Gjest ikke kattevenn med det første Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Har tatt til meg en hannkatt på ca 4 år fra omplassering. Jeg har ikke hatt katt før, så det er ganske uvant. Nå har den vært 5 dager i hus, og den har virket urolig fra første stund. De to første dagene kan jeg forstå det, nye omgivelser, mye stress osv. Jeg lar ham ta initiativ til kontakt og presser ikke på i det hele tatt. Han går på do og spiser og drikker. Problemet er bare når han skal kose! Han blir så ivrig og klarer ikke holde potene i ro. Maks fem sekunder kan jeg kose med han men så trekker han klørne inn og ut og skal gå oppå meg, fram og tilbake. Han virker utrolig rastløs, og selv om han murrer virker det ikke som han koser seg når han får kos. Han ser ut til å være klar til å angripe med en gang og reagerer veldig på ALLE håndbevegelsene jeg gjør som om han er iferd med å bykse på hånden. Mulig jeg overreagerer fordi jeg ikke er kattevant, men jeg synes han er skikkelig uforutsigbar og skummel. Han har angrepet meg 2 ganger, men vært på nippet til å gjøre det enda fler ganger. Ellers får han mjauefauk 1 gang i timen og går rundt og rundt. Noen som har tips eller forklaringer? Jeg klarer ikke mange dagene til med en sånn pus i hus tror jeg.. 0 Siter
Gjest Lizzenja Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Høres ikke veldig skummelt ut. Pusen koser jo bare med deg! Helt vanlig at katter "danser" oppå mennesker de er glade i. Dette må du jo ta som et stort kompliment. Ellers gjør du lurt i å ikke være pågående. Lykke til fremover! 0 Siter
Gjest ikke kattevenn med det første Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Høres ikke veldig skummelt ut. Pusen koser jo bare med deg! Helt vanlig at katter "danser" oppå mennesker de er glade i. Dette må du jo ta som et stort kompliment. Ellers gjør du lurt i å ikke være pågående. Lykke til fremover! Men han "danser" oppå meg med klørne ute. Hvordan får jeg ham til å forstå at det ikke er så behagelig da? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Men han "danser" oppå meg med klørne ute. Hvordan får jeg ham til å forstå at det ikke er så behagelig da? Det er sånn katter koser :-) 0 Siter
Gjest Lizzenja Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Men han "danser" oppå meg med klørne ute. Hvordan får jeg ham til å forstå at det ikke er så behagelig da? Ja, han har litt sånne "rullende" bevegelser med hele poten, sant? Og trekker klørne frem og tilbake samtidig? He,he kan gjøre litt vondt ja :-) Hvordan du skal forklare ham det? Tja, jeg pleier å rett og slett si au, og samtidig løfte fint på fremlabben(e) de klorer med. De forstår som oftest, og fortsetter sin dansing med klørne mindre ute. Kattene våre har vi hatt siden dem var små, så vi kjenner hverandre godt. Prøv deg forsiktig frem, slik at tilliten du har oppnådd, ikke rakner. Er ikke bare bare for en pus å få ny eier, så ta det fint. Evt kan du ha litt tykkere klær på deg, en stund :-) 0 Siter
Gjest ikke kattevenn med det første Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Det er sånn katter koser :-) Au. Jeg må si jeg nå har litt problemer med å forstå hvorfor dette dyret er så populært et kjæledyr. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Au. Jeg må si jeg nå har litt problemer med å forstå hvorfor dette dyret er så populært et kjæledyr. Gjør sånn som Lizzenja sier, løft potene opp og si au - bestemt, men ikke hardt. Etterhvert vil dere forstå hverandre :-) Må si du er heldig som kan ha katt. Jeg er veldig glad i katter, men er dessverre allergisk mot dem :-( 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Helt vanlig at katter koser slik :0) Ellers er ikke 5 dager så mye, du må nok gi den llengre tid... Gjør som du har gjort til nå, og la katten styre kontakten selv. Dette må du regne med når du tok til deg katten... Da vi flyttet, lå den ene katten under sengen i en uke... Og minst 14dager før den beveget seg rundt i hele huset. Tok nok hvertfall en mnd før den var rimelig trygg... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Au. Jeg må si jeg nå har litt problemer med å forstå hvorfor dette dyret er så populært et kjæledyr. Kjenner jeg blir litt provosert nå, har du virkelig ikke satt deg inn i hva en katt krever, og hvordan er katt oppfører seg??? Dette burde du gjort FØR du skaffet deg pusen. De som har omplasert katten hos deg, har gjort en dårlig jobb. Annbefaler deg å kjøpe deg en kattebok.. Nå har du fått katten, og må ta ansvar for det. Ønsker deg forsatt lykke til .. :0) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.