Gjest ViViola Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Han vil ikke høre om noe. Det som er frustrerende er at han ikke ønsker å snakke om det, og heller ikke vil snakke med noen om hva som er rett prevensjon for oss. Steriliserer jeg meg er det mitt valg, men det er et stort valg. Jeg synes han kan bry seg litt, i steden for å bli sur og rope. Det å sterilisere seg er et stort valg, og har en stor konsekvens uansett hvem som gjør det. I et ekteskap så velger man det som er best for PARET, og i ditt tilfelle synes det best for dere at han gjør det. Rent fysiologisk og praktisk. Men - han framstår som en dust, og slike menn skjønner jeg meg ikke på. Er han like idiot på andre områder også? (Neida, du trenger ikke svare, jeg synes bare slike menn er uspiselige) 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det å sterilisere seg er et stort valg, og har en stor konsekvens uansett hvem som gjør det. I et ekteskap så velger man det som er best for PARET, og i ditt tilfelle synes det best for dere at han gjør det. Rent fysiologisk og praktisk. Men - han framstår som en dust, og slike menn skjønner jeg meg ikke på. Er han like idiot på andre områder også? (Neida, du trenger ikke svare, jeg synes bare slike menn er uspiselige) Jordmoren mente også at han burde snakke om det og vurdere det, og hun mente at han burde gjøre det. Vi er unge, men vi er også gift og må ha det utgangspunktet. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det å sterilisere seg er et stort valg, og har en stor konsekvens uansett hvem som gjør det. I et ekteskap så velger man det som er best for PARET, og i ditt tilfelle synes det best for dere at han gjør det. Rent fysiologisk og praktisk. Men - han framstår som en dust, og slike menn skjønner jeg meg ikke på. Er han like idiot på andre områder også? (Neida, du trenger ikke svare, jeg synes bare slike menn er uspiselige) Hmm. Så du synes altså at det _alltid_ er mannen som bør sterilisere seg når et par ikke ønsker flere barn? Selv når det er kvinnen som helt sikkert ikke bør bli gravid igjen? Inngrepet er noe enklere på menn, men det er jo ikke som hjernekirurgi på kvinner heller. 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Ja, jeg fastet fra kl 2400 natten til inngrepet, og jeg ble operert rundt kl 0830, først fikk jeg en "likegyldighetstablett" og en halv time etter lå jeg på operasjonsbordet. Jeg hadde ingen problemer med narkosen, og de hadde sydd to-tre sting i navlen, som jeg aldri hadde smerter med. Jeg gikk ut etter tre timer, og var helt i orden. Tror jeg fikk med meg seks Pinex Forte... Jeg synes det var et helt udramatisk inngrep Godt å høre. :-) Som sagt så gruer jeg meg veldig, og jeg husker en gang jeg hadde narkose og våknet opp - det var ubehagelig. Og jeg måtte tisse men fikk det ikke til på bekken; det forsto de ikke. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Godt å høre. :-) Som sagt så gruer jeg meg veldig, og jeg husker en gang jeg hadde narkose og våknet opp - det var ubehagelig. Og jeg måtte tisse men fikk det ikke til på bekken; det forsto de ikke. Narkosen du får under dette inngrepet er en lett narkose, slik at du våkner fort, og er på bena ganske raskt. Jeg hadde ikke kateter. Jeg har også tatt keisersnitt en gang, og da var det helt annerledes, og mye vanskeligere å våkne etter narkosen....Og jeg ble nærmest dopet av smertestillende i to døgn! Sterilisering er _ikke_ noe å grue seg til, helt uten nick 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Narkosen du får under dette inngrepet er en lett narkose, slik at du våkner fort, og er på bena ganske raskt. Jeg hadde ikke kateter. Jeg har også tatt keisersnitt en gang, og da var det helt annerledes, og mye vanskeligere å våkne etter narkosen....Og jeg ble nærmest dopet av smertestillende i to døgn! Sterilisering er _ikke_ noe å grue seg til, helt uten nick Jeg skal prøve å tenke på hvordan du opplevde det. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Hmm. Så du synes altså at det _alltid_ er mannen som bør sterilisere seg når et par ikke ønsker flere barn? Selv når det er kvinnen som helt sikkert ikke bør bli gravid igjen? Inngrepet er noe enklere på menn, men det er jo ikke som hjernekirurgi på kvinner heller. Nei, ikke alltid, men som oftest. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er selv sterilisert. Det var ikke engang et diskusjontema for oss hvem av oss som skulle under kniven - hvorfor skulle han fratas alle fremtidige muligheter for flere barn på grunn av at _jeg_ ikke burde få flere på grunn av helsa mi?! Operasjonen var helt grei, du legges i narkose, de går inn via navlen og du våkner igjen med 2-3 sting i navlen. Disse tas etter 10-12 dager om de ikke ramler ut av seg selv. Du blir utskrevet samme dag og det er vanlig med kun en dags sykemelding + opersajonsdagen. 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er selv sterilisert. Det var ikke engang et diskusjontema for oss hvem av oss som skulle under kniven - hvorfor skulle han fratas alle fremtidige muligheter for flere barn på grunn av at _jeg_ ikke burde få flere på grunn av helsa mi?! Operasjonen var helt grei, du legges i narkose, de går inn via navlen og du våkner igjen med 2-3 sting i navlen. Disse tas etter 10-12 dager om de ikke ramler ut av seg selv. Du blir utskrevet samme dag og det er vanlig med kun en dags sykemelding + opersajonsdagen. Legen sa de skulle inn tre steder? Også på sidene. Hvordan var det for deg å våkne av narkosen? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Jeg skal prøve å tenke på hvordan du opplevde det. Og husk at de fleste leger og sykepleiere er kjempekoselige, og tat godt vare på deg 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Og husk at de fleste leger og sykepleiere er kjempekoselige, og tat godt vare på deg Takk. Jeg var nok litt uheldig sist. Nå fikk jeg mail fra en venninne, og hun mener faktisk at det er mitt problem! Jeg føler det blir feil å si det på den måten. Når ble prevensjon kun kvinnens ansvar? Hun mener at jeg ikke trenger å snakke med ham. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Takk. Jeg var nok litt uheldig sist. Nå fikk jeg mail fra en venninne, og hun mener faktisk at det er mitt problem! Jeg føler det blir feil å si det på den måten. Når ble prevensjon kun kvinnens ansvar? Hun mener at jeg ikke trenger å snakke med ham. ''Nå fikk jeg mail fra en venninne, og hun mener faktisk at det er mitt problem! Jeg føler det blir feil å si det på den måten. Når ble prevensjon kun kvinnens ansvar? Hun mener at jeg ikke trenger å snakke med ham.'' Det var jo ikke en fin måte å si det på, mener jeg. Men jeg vil nok si at det er ditt ansvar, siden du ikke bør bli gravid igjen! Selvfølgelig skal du snakke med din mann om dette, skulle bare mangle! Han bør være der og støtte deg. Man vet i dag aldri hvor lenge et forhold varer, og om du plutselig går fra han, så kan det jo hende at han vil ha flere barn....Men det kan _ikke_ du! Håper inderlig det ordner seg greit for deg, og at du og mannen din kam prate om dette! 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 ''Nå fikk jeg mail fra en venninne, og hun mener faktisk at det er mitt problem! Jeg føler det blir feil å si det på den måten. Når ble prevensjon kun kvinnens ansvar? Hun mener at jeg ikke trenger å snakke med ham.'' Det var jo ikke en fin måte å si det på, mener jeg. Men jeg vil nok si at det er ditt ansvar, siden du ikke bør bli gravid igjen! Selvfølgelig skal du snakke med din mann om dette, skulle bare mangle! Han bør være der og støtte deg. Man vet i dag aldri hvor lenge et forhold varer, og om du plutselig går fra han, så kan det jo hende at han vil ha flere barn....Men det kan _ikke_ du! Håper inderlig det ordner seg greit for deg, og at du og mannen din kam prate om dette! Nå føler jeg meg alene om dette her. Takk for at du svarer meg i tråden. 0 Siter
