Gjest Geir Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 http://www.nve.no/modules/module_111/news_item_view.asp?iNewsId=37253&iCategoryId=1684 ------------------------------------------------------------------------------ Sterk økning i elektrisitetsproduksjonen i 2007. Nye NVE-tall viser at den totale norske elektrisitetsproduksjonen i fjor var 137,3 TWh. Det er en økning på 15,7 TWh eller 12,9 prosent fra 2006. Produksjonen i 2007 var den tredje høyeste noensinne. Elforbruket har aldri før vært så høyt i Norge som i fjor. Elektrisitetsforbruket i Norge var 126,9 TWh i 2007. Det er en økning på 4,4 TWh eller 3,6 prosent fra 2006. Forbruket i 2007 er ny rekord for et kalenderår. Den gamle rekorden var fra 2005 med 125,8 TWh. Forbruket i kraftintensiv industri gikk svakt ned, fra 32,4 TWh i 2006 til 32,2 TWh i 2007, mens forbruket i alminnelig forsyning korrigert for temperaturer steg med 1,7 prosent. I 2007 var det en netto krafteksport fra Norge på over 10 TWh. ------------------------------------------------------------------------------ Resten av artikkelen fra NVE (Noregs Vassdrags- og energidirektorat) kan dere lese sjøl om dere vil. Det har vært debatter (både her på DOL) i årevis om strømforbruk, pris og ”nødvendigheten” av å bygge sterkt forurensende gasskraftverk for å tilfredstille etterspørsel og behov her i landet, kapitalkreftene (og deres disipler) har ropt høyest og JA forbruk og produksjon har økt jamt og trutt, men om en tar utgangspunkt i fjoråret (2007) så viser det seg at vi har ett stort nettooverskudd på strøm. Dvs. VI blir ført bak lyset med hensyn til nødvendigheten av høy strømpris, og utbygging av gasskraftverk! Som dere ser så hadde Norge en netto krafteksport med 10 TWh (Tera watt timer) i fjor, for å gjøre det mer forståelig (for dette er store tall) så er det det samme som 10 milliarder kWh eller 10000000000 kWh. Det største vasskraftverket i Norge er Kvilldal i Rogaland, de produserer i gjennomsnitt 2,225 TWh (2225 GWh) i året, det tilsvarer det totale forbruket til ca. 111 250 bustader (snitt forbruk pr. bustad er da 20 000 kWh i året). Så i 2007 så eksporterte Norge strøm (nettoeksport!) tilsvarende det totale forbruket til 500 000 bustader !!! Noen som fortsatt mener høy strømpris og gasskraftverk er nødvendig ? (bortsett fra de som reiser med fortjenesten) Med irritert hilsen :-( 0 Siter
Sofline Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Jeg mener absolutt ikke gasskraftverk er nødvendig, men jeg mener det er nødvendig med høyere strømpriser for å få folk til å spare mer på strømmen. Norge er storforbrukere av strøm i forhold til nabolandene. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Jeg mener absolutt ikke gasskraftverk er nødvendig, men jeg mener det er nødvendig med høyere strømpriser for å få folk til å spare mer på strømmen. Norge er storforbrukere av strøm i forhold til nabolandene. Ja, Norge er storforbrukere av strøm fordelt på antall innbyggere. Men jaggu er det kaldt her også, vi ligger ganske langt mot nord...:-) Dessuten så har vi (i motsettning til fks. Danmark) høye fjell som igjen medfører store nivåforskjeller, dessuten regner det 364 dager i året, ihvertfall føles det slik her på Vestlandet. Så vi har gode forutsetninger til å være sjølforsynte med strøm, på en miljøvennlig måte (tenker her på utslipp av klimagasser). Ps! Eg fortsetter diskusjonen din her, og tar opp noen av dine poenger fra den andre tråden. NB! Norge bruker nesten bare miljøvennlig strøm. Dette er fra Statistisk Sentralbyrå (og boka Elenergi i praksis, ei av årets lærebøker på Elektro Grunnkurs i Videregående Skole). Din påstand: ''Så vidt jeg husker er det "bare" ca. 80% av det norske energiforbruket som stammer fra vannkraft.'' SSB: I 2005 var den totale produksjonen av elenergi på 138 073 MWh, vassenergi utgjorde 136 571 MWh, varmeenergi 995 MWh, vindenergi 507 MWh, kull/gass/olje og kjernekraft utgjorde tilsammen 0 MWh (!). Dvs. du tar feil! Men som du har rett i vi _importerer_ også kraft, i varierende mengder fra år til år og denne krafta stammer som regel fra en miljøødeleggende produksjonsprosess i utlandet. MEN...i 2005 importerte vi 3 653 MWh "skitten" kraft, men eksporterte til utlandet (slik at de kunne redusere sin "skitne" produksjon) 15 695 MWh rein kraft, slik at vi bidrog på verdensbasis til reduksjon av utslipp av klimagasser. Du skriver også: ''''Hvis alle sier "en liten ting hjelper ikke, så det er ingen grunn til at jeg gjør noe", er det jo ikke rart det ikke er noen nedgang i strømforbruket. Men mange små ting blir stort til sammen, og det kan det bare bli hvis de fleste hjelper til.'''' Dette er eg helt enig med deg i på prinsippiellt grunnlag, MEN Norges totale elenergiproduksjon utgjør en svært liten del av det totale forbruket på verdensbasis, så om vi kuttet ALL strømforbruket så ville det bidra minimalt på verdensbasis. Vasskraft utgjør kun 3% av det totale energiforbruket i verden i dag, så det er ikkje _vi_ som har ett problem med miljønedbrytende kraftproduksjon men, "resten" av verden! You see? :-))) 0 Siter
