Gå til innhold

En halv gris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tak i en halv gris og planlegger stormiddag med de nærmeste vennene, men lurer på noe.

Kan eg "presse" hele (halve) grisen inn i steikeovnen, og steike den hel?

Kor lenge bør den stå på fks. 200 grader?

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe, jeg har aldri hørt noen gjøre det bokstavlig talt ;) Er det ikke greiere å skjære av kotelettene, stek osv slik at du har mye rart i frysen?

Gjest slaketerhjelp
Skrevet

Nei, jeg tror du vil sitte igjen med mye uspiselig kjøtt på den måten, noe vil være brent og noe vil være for lite stekt.

få hjelp av de som selger kjøttet (eller av andre kyndige) til å dele opp i indre- og ytrefilet, koteletter, skinkestek, ribbe osv osv

Selv om det evt koster litt, vil du få mye mer godt og spiselig kjøtt ut av dyret slik.

Skrevet

Det tror jeg blir en dårlig løsning. Blir nok både godt og lite godt stekt da vil jeg tro.

Hvordan du skal klare å få en halv gris inn i stekeovnen blir jo ei gåte i seg selv:-)

Skrevet

Innlegget ditt gjorde nok inntrykk på meg, for i natt har jeg drømt at jeg mått ut å stikke griser! Huff for en jobb........

Annonse

Skrevet

Det burde gå bra. Sett på grillen de siste 10 min så har du baconsvor til hele gjenget.

;-)

Skrevet

Hvor stor komfyr har du da!? Har du i det hele tatt anelse om hvor stor en halv gris er?

Skrevet

Kanaldri se for meg at du får en halv voksen gris inn i en stekovn? Spegris kanskje ja ;-)

Det er nok best å få det oppdelt hos en slakter.

Skrevet

Hehe, jeg har aldri hørt noen gjøre det bokstavlig talt ;) Er det ikke greiere å skjære av kotelettene, stek osv slik at du har mye rart i frysen?

Jo, det er sikkert det vanligste, men her må det gå litt raskt.

De steiker jo kalkunene hele, så koffor ikkje ei geit?

Skrevet

Nei, jeg tror du vil sitte igjen med mye uspiselig kjøtt på den måten, noe vil være brent og noe vil være for lite stekt.

få hjelp av de som selger kjøttet (eller av andre kyndige) til å dele opp i indre- og ytrefilet, koteletter, skinkestek, ribbe osv osv

Selv om det evt koster litt, vil du få mye mer godt og spiselig kjøtt ut av dyret slik.

Eg ser poenget ditt, og skjønner at du har peiling.

Takk for gode råd.

Skrevet

Det tror jeg blir en dårlig løsning. Blir nok både godt og lite godt stekt da vil jeg tro.

Hvordan du skal klare å få en halv gris inn i stekeovnen blir jo ei gåte i seg selv:-)

''Hvordan du skal klare å få en halv gris inn i stekeovnen blir jo ei gåte i seg selv:-)''

Må nok (som eg skreiv) "presse" den inn med makt, må sikkert bruke spett eller ku(!)bein! :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1203414130' post='3808735]

Det forsvant all tvil... ;o)

Om ka for noe?

- At eg ikkje er helt god i huet?

eller

- At eg og Jølsen (gjesp..) er samme person?

:-)

Annonse

Skrevet

Innlegget ditt gjorde nok inntrykk på meg, for i natt har jeg drømt at jeg mått ut å stikke griser! Huff for en jobb........

Unnskyld. :)

Skrevet

Det burde gå bra. Sett på grillen de siste 10 min så har du baconsvor til hele gjenget.

;-)

Nam, namm...Det hørtes godt ut.

Skrevet

Unnskyld. :)

haha, og nå begynner du å nevne geit.... ;)

Skrevet

Hvor stor komfyr har du da!? Har du i det hele tatt anelse om hvor stor en halv gris er?

Det blir jo ett problem, er klar over det.

Og selvfølgelig vet eg kor stor en halv gris er, men de kan faktisk variere voldsomt i størrelse.

Eller så er en halv gris ca. halvparten så stor som en hel gris, altså ca. 50%.

Skrevet

haha, og nå begynner du å nevne geit.... ;)

Det var en liten trykkfeil, desverre. :)

Skrevet

Det blir jo ett problem, er klar over det.

Og selvfølgelig vet eg kor stor en halv gris er, men de kan faktisk variere voldsomt i størrelse.

Eller så er en halv gris ca. halvparten så stor som en hel gris, altså ca. 50%.

Jah - en 50% gris går vel fint inn i stekeovnen ;-)

Skrevet

Jah - en 50% gris går vel fint inn i stekeovnen ;-)

Om en bare husker å ta ut hyllene først så burde vel det gå helt fint, og om døra må stå litt på gløtt så er ikkje det så farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...