Gå til innhold

Selge bolig utenom megler

Anbefalte innlegg

Gjest noetilsalgs
Skrevet

noen her som har erfaring med det? Har en leilighet til salgs og en som er intr. i den, men jeg er litt skeptisk. Litt redd han tror han får den for røverpris, jeg er jo selvsagt intr i å få mest mulig for den, og i alle fall mer for den enn jeg selv gav for noen år siden, leiligheten har i dag mye bedre stand enn den gang.

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg først tilkalle takstmann så jeg får en skikkelig takst, sånn at jeg ikke går god for at leiligheten f.eks. er verdt 1.4 mill, også er den kanskje verdt 1.7 mill? Hva koster i så fall en takstmann? Rundt 3000 har jeg hørt, eller varierer dette? Og hvordan kommer jeg i kontakt med en takstmann?

Også var det det praktiske, ang. oppgjør, skjemaer som skal sendes hit og dit,

hvem kan ordne dette for meg?

Noen sier at en megler kan gjøre denne jobben og at det blir billigere siden jeg slipper annonsering og visning osv, hva tror dere? De vil vel ha honorar også, en prosentvis andel av salget pluss det det koster å få sendt ulike skjemaer osv? Eller er det bedre med en advokat, og hvordan kommer jeg i kontakt med en sånn en? Hvem ringer jeg? Og hvor mye pleier en advokat - eller andre å ta betalt for en sånn jobb? Og vil da advokaten hjelpe meg med absolutt alt det praktiske, oppgjør, kontrakter osv? Og hva med eierskifteforsikring, vil han hjelpe meg å ordne det og?

Håper noen som har peiling vil svare :-)

Skrevet

Du kan jo ringe å høre med en megler hva de skal ha i første omgang . Det er veldig bra å ha en ny takst . Hvis du lurer på hva leiligheter ligger på i pris er det bare å gå inn på FINN og sjekke .

AneM1365380603
Skrevet

Vi kjøpte bolig som ikke lå på det åpne markedet. Selgeren fikk en takstmann til å sette verdi på huset, og i tillegg skrive ut en tilstandsrapport. Det betalte selger 5000,- for.

Vi kjøpere ordnet kjøpekontrakt og tinglysingskjema hos bokhandleren.

Vi var heldige, for hvis selger hadde hatt boligen på det åpne markedet ville vi mest sannsynlig ikke hatt råd til å kjøpe den. Det er ikke takstmannen som avgjør prisen, det er markedet som avgjør den.

Gjest noetilsalgs
Skrevet

Vi kjøpte bolig som ikke lå på det åpne markedet. Selgeren fikk en takstmann til å sette verdi på huset, og i tillegg skrive ut en tilstandsrapport. Det betalte selger 5000,- for.

Vi kjøpere ordnet kjøpekontrakt og tinglysingskjema hos bokhandleren.

Vi var heldige, for hvis selger hadde hatt boligen på det åpne markedet ville vi mest sannsynlig ikke hatt råd til å kjøpe den. Det er ikke takstmannen som avgjør prisen, det er markedet som avgjør den.

Tror du det lønner seg for meg å selge utenom megler da, tenker at en megler kan jo få prisen opp pga markedsføring osv... men så må en jo trekke fra masse som megleren skal ha, nærmere 100 tusen har jeg forstått, kanskje mer? Markedsføringspakken, meglerprovisjon, innhenting av opplysninger m.m.

Uansett, om jeg selger utenom megler, tror ikke dere det er lurest å få en takst da, og forlange takstpris for leiligheten? For meg høres det ut som han som er intr. er interessert i å "lure" meg til å selge leiligheten for en mye lavere pris enn den er verdt.

AneM1365380603
Skrevet

Tror du det lønner seg for meg å selge utenom megler da, tenker at en megler kan jo få prisen opp pga markedsføring osv... men så må en jo trekke fra masse som megleren skal ha, nærmere 100 tusen har jeg forstått, kanskje mer? Markedsføringspakken, meglerprovisjon, innhenting av opplysninger m.m.

Uansett, om jeg selger utenom megler, tror ikke dere det er lurest å få en takst da, og forlange takstpris for leiligheten? For meg høres det ut som han som er intr. er interessert i å "lure" meg til å selge leiligheten for en mye lavere pris enn den er verdt.

Jeg vet noen som solgte bolig for 1.3 mill. De brukte megler, men hadde i tillegg tilstandsrapport fra takstmann. Det lønner seg i og med at alle feil og mangler bør avdekkes på forhånd. Hvis ikke kan du som selger risikere å få et krav senere.

Megleren tok 30 000 for sin jobb.

Om det lønner seg? Det er vanskelig å si så lenge du ikke har hatt leiligheten på det åpne markedet. Det er kjøper som bestemmer prisen, og da er det jo gunstig for selger at flest mulig har fått sjansen til å by.

Gjest en sjans å ta begge veier...
Skrevet

Det er spennende å selge. Vi solgte gjennom megler i høst. Vi betalte ca 6000,- for takstmann. Megleren tar en viss prosent av salgssummen + mange gebyrer! Gebyrer for alt! Innheb\nting av ditt og datt + + + Boligen vi solgte fikk vi 1 750 000,- for, og vi betalte vel i overkant av 80 000,- for salget.

Min søster solgte huset sitt for litt over et år siden. De solgte det til et vennepar av seg, og solgte privat. De fikk en takstmann til å sette takst, også tror jeg de la på 50 000,- Dette viste kjøperene, og de fikk valget om å kjøpe det til 50-tusen over takst, ellers ville de selge det på åpent marked.

De kjøpte det til 50 000,- over. MEN markedet var enklere for et år siden... De fikk en megler til å skrive kontrakt for seg, og ordne alle papirer, dette betalte de ca 10 000,- for. Så de sparte jo mange tusen på salget sitt. Men ingen vet hvor mye de kunne fått på det åpne markedet. De kunne så klart fått mer, men også mindre, det er det jo ingen som vet.

Det er nok litt vanskeligere å selge i dag, ikke så mye som går over prisant i dag, tror jeg. Megleren vi brukte sa ihvertfall det, at vi var heldige med salgstidspunkt i fjor. Et par uker etter vi solgte flatet prisene ut, og folk var ikke lenger villig til å legge inn høye bud.

Det kommer jo litt an på hvor atraktivt område dere bor i også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...