Sofline Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Ja, Norge er storforbrukere av strøm fordelt på antall innbyggere. Men jaggu er det kaldt her også, vi ligger ganske langt mot nord...:-) Dessuten så har vi (i motsettning til fks. Danmark) høye fjell som igjen medfører store nivåforskjeller, dessuten regner det 364 dager i året, ihvertfall føles det slik her på Vestlandet. Så vi har gode forutsetninger til å være sjølforsynte med strøm, på en miljøvennlig måte (tenker her på utslipp av klimagasser). Ps! Eg fortsetter diskusjonen din her, og tar opp noen av dine poenger fra den andre tråden. NB! Norge bruker nesten bare miljøvennlig strøm. Dette er fra Statistisk Sentralbyrå (og boka Elenergi i praksis, ei av årets lærebøker på Elektro Grunnkurs i Videregående Skole). Din påstand: ''Så vidt jeg husker er det "bare" ca. 80% av det norske energiforbruket som stammer fra vannkraft.'' SSB: I 2005 var den totale produksjonen av elenergi på 138 073 MWh, vassenergi utgjorde 136 571 MWh, varmeenergi 995 MWh, vindenergi 507 MWh, kull/gass/olje og kjernekraft utgjorde tilsammen 0 MWh (!). Dvs. du tar feil! Men som du har rett i vi _importerer_ også kraft, i varierende mengder fra år til år og denne krafta stammer som regel fra en miljøødeleggende produksjonsprosess i utlandet. MEN...i 2005 importerte vi 3 653 MWh "skitten" kraft, men eksporterte til utlandet (slik at de kunne redusere sin "skitne" produksjon) 15 695 MWh rein kraft, slik at vi bidrog på verdensbasis til reduksjon av utslipp av klimagasser. Du skriver også: ''''Hvis alle sier "en liten ting hjelper ikke, så det er ingen grunn til at jeg gjør noe", er det jo ikke rart det ikke er noen nedgang i strømforbruket. Men mange små ting blir stort til sammen, og det kan det bare bli hvis de fleste hjelper til.'''' Dette er eg helt enig med deg i på prinsippiellt grunnlag, MEN Norges totale elenergiproduksjon utgjør en svært liten del av det totale forbruket på verdensbasis, så om vi kuttet ALL strømforbruket så ville det bidra minimalt på verdensbasis. Vasskraft utgjør kun 3% av det totale energiforbruket i verden i dag, så det er ikkje _vi_ som har ett problem med miljønedbrytende kraftproduksjon men, "resten" av verden! You see? :-))) Nei, jeg kan ikke se. :-) Bare fordi man gjør det bra fra før betyr det ikke at man ikke kan gjøre det bedre og at det ikke er noen grunn til å gjøre det bedre. Norge kan ikke kreve at andre land sparer på strømmen osv. uten selv å gå foran som et godt eksempel. Vi tar ingen skade av å sparer på strømmen, så jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Det er dessuten et område hvor det er ganske lett for mange å spare, og det vil ikke føre til nedsatt livskvalitet. Det kan dessuten gi noe "tilbake" fra alt det andre utslippet vi nordmenn bidrar til. Norge ligger ikke akkurat langt ned på statistikken over CO2-utslipp per innbygger. Nordmenn kan dessuten bidra til å nedsette CO2-utslippet fra strømproduksjonen i andre land ved å spare på strømmen. Hvis Norge produserer mer strøm enn vi har bruk for, blir energien solgt til utlandet hvor de så nedsetter produksjonen ved kullkraftverk osv. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Nei, jeg kan ikke se. :-) Bare fordi man gjør det bra fra før betyr det ikke at man ikke kan gjøre det bedre og at det ikke er noen grunn til å gjøre det bedre. Norge kan ikke kreve at andre land sparer på strømmen osv. uten selv å gå foran som et godt eksempel. Vi tar ingen skade av å sparer på strømmen, så jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Det er dessuten et område hvor det er ganske lett for mange å spare, og det vil ikke føre til nedsatt livskvalitet. Det kan dessuten gi noe "tilbake" fra alt det andre utslippet vi nordmenn bidrar til. Norge ligger ikke akkurat langt ned på statistikken over CO2-utslipp per innbygger. Nordmenn kan dessuten bidra til å nedsette CO2-utslippet fra strømproduksjonen i andre land ved å spare på strømmen. Hvis Norge produserer mer strøm enn vi har bruk for, blir energien solgt til utlandet hvor de så nedsetter produksjonen ved kullkraftverk osv. Stabeis! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.