Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 I årevis har vi hatt alle viktige papirer liggende i en stor konvolutt i skrivebordet i loftstua. ALtså fødsels- og dåpsattester, vigselsattest, pass osv Men for ett eller to år siden ommøblerte vi, kastet ut det digre skrivebordet og pusset opp loftstua..... Nå trenger jeg det gamle passet mitt for å få nytt pass. Men hvor i all verden kan vi ha lagt konvolutten med alt dette viktige i? Det ligger ikke i det nye skrivebordet på kontoret.... heller ikke i noen av hyllene på kontoret.... Hmmmmmm, Hvor er det logisk å legge sånne ting tro? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Jeg ville sjekket alle skuffer i hele huset! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Jeg ville sjekket alle skuffer i hele huset! Puh! Litt av en jobb! Hadde tenkt meg på passkontoret med kun førerkort, men en må ha med enten gammelt pass eller fødselsattest + førerkort/annen leg. Må vel til.... 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Puh! Litt av en jobb! Hadde tenkt meg på passkontoret med kun førerkort, men en må ha med enten gammelt pass eller fødselsattest + førerkort/annen leg. Må vel til.... Ja, her slipper du ikke unna, dessverre! Lett for meg å si at du skal sjekke alle skuffet, jeg som har bare to potensielle skuffer og to kurver sånt kunne ligge i... 0 Siter
fresja Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Puh! Litt av en jobb! Hadde tenkt meg på passkontoret med kun førerkort, men en må ha med enten gammelt pass eller fødselsattest + førerkort/annen leg. Må vel til.... Jeg fant ikke det gamle passet da jeg skulle ha nytt, men jeg kan ikke huske jeg hadde fødselsattest (vet ikke om jeg har) til lensmannskontoret. Men dette er en stund siden, da mitt nåværene pass er over åtte år. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Jeg fant ikke det gamle passet da jeg skulle ha nytt, men jeg kan ikke huske jeg hadde fødselsattest (vet ikke om jeg har) til lensmannskontoret. Men dette er en stund siden, da mitt nåværene pass er over åtte år. Jeg skal ta et sjog nå i kveld og lete.... 0 Siter
Åsemor Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Jeg vet ikke hvor jeg har passet mitt, så jeg kan ikke hjelpe deg. Visste ikke at man måtte ha fødselsattest for å få det, da. Det har jeg heller ikke. Hm. Passet til gubben ligger i luekurven i yttergangen, absolutt ikke optimalt plassert. Vi har et skilleark i dokumentmappen som heter "offentlige papirer mm" hvor det kanskje burde ligget. 0 Siter
pekkaline Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Se i klesskapet ditt, konvolutten står kanskje i kanten der. Som en midlertidig plassering. Ellers ville jeg sett der du har babyalbumene/fotografbilder. Mine papirer ligger i veggseksjonen i stua. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Puh! Litt av en jobb! Hadde tenkt meg på passkontoret med kun førerkort, men en må ha med enten gammelt pass eller fødselsattest + førerkort/annen leg. Må vel til.... Si det som det er på kontoret, at du ikke finner det, eller ta en hvit løgn og si at du har mistet det. Fødselsattest får du på ligningskontoret/folkeregisteret. Bare å ringe inn eller besøke kontoret om mulig. Hadde selv forlagt mitt pass en gang, sa det som det var og fikk beskjed om å komme inn med det gamle om jeg fant det. Da jeg skulle ha pass til eldstejenta i fjor sommer, hadde jeg skaffet alle nødvendige papirer og fått underskrift fra faren. Glemte fødselsattesten hjemme i farten, men da slo hun bare opp og fant personnummeret hennes i fra kontoret. Dette var i Kristiansand. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Si det som det er på kontoret, at du ikke finner det, eller ta en hvit løgn og si at du har mistet det. Fødselsattest får du på ligningskontoret/folkeregisteret. Bare å ringe inn eller besøke kontoret om mulig. Hadde selv forlagt mitt pass en gang, sa det som det var og fikk beskjed om å komme inn med det gamle om jeg fant det. Da jeg skulle ha pass til eldstejenta i fjor sommer, hadde jeg skaffet alle nødvendige papirer og fått underskrift fra faren. Glemte fødselsattesten hjemme i farten, men da slo hun bare opp og fant personnummeret hennes i fra kontoret. Dette var i Kristiansand. Fant alle papirene! Fant til og med tre eksemplarer av min fødselsattest, så jeg har nok rotet flere ganger... Da blir det passkontoret i morgen :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Jeg vet ikke hvor jeg har passet mitt, så jeg kan ikke hjelpe deg. Visste ikke at man måtte ha fødselsattest for å få det, da. Det har jeg heller ikke. Hm. Passet til gubben ligger i luekurven i yttergangen, absolutt ikke optimalt plassert. Vi har et skilleark i dokumentmappen som heter "offentlige papirer mm" hvor det kanskje burde ligget. I luekorga i gangen!!!! Dere er verre enn oss :-) Men jeg fant altså alle de viktige papirene, inkludert diverse vitnemål og søknader osv. Hvor de lå? Jo, i en plastpose på soverommet - bak pipa :-D 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Se i klesskapet ditt, konvolutten står kanskje i kanten der. Som en midlertidig plassering. Ellers ville jeg sett der du har babyalbumene/fotografbilder. Mine papirer ligger i veggseksjonen i stua. De lå i en plastpose som står langsmed veggen på soverommet :-P Bør nok finne en mer optimal plass til dem... Fant mye annet spennende også - bl.a. et flott innrammet brudebilde av ungenes oldeforeldre! Og det har t.o.m. kommet opp på veggen der de andre oldeforeldrebildene henger! Hadde glemt at vi hadde fått det.