Gå til innhold

Barns kroppshygiene

Gjest bekymret idrettsmor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har utallige ganger bedd sønnen min om å dusje etter endt gymtime.

Men, han nekter å gjøre det.

Jeg har spurt han grunnen til denne elendige hygienen i skolen, og følgende grunner til dette er:

- Læreren tar seg ikke tid til å la ungene dusje.

- Dørene står ulåst i garderoben der ungen skifter.

- Det er oppservert larver i gymsalen fortalt av kontaktlæreren.

- Elevene kvier seg til å kle seg av for medelever og dusje sammen.

Og jeg undres med dette:

Er ikke skole et sted der elevene også skal lære seg kroppshygiene?

Hva med å utvikle et normalt forhold til sin egen og andres kropp?

Tru om oppussing er gjort i garderobene og gymsalen på lenge?

Tru om det blir rengjort orntlig der?

Tru om læreren og skolen stiller seg likegyldig til hvordan elevene har det?

Tru om alt dette er sant, hva kan jeg gjøre?

Føler at jeg tvinger han til å dusje pga. alt dette, er det galt gjort av meg?

Haddde vært hyggelig om jeg fikk svar på noen av spørsmålene.

På forhånd takk!

Hilsen ei som ønsker at ungen skal holde seg frisk og rask:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er en sak som bør opp i FAU. Ta kontakt med foreldrerepresentanten for klassen til gutten din, eller skriv et brev til leder av FAU med kopi til rektor og gymlærer.

Er veldig enig med deg at det er viktig at barna både lærer hygiene og at de kan kle av seg med andre rundt seg, og være trygge på hverandre.

På vår skole begynner barna å dusje etter gymmen tidlig på 3. trinn. Synes vel kanskje de kunne ha begynt allerede i 2., men det er greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en sak som bør opp i FAU. Ta kontakt med foreldrerepresentanten for klassen til gutten din, eller skriv et brev til leder av FAU med kopi til rektor og gymlærer.

Er veldig enig med deg at det er viktig at barna både lærer hygiene og at de kan kle av seg med andre rundt seg, og være trygge på hverandre.

På vår skole begynner barna å dusje etter gymmen tidlig på 3. trinn. Synes vel kanskje de kunne ha begynt allerede i 2., men det er greit nok.

Takk! Har sendt brev til skolen. Og skal sende brevet mit til FAU også,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi hadde gym uten å dusje fram til 3. klasse. Nå må alle dusje. Det er en "sann er det bare" ting.

Jeg synes du bør ta opp dette på et foreldremøte og høre hva de andre sier. Og ikke minst hva læreren sier. En slik ting er mye enklere dersom alle er enige om hva og hvordan ting skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karolina_00

Det er faktisk lov til å la være å dusje etter gym. Det har vært en dom i forhold til denne problemstillingen.

De tingene det er muligheter for som skolen kan endre hadde jeg tatt opp med FAU. I mens kan barnet vaske seg på toalettet. Da får man inn litt hygiene og så slipper barnet selve dusjingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...