Persille1365381127 Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Vet noen hva som står sterkest av meldeplikten og taushetsplikten? Som barnehage har vi meldplikt til endel instanser, som blant annet barnevern, pp-tjeneste osv. Som arbeidsgiver har man taushetsplikt. Så hva når disse kommer i konflikt? Hvilken plikt "vinner"? Jeg mener ikke moralsk, den er innlysende - det er det juridiske jeg er nysgjerrig på. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/Dokument/NOU-ar/2003/NOU-2003-31/12/7/5.html?id=373020 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/Dokument/NOU-ar/2003/NOU-2003-31/12/7/5.html?id=373020 Supert - takk ''Bestemmelsene gir offentlige tjenestemenn, helsepersonell, ansatte ved familievernkontorer, meglere i ekteskapssaker, samt noen andre grupper opplysningsplikt uavhengig av taushetsplikt når barn blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt.'' Spørsmålet her blir jo hva man anser som alvorlig da... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Husk at plikten går på å melde en mistanke. Det er andre som skal undersøke/etterforske og deretter ta avgjørelser. Det betyr at terskelen ikke skal være særlig høy for å melde. Det betyr videre at en skal melde så ofte at en del meldinger ender med at en finner at alt er i orden. 0 Siter
adelie Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Supert - takk ''Bestemmelsene gir offentlige tjenestemenn, helsepersonell, ansatte ved familievernkontorer, meglere i ekteskapssaker, samt noen andre grupper opplysningsplikt uavhengig av taushetsplikt når barn blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt.'' Spørsmålet her blir jo hva man anser som alvorlig da... Kan du ikke snakke med noen i pptjenesten eller andre fagpersoner, i generelle vendinger. Gjelder det barn, er det iallfall svært viktig at du tar det alvorlig. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 Kan du ikke snakke med noen i pptjenesten eller andre fagpersoner, i generelle vendinger. Gjelder det barn, er det iallfall svært viktig at du tar det alvorlig. Problemet er at instansene ikke enes seg imellom.... Så det blir opp til meg in the end. Og; juridisk er loven en ting og rettspraksis en annen. Jeg finner nok ut av det, antagelig tar moralen og samvittigheten overhånd 0 Siter
Gjest mikkakare Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 dere har ikke taushetsplikt til barnevernet... En skal melde fra til dem ved mistanke om omsorgssvikt man kan straffes for å f.eks ikke melde inn noe en burde. Slik jeg forsto det da jeg gikk vk1 barne-og ungdomsarbeider 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.