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Ja, her slipper du ikke unna, dessverre! Lett for meg å si at du skal sjekke alle skuffet, jeg som har bare to potensielle skuffer og to kurver sånt kunne ligge i... Vi har enormt mange skap og skuffer med rot i :-( Jeg spurte gutten min hvor han ville ha lagt viktige papirer, og han foresl nattbordskuffen. Jeg lette der, men fant masse annet rart... Så snude jeg meg og fikk øye på de posene bak pipa - og oppi der lå alt det viktige fra det gamle skrivebordet :-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Det varierer nok fra person til person, men eg legger alltid slike ting på en "lur" plass som eg aldri husker igjen når eg har brukt for det. Sånn har det vært i 30 år! *sukk* 0 Siter
bustebeisa Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Fant alle papirene! Fant til og med tre eksemplarer av min fødselsattest, så jeg har nok rotet flere ganger... Da blir det passkontoret i morgen :-) Hihi... Jeg fan også passet jeg hadde rotet bort... dagen etter at jeg hadde bestilt nytt... :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Det varierer nok fra person til person, men eg legger alltid slike ting på en "lur" plass som eg aldri husker igjen når eg har brukt for det. Sånn har det vært i 30 år! *sukk* Fant dem. I en plastpose som har stått såpass lenge inntil veggen på soverommet at den liksom er blitt en del av interiøret.... Har ikke lagt merke til den på lange tider - selv om jeg egentlig ser den hver dag! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Fant dem. I en plastpose som har stått såpass lenge inntil veggen på soverommet at den liksom er blitt en del av interiøret.... Har ikke lagt merke til den på lange tider - selv om jeg egentlig ser den hver dag! Letter du ikkje på den når du støvsuger engang? :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Letter du ikkje på den når du støvsuger engang? :-) Host, host.... Vi har ganske stort soverom, og i den ene kroken, står ergometersykkelen, kofferten med vekter, og tre plastposer. Ikke så ofte jeg støvsuger. Av og til støvsuger jeg bare inntil rotet i den kroken (å fy da) - men jeg har nok lettet på de posene og tenkt at de skulle jeg ha sett gjennom en gang...... *s* 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Vi har enormt mange skap og skuffer med rot i :-( Jeg spurte gutten min hvor han ville ha lagt viktige papirer, og han foresl nattbordskuffen. Jeg lette der, men fant masse annet rart... Så snude jeg meg og fikk øye på de posene bak pipa - og oppi der lå alt det viktige fra det gamle skrivebordet :-) Hehe, ja det var jommen en lur plass å legge det du! Siden det i mitt tilfelle er bare samboeren og meg i ei leilighet på 50 kvm er det begrenset med plass til skuffer og skap man kan ha rot i her. Alle mine/våre viktige papirer er behørig arkivert under mnd (kvitteringer, regninger, viktige brev og sånt) eller "nyttige papirer som MÅ spares på" i dokumentmappa, og så bytter jeg dokumentmappe annethvert år, slik at jeg har to år med nyttige ting i hver, og kaster ei mappe annethvert år og sparer på to mapper av gangen (er det ikke tre år man "må" spare på i forhold til foreldelsesfrist på regninger?) Etterhvert må kanskje "nyttige papirer som MÅ spares på" få egen mappe da, siden de gjerne varer lenger enn tre år, men det holder med felles foreløpig. Svært praktisk når man vel har klart å få en rutine på det, jeg finner alltid det jeg leter etter i papirmylderet! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Hehe, ja det var jommen en lur plass å legge det du! Siden det i mitt tilfelle er bare samboeren og meg i ei leilighet på 50 kvm er det begrenset med plass til skuffer og skap man kan ha rot i her. Alle mine/våre viktige papirer er behørig arkivert under mnd (kvitteringer, regninger, viktige brev og sånt) eller "nyttige papirer som MÅ spares på" i dokumentmappa, og så bytter jeg dokumentmappe annethvert år, slik at jeg har to år med nyttige ting i hver, og kaster ei mappe annethvert år og sparer på to mapper av gangen (er det ikke tre år man "må" spare på i forhold til foreldelsesfrist på regninger?) Etterhvert må kanskje "nyttige papirer som MÅ spares på" få egen mappe da, siden de gjerne varer lenger enn tre år, men det holder med felles foreløpig. Svært praktisk når man vel har klart å få en rutine på det, jeg finner alltid det jeg leter etter i papirmylderet! Så flinke dere er!!!! Vi har altfor god plass til rot.... Vi har poser på poser med 10 og 12 år gamle bankutskrifter, kvitteringer, papirer av all slag..... Men det aller viktigste ligger altså i den konvolutten jeg fant i stad :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.