frosken Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Tusen takk. Nå pratet jeg med jordmor i dag for å snakke med noen. Hun mener (som legen) at egentlig er det et inngrep mannen min bør gjøre. Han bør i alle fall snakke med lege/jordmor for å få mer informasjon, men han vil ikke! Nå ble det nettopp en kort krangel, og han nekter å prate mer om det. Han sier at han kan bruke kondom, men han vet at dersom det skulle skje et uhell ville det blitt vanskelig. Han mener at han ikke skyver det over på meg, selv om jeg føler det slik. Jeg føler at han ikke tenker på meg og at han er egoistisk. Han vil ikke at noen rører ham der og jeg føler han ikke skjønner hva inngrepet innebærer. Ja, at det er enklere for en mann å sterilisere seg og at det ikke påvirker f.eks. sexlyst. Han gikk ut av rommet og ville ikke snakke om det. Jeg sa faktisk at så får vi ha pause og du får sove på et annet rom, men det har jeg sagt før uten at det har skjedd noe slikt. Han sa faktisk at hva om jeg var full og lå med en fyr; hva da? Som om han ikke stoler på meg? Han kan ikke bruke det som argument for at JEG bør sterilisere meg eller at han skal bruke kondom? Jeg er så lei nå, så beklager rotete innlegg. Jeg synes det er helt utrolig at noen kan mene at han skal la seg sterelisere mot sitt ønske som følge av ditt behov for å ikke bli gravid. Såvidt jeg kan se, har du ikke kommet med argumenter som gir grunn til å tro at du av helsemessige grunner ikke skal tåle å bli sterelisert, og jeg synes da det er skremmende at du nærmest forsøker å tvinge mannen din til å velge operasjonen av hensyn til deg. 0 Siter
frosken Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Tusen takk for svar. Måtte du faste før inngrepet? (Det kan gi migrene.) Hadde du kateter? Hvordan følte du deg da narkosen gikk ut? Alle må faste før narkose, unntatt hvis det er hasteoperasjoner. Tom magesekk reduserer fare for komplikasjoner som følge av narkosen. Det kan godt hende at du føler ubehag når du våkner opp (som f.eks. litt kvalme eller smerter), men det tåler du :-) 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Jeg synes det er helt utrolig at noen kan mene at han skal la seg sterelisere mot sitt ønske som følge av ditt behov for å ikke bli gravid. Såvidt jeg kan se, har du ikke kommet med argumenter som gir grunn til å tro at du av helsemessige grunner ikke skal tåle å bli sterelisert, og jeg synes da det er skremmende at du nærmest forsøker å tvinge mannen din til å velge operasjonen av hensyn til deg. Var det nødvendig? Jeg ønsker bare at han skal kunne snakke om det, og vite litt om det! Selvsagt hadde det vært fint for meg om han gjorde det, men det er ikke noe jeg tvinger ham til! Jeg føler meg alene om dette, og jeg synes vi må kunne snakke om hvilken prevensjon som passer oss best. Jeg tvinger da ingen! *lei seg* 0 Siter
frosken Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 For en idiot! ''Han vil ikke at noen rører ham der og jeg føler han ikke skjønner hva inngrepet innebærer.'' "Ja, nei, dessverre har min kone blitt invalidisert av migrene etter å ha født et uplanlagt barn, men heldigvis har ingen tatt på tissen MIN, i alle fall!" En annen "liten" ting: Om du gjennomfører operasjonen, så er det en større belastning for ditt migrenehode med alle de medikamentene man får - enn for han. Din mann burde møte menn han får vite at er sterilisert, slik at han får høre at de verken mister sexlysten, potensen eller stoltheten. Det er hans kropp, hans personlige integritet og hans valg. mener 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Alle må faste før narkose, unntatt hvis det er hasteoperasjoner. Tom magesekk reduserer fare for komplikasjoner som følge av narkosen. Det kan godt hende at du føler ubehag når du våkner opp (som f.eks. litt kvalme eller smerter), men det tåler du :-) Da håper jeg det blir en tidlig morgen. ;-) 0 Siter
frosken Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Han har snakket med en vi kjenner som sa at det var SÅ vondt etterpå.... Høres ut som om den type erfaring du også bygger din motvilje på. 0 Siter
Gjest helt uten nick Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 Det er hans kropp, hans personlige integritet og hans valg. mener Hvem mener du skal velge rett prevensjon? Er det ikke noe begge skal snakke om sammen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.