinger på Whippet. Noen her som har erfaringer med rasen, og om hva man eventuelt bør se etter når man skal kjøpe en(har sett at det selges en del på finn.no).

På forhånd takk :)

Gjest erfaren hundeeier
Skrevet

Rasen dere har valgt ut kjenner jeg ikke særlig til men har inntrykk av at de er godlynte.

Det jeg kan si noe om er hvordan vurdere valpekullet. Hvordan har valpene det, bor de inne i huset og er godt sosialiserte, eller er de stuet vekk i kjeller eller annen bygning. Se på om de virker trygge på dere når dere kommer på besøk.

Første besøk kan dere gjøre når valpene er 5 uker, og den første dere møter i døra er normalt moren. Er hun vennlig og trygg eller redd. Er moren redd er valpene også utrygge. Kjøp da heller et annet sted. Får dere ikke møte moren er gjerne noe galt.

For dere som har barn er det viktig at valpene er tilvent barn. Erfarne oppdrettere sørger for det.

Sjekk også at valpene er velnærte og blanke i pelsen, og at de har fått ormekur.

Helseattest fra dyrlege skal følge valpen.

Selv om dere må reise langt for å få sett valpene er det verdt det. Tenk på at dette er et familiemedlem som blir hos dere i 13-14 år.

Skrevet

Jeg kjenner noe med whippet og barn, og de er fornøyde med rasen.

Ikke kjøp hund via finn.no. Det er fullt mulig det er seriøse oppdrettere også der, men det ville jeg ikke tatt sjansen på. Kontakt Norsk Kennelklubb. De har oversikt over oppdrettere og kan sannsynligvis også fortelle deg hvem som venter valper når.

Gjest hun,han og barna
Skrevet

Rasen dere har valgt ut kjenner jeg ikke særlig til men har inntrykk av at de er godlynte.

Det jeg kan si noe om er hvordan vurdere valpekullet. Hvordan har valpene det, bor de inne i huset og er godt sosialiserte, eller er de stuet vekk i kjeller eller annen bygning. Se på om de virker trygge på dere når dere kommer på besøk.

Første besøk kan dere gjøre når valpene er 5 uker, og den første dere møter i døra er normalt moren. Er hun vennlig og trygg eller redd. Er moren redd er valpene også utrygge. Kjøp da heller et annet sted. Får dere ikke møte moren er gjerne noe galt.

For dere som har barn er det viktig at valpene er tilvent barn. Erfarne oppdrettere sørger for det.

Sjekk også at valpene er velnærte og blanke i pelsen, og at de har fått ormekur.

Helseattest fra dyrlege skal følge valpen.

Selv om dere må reise langt for å få sett valpene er det verdt det. Tenk på at dette er et familiemedlem som blir hos dere i 13-14 år.

Takk for gode svar :)

Skrevet

Whippet og italiensk mynde er noen av yndlingsrasene mine...herlige hunder som oftest!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...